Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näin teet lumityöt rasittamatta selkää – ja saat kunnon treenin

Hyvinvointi
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/f51decf0c20e9c8681b55e6593079e5399105212-970359-0502_LUMITYOT_12.jpg
Lumitöissä oikea tekniikka suojaa revähdyksiltä
Fysioterapeutti Maria Viskari Espoon OMT Fysioterapiasta neuvoo, kuinka lumityöt tehdään turvallisesti. Lapioiminen rasittaa muun muassa selkää, polvia ja olkapäitä, minkä takia oikea asento ja sopivat välineet ovat tärkeitä. Toimittaja:Johanna Sjöholm. Kuvaus ja leikkaus: Terhi Liimu

Talven paras kuntosali löytyy nyt takapihalta, sillä lumityöt ovat mitä parhainta hyötyliikuntaa. Lumen kolaaminen kuluttaa kaloreita yhtä paljon kuin hiihtäminen tai uinti. Tunnin kolaamisen jälkeen 70 kiloa painavat ihmisen kehosta on poistunut yli 400 kaloria.

Selkäliitto kuitenkin muistuttaa, että lumitöissä on myös riskinsä. Erityisesti huonokuntoiset saattavat reväyttää selkänsä liian innokkaalla lapion heiluttelulla. Näillä kymmenellä vinkillä lumityösi sujuvat oikeaoppisesti.

1. Verryttele ennen lumitöitä. Pyörittele käsiäsi, tee muutama askelkyykky tai nappaa valmiit venyttelyohjeet Selkäliiton videolta.

2. Valitse oikeanlaiset kengät. Käytännössä ne ovat sellaiset, joilla et kaadu. Hyvissä lumityökengissä on pitävä, liukastumisen estävä pohja.

3. Mikäli omistat sekä lumikolan että lumilapion, valitse lumitöihin kola. Lunta kolatessa selkä pysyy suorana, eikä kierry kuten lunta lapioidessa.

4. Mikäli kuitenkin haluat lapioida, varmista, että lapiosi on oikean mittainen. Sopivan mittainen lumilapio ylettyy kainaloosi. Jos lapion varsi on liian lyhyt, joudut työskentelemään kumarassa ja rasitut turhaan. Liian pitkävartisen lapion kanssa lumityöt tuntuvat raskaammilta, koska kolattava lumi on kauempana vartalosta.

5. Kun kolaat lunta, pidä vatsa tiukkana. Ponnista voimaa jaloista ja keskivartalosta. Älä jännitä hartioita tai niskaa, vaan pidä ne rentoina.

6. Älä ahmi lumikolaan liian suuria kuormia kerralla. Työnnä mieluummin pari maltillista lumikuormaa kuin yksi jättimäinen.

7. Mikäli lapioit, mene tarpeeksi lähelle kinosta. Mitä kauempana olet, sitä raskaampaa työ on. Samalla rasitat myös turhaan alaselkääsi.

8. Kun nostat lunta, tee se selkä suorana. Muista joustaa lonkista ja polvista ja tehdä nostotyö jalkojen lihaksilla. Tuo lumitaakka mahdollisimman lähelle vartaloasi.

9. Ole erityisen tarkkana, kun heität lumen lapiosta. Juuri se on lumenluonnin vaarallisin vaihe selällesi. Mikäli heität raskasta lumitaakkaa selkä kumarassa ja kiertyneenä, aiheutat välilevyillesi kovan paineen. Samalla välilevyn pullistuman tai repeämisen riski kasvaa. Vältä siis selän kiertämistä. Pidä lantio rentona ja anna sen liikkua olkapäiden mukana. Heitä hallitusti, äläkä ahnehdi liian raskaita lapiollisia. Pyri myös lapioimaan molemmin puolin vartaloa, jotta lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

10. Muista hengittää! Tasaisesti hengitys tekee lumenluomisesta helpompaa.

Timo Lindholm / IS
Jos omistat sekä lumilapion että lumikolan, valitse lumitöihin kola.
Jos omistat sekä lumilapion että lumikolan, valitse lumitöihin kola.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!