Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkimus: Ruokavalion terveellisyys vaikuttaa unenlahjoihin

Rasvapitoinen ja sokeria sisältävä ruoka lisää unihäiriöitä.

Hyvinvointi
 

Yhdenkin päivän terveellinen ruokavalio voi parantaa unen laatua, toteaa New Yorkin Columbian yliopiston ravitsemustieteen instituutin tutkimus, josta kertoi Medical News Today.

Jopa yhden päivän rasvainen ruokavalio vähensi sen mukaan niin sanotun hidasaaltounen määrää. Hidasaaltouni on se unen vaihe, joka palauttaa erityisen tehokkaasti henkiset ja fyysiset voimavarat.

Runsaasti sokeria sisältävällä ruualla oli tutkimuksen mukaan myös yhteys unen häiriöihin.

Tutkimuksen kohteena oli 26 normaalipainoista ihmistä,13 miestä ja 13 naista, joiden ikä oli keskimäärin 35 vuotta.

Osanottajat nukkuivat viisi yötä laboratoriossa. He menivät vuoteeseen kello 22, nousivat kello 7 ja nukkuivat keskimäärin 7 tuntia 35 minuuttia yössä.

Ensimmäisten neljän vuorokauden aikana koehenkilöt noudattivat ravitsemuksellisesti oikeaoppista ruokavaliota, jossa oli vähän tyydyttynyttä rasvaa ja runsaasti proteiinia. Viimeisenä päivänä he saivat syödä mitä halusivat. He söivät silloin enemmän sokeria ja rasvaa ja vähemmän kuituja.

Osanottajien nukkumista mitattiin kolmannesta yöstä alkaen laajalla polysomnografialla, joka rekisteröi muun muassa hengitystä, aivojen ja sydämen toimintaa, veren happipitoisuutta sekä silmien ja jalkojen liikkeitä unen aikana.

Tutkijoiden yllätykseksi jo yhdenkin päivän ruokavalio vaikutti nukahtamiseen. Rasva- ja sokeripitoisempaa ruokaa syötyään koehenkilöiden unen saaminen kesti keskimäärin 29 minuuttia, kun taas niinä päivinä, kun he söivät erityisruokavalion mukaisesti, he nukahtivat keskimäärin 17 minuutissa.

Tutkimus on julkaistu Clinical Sleep Medicine -aikakauskirjassa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!