Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Laihduttajan kannattaa syödä illalla – sängystäkin voi nousta jääkaapille, sanoo ravitsemusterapeutti

Nälkä häiritsee unta, ja huonot unet ovat laihdutuksen tuho.

Hyvinvointi
 
JUKKA LEHTINEN
Rahkasta voi tehdä monenlaisia iltapaloja.
Rahkasta voi tehdä monenlaisia iltapaloja. Kuva: JUKKA LEHTINEN

Millainen on hyvä iltapala ja milloin se pitäisi syödä? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kertoo.

Syö itsesi uneen. Nälkäisenä ei kannata mennä nukkumaan, koska nälkä häiritsee unta. Huonot unet ovat laihdutuksenkin tuho: väsyneenä halajaa nopeita hiilihydraatteja eikä jaksa tehdä terveellisiä ruokavalintoja.

Jos pyörii sängyssä unettomana ja on nälkäinen, kannattaa ehdottomasti nousta sängystä ja mennä syömään jotakin.

Kuuden jälkeen saa syödä. Iltapala kannattaa syödä muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. Silloin vatsa ei ole yöpuulle käydessä liian täynnä, mutta toisaalta nälkä ei ole iskenyt uudelleen.

Vanhaa laihdutusvinkkiä, jonka mukaan iltakuuden jälkeen ei saa syödä, ei kannata uskoa. Iltasyöminen ei lihota, vaan painonhallintaan vaikuttaa kokonaisuus.

Iltakuudelta voi syödä iltapalan, jos menee kahdeksalta nukkumaan. Muille se on turhan aikaista.

Rasvamättö ei kannata. Illalla kannattaa syödä kevyesti – etenkin, jos kärsii närästyksestä tai muista ylävatsavaivoista. Suuret annokset ja rasvainen ruoka kannattaa siis unohtaa.

Parempi on koota iltapala lautasmallin mukaisesti, vaikka ei varsinaista lautasta käyttäisikään. Kasviksia, hedelmiä tai marjoja tulisi siis olla noin puolet. Lisäksi tarvitaan hiilihydraattia ja proteiinia sekä hieman rasvaa.

Iltapalaa olisi hyvä vaihdella. Ruoka ei ole kovin ravintorikasta, jos aina syö vain leipää, jonka päällä on levitettä, juustoa ja leikkelettä. Hyvä iltapala on esimerkiksi rahka, johon kuuluu hedelmiä ja mysliä.

Kuntoilijan kannattaa koota iltapala samalla tavalla kuin muidenkin, mutta syödä enemmän. Keho korjaa itseään yöllä, joten liikuntasuorituksesta palautuminen voi energianpuutteen vuoksi häiriintyä.

Välillä uutisoidaan, että esimerkiksi banaani tai pähkinät tuovat hyvän unen. Yksittäisillä tuotteilla ei kuitenkaan ole kovin suurta merkityistä.

Hiilihydraatit kuitenkin nukuttavat. Siksi niitä voi suosia ilta-aikaan.

Ennemmin iltapala kuin napostelu. Jos iltaisin on tapana käydä jatkuvasti kaapilla hakemassa naposteltavaa, kannattaa alkaa syödä selkeä iltapala. Illalla siis syödään iltapalalla, ei muulloin.

Iltapalassa on sekin hyvä puoli, että se alkaa virittää kehoa unta varten. Jos iltapala on osa iltarutiineja, keho tietää, että kohta on aika painua unten maille. Iltapala voi myös olla sosiaalisesti tarpeellinen rauhoittumishetki.

Voi jättää väliinkin. Jos päivällisen tapaa syödä puoli kahdeksalta, iltapalan syöminen tuskin on tarpeen. Jos päivällinen on kuitenkin viiden kuuden maissa, iltapala kannattaa syödä.

Jotkut syövät välipalan viideltä ja päivällisen illansuussa. Silloin iltapala on ikään kuin syöty välipalana.

Jos syö päivällisen myöhään, kannattaa sekin pitää kevyenä ateriana. Hyvä ruoka myöhäiselle päivälliselle on vaikkapa keitto, ruokaisa salaatti tai risotto.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!