Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Unihäiriöillä ja sosiaalisen median käyttötavalla on yhteys, osoittivat tutkijat

Hyvinvointi
 

Niillä, joilla on tapana alinomaa vilkuilla kännykästään, mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu, on suurempi todennäköisyys kärsiä unihäiriöistä kuin niillä, jotka käyttävät some-palveluja harvakseltaan.

Näin kertoo Yhdysvaltain terveysviranomaisten teettämä tutkimus, josta kertoo Medical News Today.

Yhteys unihäiriöiden ja somen käytön välillä on osoitettu nyt ensimmäistä kertaa, kertovat Pittsburghin yliopiston tutkijat.

Heidän mielestään pakonomaisen somessa ravaamisen vaarat tulisi ottaa vakavasti, sillä tämän päivän nuoret ovat ensimmäinen sukupolvi, joka kasvaa yhdessä sosiaalisen median kanssa.

Tutkimus viittaa siihen, että unen kannalta tuhoisampaa on se, miten usein somea käytetään, kuin se, miten pitkä aika somessa vietetään kerralla. Tärkeintä olisikin heidän mielestään pyrkiä ehkäisemään pakonomaista tarvetta tarkistaa vähän väliä, mitä somessa on meneillään.

Yhdysvalloissa somepalveluja käyttää 65 prosenttia aikuisista, mutta 18–29 vuotiaista jopa 90 prosenttia.Vuonna 2014 Yhdysvaltain suosituimmat palvelut olivat Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest, Vine ja LinkedIn.

Tilastokeskus kertoo puolestaan, että suomalaisista 16–89-vuotiaista 87 prosenttia käyttää internetiä ja 68 prosenttia käyttää sitä monta kertaa päivässä. Suomen suosituimmat some-palvelut ovat Taloustutkimuksen vuosi sitten julkaiseman selvityksen mukaan Facebook, WhatsApp, Google Plus, Instagram ja Twitter.

Pittsbughin yliopiston vuonna 2014 tekemään tutkimukseen osallistui 1 788 amerikkalaista 19–32-vuotiasta, jotka käyttivät sosiaalista mediaa keskimäärin 61 minuuttia päivässä.

Osallistujien somepalveluiden käyttö selvitettiin kyselytutkimuksella ja heidän nukkumistaan erilaisilla unta mittaavilla laitteilla.

Osallistujat käyttivät sosiaalista mediaa päivittäin keskimäärin 61 minuuttia. He kävivät erilaisissa palveluissa keskimäärin 30 kertaa viikossa. Lähes 30 prosentilla tutkittavista oli vaikeaksi luokiteltuja unihäiriöitä.

Tutkimus osoitti, että ne, jotka käyttivät somea useimmin, oli kolme kertaa suurempi todennäköisyys kärsiä unihäiriöistä kuin niillä, käyttivät sitä harvimmin.

Lisäksi niillä, jotka käyttivät päivittäin pisimmän ajan somessa, oli kaksi kertaa suurempi todennäköisyys kärsiä unihäiriöistä kuin niillä, jotka käyttivät somessa vähiten aikaa.

Tutkijat huomauttavat kuitenkin, että sosiaalisen median käytön ja unen välinen korrelaatio ei välttämättä tarkoita, että asioiden välillä olisi syy- ja seuraussuhde.

Jatkotutkimuksissa olisikin heidän mukaansa syytä selvittää, millä tavoin somen käyttö vaikuttaa unihäiriöihin. Vai olisiko sittenkin niin, että ne, jotka nukkuvat huonosti, myös käyttävät sosiaalista mediaa tiheämmin kuin muut.

Tämä kierre voi tutkijoiden mukaan olla erityisen haitallinen. Sosiaalisen median käyttöön kuuluu nimittäin kännykän tai tietokoneen näyttöruudun tuijottelu, mikä aiempien tutkimusten mukaan vaikuttaa haitallisesti nukahtamiseen ja uneen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!