Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lähes joka kolmas suomalainen pitää lentämistä epämukavana – asiantuntija kertoo, miksei tärinää ja outoja ääniä kannata pelätä

Kahdeksan prosenttia suomalaisista välttää lentämistä pelon vuoksi, lähes joka kolmas pitää lentämistä epämiellyttävänä.

Hyvinvointi
 
Outi Pyhäranta / HS
Kahdeksan prosenttia suomalaisista kärsii vakavasta lentopelosta.
Kahdeksan prosenttia suomalaisista kärsii vakavasta lentopelosta. Kuva: Outi Pyhäranta / HS

Miten lentopelkoa voi lievittää?

 Kerro pelosta koneen henkilökunnalle.

 Keskity musiikkiin, elokuvaan tai johonkin muuhun asiaan, joka vie ajatukset pois pelosta.

 Opiskele joku rentoutumistekniikka ja sovella sitä.

Sydän tykyttää ja kämmenet hikoavat, mutta matkaan pitää päästä, kun hiihtoloma tai talviloma houkuttelee matkustamaan.

Useimmat lentopelkoiset ihmiset astuvat koneeseen pienestä hermostumisesta huolimatta, mutta eivät kaikki.

Finnairin tutkimusten mukaan kahdeksan prosenttia suomalaisista kokee niin voimakasta lentopelkoa, että se estää lentämisen. Kolmekymmentä prosenttia pitää lentämistä epämukavana.

Koska luvut ovat näinkin suuria, Finnair on jo 1990-luvulta saakka järjestänyt kursseja lentopelosta kärsiville. Kursseja on keskimäärin kaksi kertaa vuodessa. Kursseilla selvitetään lentokoneen toimintaa ja sääilmiöiden vaikutusta lentämiseen. Psykologit kertovat, miten lentopelkoinen voi helpottaa oloaan koneessa.

Purseri ja Finnairin pääkouluttaja Hannele Sarénin mukaan lentopelko ilmenee monenalaisina oireina.

”Osalla jännitys on lievää, joillakin pelko yltyy tärinäksi saakka. Oireita ovat myös hikoilu, sydämentykytykset, vatsakivut, paha olo ja hyperventilaatio”, Sarén luettelee.

Hänen mukaansa lentopelko on usein irrationaalista. Siihen liittyy tiedon puute. Pelkäävä ihminen ihmettelee, miten kone voi pysyä ilmassa. Negatiiviset mielikuvat ruokkivat pelkoa. Joillakin taustalla voi olla myös korkean paikan kammo tai suljetun paikan kammo.

Monet kokevat turbulenssit epämiellyttävinä. Koneessa tuntuu tärinää ja se voi heittelehtiä. Rasahdukset ja erilaiset äänet tuntuvat oudoilta.

Finnairilla lentokoneen etenemistä ilmassa verrataan veneen etenemiseen vedessä. Jos virta on pyörteinen ilmassa tai vedessä, se vaikuttaa aluksen etenemisen tasaisuuteen. Virran pyörteiden suuruuden lisäksi heilahteluun vaikuttaa aluksen koko: isot alukset heilahtelevat vähemmän kuin pienet.

Heittoisa sää on epämukavaa, mutta ei vaarallista. Lentokone on suunniteltu kestämään turbulenssin aiheuttamat äkilliset rasitukset.

Heittoisan sään aikana on tärkeää istua paikoillaan istuinvyö kiinnitettynä. Näin voi välttää kolhut, joita äkillinen turbulenssi saattaa aiheuttaa koneen käytävillä seisovalle.

Turbulenssi ei Hannele Sarénin mukaan voi pudottaa konetta maahan.

Laskut ja nousut voivat pelottaa, koska useimmat lento-onnettomuudet tapahtuvat juuri laskun tai nousun takia.

Lentopelkoa voi helpottaa kertomalla pelosta lentokoneen henkilökunnalle.

”Henkilökunta voi olla lähellä pelkäävää ihmistä ja antaa neuvoja. Erilaisista rentoutumiskeinoista voi olla apua”, Sarén sanoo.

Kannattaa myös muistaa, että lentäminen on tilastollisesti turvallisin tapa matkustaa, kun vertaillaan eri liikennevälineiden turvallisuutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!