Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yli kolme litraa vettä päivässä on liikaa – vesipullosta hörppimisen sijaan tulisi juoda janoon

Huippumaratoonarit juovat nyt niukasti, mutta kuntojuoksijan ei kannata pyrkiä samaan, kertoo liikuntafysiologian professori.

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Lauri Tuisku
Suositus kehottaa juomaan kahdeksan lasillista vettä päivässä.
Suositus kehottaa juomaan kahdeksan lasillista vettä päivässä. Kuva: Lauri Tuisku

Katri Kallionpää HS

Alituinen vesipullon kanniskelu ja veden hörppiminen on täysin tarpeetonta. Jano kertoo ihmiselle, milloin hänen on syytä juoda, kertoo Medical News Today.

Artikkeli kyseenalaistaa erityisesti anglosaksisessa maailmassa tunnetun säännön, jonka mukaan vettä tulisi juoda kahdeksan lasillista päivässä. Niin sanottu 8 x 8 -sääntö tarkoittaa kahdeksaa kahdeksan unssin annosta eli yhteensä 1,8 litraa nestettä. Määrä ei kuitenkaan perustu sivuston mukaan minkäänlaiseen tieteelliseen näyttöön.

Suomessa vähäisempää nesteytystä on alettu suosia ainakin urheilijoiden keskuudessa. ”Huippumaratoonareilla suuntana on, että nestettä juodaan maratonin aikana niukasti”, kertoo Jyväskylän yliopiston liikuntafysiologian professori Antti Mero.

Hän tähdentää, että tämä on poikkeuksellista, eikä tavallisen kuntoilijan kannata pyrkiä samaan. Huippujuoksija juoksee maratonin parissa tunnissa. Jos juoksu kestää pidempään, sen aikana pitäisi Meron mukaan juoda useita litroja urheilujuomaa.

Suomessa suositellaan juomaan ruuan kanssa kolme lasillista vettä tai vähärasvaista maitoa päivittäin. Lasten ja aikuisten tulisi juoda litra, vanhusten 1,5 litraa ja imettävien äitien 1,6–1,7 litraa nestettä vuorokaudessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkijan Heli Kuusipalon mukaan hien, hengityksen, virtsan ja ulosteiden mukana kehosta poistuu keskimäärin 1,5 litraa nestettä vuorokaudessa. ”Sen verran ihminen saa nestettä yleensä aterioista, jos hän juo aterioiden yhteydessä suositusten mukaisen määrän nestettä.”

Voiko ihminen sitten juoda liikaa?

Kyllä voi, Kuusipalo toteaa. Tarkkaa riskirajaa hän ei kuitenkaan voi määritellä, sillä se riippuu ihmisen koosta, fyysisestä aktiivisuudesta ja esimerkiksi ilman lämpötilasta.

Yli kolmen litran juominen vuorokaudessa on Kuusipalon mukaan normaalioloissa jo liikaa. ”Vaarana on, että kivennäistasapaino häiriintyy”, Kuusipalo toteaa.

Nopea, liiallinen juominen saattaa johtaa hyponatremiaan eli ”vesimyrkytykseen”, jossa kehon natriumpitoisuus pienenee. Tila voi pahimmillaan aiheuttaa ärtyisyyttä, sekavuutta, tajuttomuutta ja jopa hengenvaaran.

Entä kun kyse on urheilijasta, joka treenaa vaikkapa pitkän matkan juoksua?

Antti Meron mukaan urheilijoille suositellaan nyrkkisääntönä nestettä vähintään kaksi litraa vuorokaudessa. ”Se vaihtelee kuitenkin paljon lajista riippuen”, Mero sanoo.

”Kestävyysurheilussa nestettä menetetään paljon ja aineenvaihdunta on rajua. Toisaalta kymmenottelussa kilpaillaan useimmiten lämpimissä olosuhteissa, jolloin nesteen tarve saattaa olla jopa 8–10 litraa vuorokaudessa”, Mero sanoo.

Miten paljon sitten esimerkiksi maratonille osallistuvan kuntoilijan pitäisi juoda?

Määrä vaihtelee Meron mukaan tuntuvasti matkaan käytetyn ajan ja olosuhteiden mukaan.

”Nopeimmat juoksevat maratonin jopa parissa tunnissa. Heillä nesteytyksen tapa voi olla hyvinkin poikkeava. Suuntana on, että nestettä juodaan niukasti”, Mero kertoo.

Harrastajan ei kuitenkaan kannata ottaa heistä oppia.

”Jos juoksu kestää muutamia tunteja, sen aikana kannattaa juoda muutama litra urheilujuomaa, joka sisältää sekä energiaa antavaa glukoosia että lihasten toimintaa ja aineenvaihduntaa ylläpitävää natriumia”, Mero sanoo.

Myös lämpötila vaikuttaa nestetasapainoon. Maratonit pyritäänkin Meron mukaan nykyisin juoksemaan noin 15 asteen lämmössä, jotta juoksijoille ei tulisi liian suurta nestehukan vaaraa.

”Tavoitteellisen kuntoilijan kannattaa etsiä itselle paras nesteytyksen tapa oman janontunteen, tiedon ja kokemuksen kautta”, Mero sanoo.

Myös talviolosuhteissa liikkujan pitää muistaa juoda riittävästi. Pakkasessa hiihtävän, laskettelijan tai lenkkeilijän kannattaa juoda lämmintä juomaa. Myös helteellä haalea juoma on parasta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!