Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yllätä työkaverit heti aamulla – onnellisuustutkijan viisi vinkkiä parempaan maanantaihin

Hyvinvointi
 
Petteri Kivimäki
Pullatarjoilu yllättää työkaverit.
Pullatarjoilu yllättää työkaverit. Kuva: Petteri Kivimäki

Podetko alkavan viikon ahdistusta? Viimeistään sunnuntaina illansuussa alkavat työasiat pyöriä mielessä ja työstressi valtaa mielen.

Et ole ainoa. Onnellisuustutkija, psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen kertoo, että Yhdysvalloissa asiasta on tehty jopa tutkimuksia: Onnellisuus laskee kun maanantai lähestyy.

Ahdistuksen taustalla saattaa hänen mukaansa olla työn ja vapaa-ajan jyrkkä ero. Sunnuntai-iltana podetaan surua siitä, että niin sanottu oma aika on päättymässä. Arki ahdistaa, koska aika ei ole enää omassa hallinnassa vaan joutuu työn armoille.

Erityisen ahdistavalta töihin paluu tuntuu, jos työpaikalla odottaa vuori keskeneräisiä töitä tai jos työpaikalla on huono ilmapiiri. Ahdistusta voi kuitenkin torjua tehokkaasti. Niin myös Ojasen mukaan kannattaa tehdä, koska huolehtiminen ei auta tippaakaan viikon alkua. Päin vastoin - viikko alkaa tehokkaimmin silloin, kun ihminen on levännyt ja hyvällä mielellä. Yksi konsti hyvään työviikon alkuun on yllättää työkaverit heti viikon aluksi- vaikka pullatarjoilulla.

Tässä Markku Ojasen viisi vinkkiä sunnuntaiahdistuksen torjumiseen:

1. Harhauta

Huolien hautominen etukäteen on pahinta, mitä voit tehdä. Yksi parhaita konsteja ehkäistä maanantaiahdistusta on harhautus. Työnnä ahdistus sivuun tekemällä sunnuntaina jotakin mukavaa. Lähde ulos tai kutsu läheiset syömään, pelaamaan tai katsomaan elokuvaa.

2. Priorisoi

Laadi maanantaiksi lyhyt lista siitä, mitä teet ensin ja mitä voit jättää myöhemmäksi. Laita sen jälkeen lista sivuun ja ajattele jotakin aivan muuta. Älä missään tapauksessa pilaa koko iltaa uppoutumalla työsähköpostiisi.

3. Ole kohtuullinen

Älä vaadi liikaa itseltäsi äläkä muilta. Ajattele, että onhan tästä selvitty ennenkin.

4. Yllätä työkaverit

Yksi parhaita tapoja selättää maanantaiahdistus on suunnitella maanantaiksi jokin kiva yllätys. Vie työkavereille jotakin hyvää aamukahville, niin maanantai lähtee liikkeelle hyvällä mielellä.

5. Järjestä jotain, jota odottaa

Laita seuraavan viikon kalenteriin valmiiksi jotakin mukavaa, jotta sinulla on jotain mitä odottaa. Tulevalla viikolla se on helppoa, koska tulossa on pääsiäinen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!