Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kesäkiloista syyllistyminen on turhaa

Mediassa esiintyvät loppukesän dieettivinkit syyllistävät nautiskelijaa, eivätkä auta kestävään painonhallintaan, sanoo psykologian tohtori Essi Sairanen.

Hyvinvointi
 
Heini Kilpamäki
Liisa Takala
Kuva: Liisa Takala

”Lehtien ’Näin pääset eroon kesäturvotuksesta’ -vinkit ohjaavat lukijaa laihdutus- ja dieettiajatteluun, jolla tähdätään nopeisiin tuloksiin. Nopea painonpudotus ei sovi useimmille laihduttajille, vaan kilot palaavat takaisin dieetin jälkeen.

Samalla vinkit antavat viestin, että elämästä ja nautiskelusta pitäisi kokea syyllisyyttä. Elämä alkaa kunnolla vasta, kun on tietyn kokoinen. Oikeasti kannattaa tehdä asioita sen kokoisena kuin on ja nauttia tekemisestään. Tällainen aktiivisuus on kestävämpi pohja painonhallintaan ja hyvinvointiin kuin kurillinen puurtaminen. Lisäksi on tärkeää keskittyä sellaisiin asioihin, jotka ovat itselle arvokkaita.

Kesän hääjuhlissa ei kannata ajatella, kuinka paljon juhlaruuista nauttiminen näkyy puntarissa. Ennemminkin kannattaa keskittyä siihen, miten hyvä tunnelma on kaikkien tärkeiden ihmisten ympäröimänä.

Laihdutusvinkit aiheuttavat helposti syyllisyydentuntoa sellaisille ihmisille, jotka arvottavat itseään painonsa ja ulkonäkönsä kautta. He saattavat ajatella ankarasti, että ovat riittäviä ja hyviä vasta, kun vaaka näyttää tiettyä lukemaa.

Painoon liittyy stigma. Yhteiskuntamme arvostaa hoikkaa ja sporttista kehoa, ja usein ajatellaan virheellisesti, että ylipaino on omaa syytä tai heikkouden merkki.

Terveyspuhettakin saatetaan käyttää syyllistämisen välineenä. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ylipainoinen altistaa itsensä sairauksille ja siksi tämän tulisi laihduttaa. Tosiasiassa kaikki ylipainoiset eivät ole sairaita, vaan ylipainoinen voi olla terve ja hyväkuntoinen. Terveyteen vetoamalla voi olla helpompi lähestyä aihetta kuin ulkonäköön puuttumalla, vaikka kyseessä onkin samanlainen ulkoapäin tuleva paine.

Kesädieetit, häädieetit ja muut televisio-ohjelmat antavat ajatuksen, että kelpaat vasta, kun olet laihtunut.

Samalla saattaa tulla ajatus, että laihduttamalla pääsee eroon myös ikävistä ajatuksista. Sama mieli kuitenkin säilyy, eikä laihduttaminen takaa vain hyvien ajatusten ja tunteiden kokemista.

Painonhallinnassa on oleellista armollinen ajattelu itseään kohtaan, ja kestävämpiä tuloksia saa aikaan opettelemalla psykologista joustavuutta ja hyväksyntätaitoja, ei niinkään ankaruutta.

On sallittua ja luonnollista kokea syyllisyyttä ja muita ikäviä tunteita. Tunteisiin ja ajatuksiin kannattaa kuitenkin ottaa välimatkaa. Voi kysyä, onko ajatuksesta jotain hyötyä tai kuinka vakavasti syyllistävää ajatusta edes kannattaa ottaa.

Parin kilon painonpudotus ei ole välttämättä edes tarpeellista, varsinkaan normaalipainoisella ihmisellä. Painossa tapahtuu luonnollisesti heilahtelua vuodenaikojen mukaan ja jopa lyhyemmällä aikavälillä. Ihmisille voi sen sijaan tulla stressiä jatkuvasta vaa’alla käymisestä. Vaaka näyttää jokaisen gramman heittelyn, vaikka ei olisi syönyt tai tehnyt mitään normaalista poikkeavaa.”

Lilja Tervo
Essi Sairanen on väitellyt psykologisesta joustavuudesta osana painonhallintaa.
Essi Sairanen on väitellyt psykologisesta joustavuudesta osana painonhallintaa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!