Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Parijumppa: Näin soudat itsellesi hyvän ryhdin

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Hanna-Kaisa Hämäläinen
Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen
Miksi?

Hyvä ryhti on tärkeä selän hyvinvoinnille ja koko kehon toimintakyvylle. Huono ryhti saa aikaan vähitellen lihasepätasapainoa, joka voi oireilla kipuna ja liikkeiden rajoittumisena. Ryhtiä voi kohentaa ja ylläpitää vahvistamalla yläselän lihaksia parin kanssa kotona.

Miten?

Toinen pareista asettuu selinmakuulle lattialle ja toinen seisomaan pään taakse kapeaan haara-asentoon, polvet reilusti koukussa ja selkä etunojassa. Ottakaa tukeva ote toistenne ranteiden yläpuolelta. Vedä lattialla oleva pari ylös siten, että koukistat kyynärpäät suoraan ylös lähellä kylkiä. Liikkeen lopuksi vedä lavat reilusti yhteen. Liike kohdistuu yläselänlihaksiin ja hauikseen. Loppuasennossa polvet ovat edelleen koukussa ja ranteet lähellä kylkiä. Liikkeen aikana jännitä keskivartalonlihakset. Palauta pari hallitusti ja hitaasti alkuasentoon. Välttäkää molemmat niskan eteen työntöä.

Kuinka paljon?

Tee kolme kertaa kymmenen suotuvetoa kolme sarjaa 2–3 kertaa viikossa. Tee liike huolellisesti loppuun asti.

Liikkeet on suunnitellut kenttäpäällikkö Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää -ohjelmasta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!