Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Punnerrus ja läpsy

Punnertaminen on hauskempaa, kun sen tekee parin kanssa.

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Hanna-Kaisa Hämäläinen
Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Miksi?

Etunojapunnerrus kehittää rintalihaksia ja yläraajojen ojentajia, mutta harjoituttaa myös hartiaseudun ja keskivartalon lihaksia. Punnerrus on hyvä ja tehokas perusliike, joka aktivoi useita lihasryhmiä samanaikaisesti.

Miten?

Asettukaa lattialle makuuasentoon, rinta lähellä lattiaa ja kämmenet lattiaa vasten olkapäiden vieressä.

Punnertakaa kädet suoriksi samalla, kun pidätte polvet maassa. Yläasennossa irrottakaa vastakkaiset kämmenet ja viekää ne yhteen. Toistakaa sama toisilla kämmenillä ja laskeutukaa hallitusti alas.

Tärkeää on pitää keskivartalo hallittuna koko liikkeen ajan eli nostaa napaa ylöspäin, jotta selkä ei pääse kaarelle eivätkä hartiat nouse korviin. Pyri pitämään myös niska suorana. Rasitusta saa lisää siirtämällä kädet aivan kehon viereen tai nostamalla polvet irti lattiasta.

Kuinka paljon?

Testatkaa ensin, montako läpsyä onnistutte tekemään hallitusti. Lisätkää toistoja vähitellen ja tehkää harjoitus kolmesti viikossa.

Liikkeet on suunnitellut Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää -ohjelmasta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!