Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Moni teini uupuu koulussa – tutkija neuvoo, miten väsymistä voi ehkäistä

Koululaisten uupumista voidaan ehkäistä tukemalla lapsen itsetuntoa ja puuttumalla liian isoihin odotuksiin, sanoo psykologian tohtori Katja Upadyaya.

Hyvinvointi
 
Heini Kilpamäki
Vesa Moilanen
Kuva: Vesa Moilanen

”Iso osa peruskoulun kuudesluokkalaisista korkeakouluikäisiin kokee jonkinlaista uupumusta. Loppuun palaminen ja vakavammat sairastumiset ovat kuitenkin onneksi harvinaisempia.

Lapset ja nuoret uupuvat erityisen helposti silloin, kun he siirtyvät koulusta toiseen: alakoulusta yläkouluun, yläkoulusta toiselle asteelle ja siitä edelleen korkeakouluun tai työelämään. Uudet ryhmät, tilat ja opettajat vaativat sopeutumista.

Uupumus on yleistä varsinkin lukioon ja ammatilliseen koulutukseen siirtyvillä opiskelijoilla. Yläkoulun lopettaneista jopa kolmannes kokee lisääntyvää uupumusta koulun vaihtuessa. Tämä käy ilmi kotimaisista tutkimusprojekteista, jossa on tutkittu eri-ikäisten koululaisten kokemaa uupumusta.

Murrosikä tuottaa teini-ikäiselle jo sinänsä paineita. Ruumis ja mieli muuttuvat, ja olo on hämmentynyt. Jos lapsella on väsymystä, univaikeuksia eikä hän pysty irtaantumaan kouluarjesta vapaa-ajalla, voi syynä olla koululähtöinen uupumus.

Vanhempi voi puuttua uupumukseen keskustelemalla lapsen kanssa. Kannustaminen ja positiivinen palaute auttavat nuorta luomaan myönteisen minäkuvan. Se suojaa uupumukselta. Nuoren on saatava kokea, että hän saa vaikuttaa itseensä, ympäristöönsä ja yhteiskuntaan. Tällaiset nuoret uupuvat muita harvemmin. Myös mieluisa harrastus on vastapainoa koulutyölle.

Vanhempien on tärkeää puuttua epärealistisiin odotuksiin. Jos lapsella on suorituspaineita, häneltä kannattaa kysyä, miksi suorittaminen on niin tärkeää.

Uupumus ei ole samanlaista kaikille. Tyypillisimmin kuudes-seitsemäsluokkalaiset pojat kyynistyvät koulussa. Opiskeleminen ei kiinnosta, ja pojilla on vaara ajautua digiaddiktioon. Silloin he roikkuvat sosiaalisessa mediassa yömyöhään ja paikkailevat huonoa itsetuntoaan ”tykkäyksillä”.

Lukioikäisillä tytöillä taas on tutkimuksen mukaan eniten suorituspaineita, sillä he haluavat olla hyviä koulussa. Uupumus liittyy sekä huippusuoriutumisen paineisiin, joita tytöt kokevat saavansa opettajilta ja harrastuksenohjaajilta, että niihin paineisiin, joita he asettavat itse itselleen.

Hyvä opettaja ottaa oppilaat mukaan päätöksentekoon, sillä erityisesti vanhemmat koululaiset tarvitsevat itsenäistä osallistumista voidakseen hyvin. Luokka voi esimerkiksi päättää yhdessä, milloin koulussa pidetään kännykkäpäivä.

Henkilökunnan tulee tukea nuorten yhteisöllisyyttä ja sitä, ettei koulunkäynti olisi pelkkää puurtamista.

Hyviä tuloksia saadaan vahvistamalla sosiaalisia suhteita. Amerikassa urheilujoukkueet ovat tosi tärkeitä koko koululle, ja kaikki kannustavat niitä. Kerhotoiminta tukee jaksamista. Draamakerhon perustaminen voi lisätä koululaisten oppimisen iloa.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!