Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Parijumppa: Puhtia pakaralihaksiin

Tämän viikon parijumppaliike kehittää pakaroita ja tasapainoa.

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Hanna-Kaisa Hämäläinen
Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Miksi?

Pakaralihas on tärkeässä roolissa lonkkanivelen toiminnassa ja keskivartalon tukemisessa. Pakaralihasten käyttö on tärkeää myös kyykistyessä ja nostoliikkeissä.

Lonkan ojennus taakse on yksinkertainen liike, jossa pakaralihakset aktivoituvat. Parin kanssa liike on myös hyvä tasapainoharjoitus.

Miten?

Asettukaa parin kanssa seisomaan vastakkain ja tarttukaa toisianne kyynärvarsista. Koukistakaa polvi vartalon eteen ja viekää hallitusti kantapää edellä jalka suorana taakse. Liikkeen tulee tuntua pakaroissa. Vartalon asento on ryhdikäs. Selkä pysyy suorana, hartiat rentoina ja vatsalihakset tiukkoina. Tehkää liike peilikuvana, eli molemmat ensin vasemmalla jalalla.

Kuinka paljon?

Tehkää molemmilla lonkilla 12–15 toistoa. Tehkää kerralla kolme sarjaa ja toistakaa useamman kerran viikossa.

Liikkeet on suunnitellut Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää -ohjelmasta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!