Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Parijumppa: Reidet kuntoon kyykyllä

Parista saa tukea kyykkäämiseen, eikä liikkeestä tule liian syvä.

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Hanna-Kaisa Hämäläinen
Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Miksi?

Reisilihaksella on monta liikkumisen kannalta tärkeää tehtävää. Se ojentaa polviniveltä, koukistaa lonkkaniveltä ja toimii polvinivelen tukilihaksena. Reisilihastreenissä myös pakaralihakset saavat rasitusta.

Miten?

Seiskää parin kanssa selät vastakkain, kyynärvarret ristissä ja jalat pienessä haara-asennossa.

Ennen liikkeen aloittamista painakaa lantiota hieman taaksepäin ja ojentakaa selkä suoraksi. Nyt kyykistykää yhtä aikaa hallittuun kyykkyyn ja nouskaa alkuasentoon. Alas mennessä on tärkeä varmistaa, että polvet ja varpaat ovat samassa linjassa ja selkä pysyy suorana.

Välttäkää polvien taipumista lähelle toisiaan. Tärkeää on tehdä liike oikein ja hallitusti!

Kun kyykkäämistä treenaa parin kanssa, kyykky ei ole liian syvä ja turha kumarrus eteen on helpompi välttää.

Kuinka paljon?

Tehkää 15 hallittua parikyykkyä ja kolme sarjaa esimerkiksi 2–3 kertaa viikossa.

Liikkeet on suunnitellut Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää -ohjelmasta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!