Valikko
Hyvinvointi

Metsässä treeni tuntuu kevyeltä ja juoksu muuttuu rennoksi – Kokeile viittä terveyttä lisäävää luonto­liikuntalajia

Luonnossa liikkuminen edistää oppimista ja tarkkaavaisuutta sekä laskee verenpainetta ja stressitasoa. Moni laji sopii metsään.

Menkää ulos, sanotaan nyt usein, ei vain lapsille vaan myös aikuisille. Luonto alentaa verenpainetta ja vähentää stressiä. Mitä sinä enää sisällä kyhjötät?

Suomessa luonto on lähellä kaupungissakin. Puistoon tai metsään pääsee Helsingin ydinkeskustasta noin kymmenessä minuutissa.

”Liikunta luonnossa tuntuu kevyemmältä ja luontoa liikuntapaikkana on helpompi lähestyä kuin kuntosalia tai tennishallia”, sanoo tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen Luonnonvarakeskuksesta.

Jo pitkään on tiedetty, että vihreys, hiljaisuus ja luonnon tuoksut vaikuttavat hyvinvointiin. Tuoreimmissa tutkimuksissa on löydetty yhteys myös puhtaan ilman, luontoympäristön ja terveyden välillä. Saasteet eivät vain pilaa terveyttä, vaan puhdas ilma parantaa sitä. Metsässä kasvillisuus sitoo tehokkaasti ilmansaasteita.

”Jos esikaupunkialueilla on metsää tai muuta luontoa lähellä, ihmiset myös lähtevät liikkumaan herkemmin”, Tyrväinen kertoo.

Parhaillaan on tekeillä parikin tutkimusta siitä, miten luonnossa oleminen ylläpitää työkykyä. Siksi viher- ja metsäalueiden ylläpitäminen myös kaupungeissa on Liisa Tyrväisen mukaan mitä parhainta kansanterveyden edistämistä.

Luonto on suomalaisten mielipaikoista ehdoton ykkönen. Muun muassa yliopistot ja Metsähallitus ovat tehneet aiheesta monia selvityksiä. Jopa hyvin urbaanissa ympäristössä asuvat mainitsevat kyselyissä mielipaikakseen vehreän puiston tai meren rannan.

Suomalainen istahtaa mieluusti puistonpenkille, laiturinnokkaan, rantakivelle tai metsässä lempikuusen juurelle. Hiljaisuus, tuulen humina, linnun laulu ja laineiden liplatus puhuttelevat meitä.

Luonnon vaikutus stressistä elpymiseen perustuu hetkessä olemiseen.

”Töissä keskitytään tekeillä olevaan ja ehkä seuraavaankin hommaan, luonnossa voi seurata pilvien liikkumista tai puiden huojumista. Se ei vaadi mitään ponnisteluja”, sanoo tutkija Ann Ojala Luonnonvarakeskuksesta.

Silti luonnossa liikkumiseen liittyy kiinnostavuus: mihin tuo polku johtaa, mihin merenranta päättyy. Ihmiset hakevat luonnosta myös eri asioita, toiset elämyksiä ja toiset piilopaikkaa.

Nykyään luonto ei ole kaikille yhtä tuttu. Se näkyy siinä, että yhä useammin hakeudutaan myös ohjattujen luontoliikuntamuotojen pariin, ja niitä on tarjolla yhä enemmän.

Viisi luontoliikunnan asiantuntijaa kertoo omasta lajistaan luonnossa. Mikä näissä lajeissa kiehtoo ? Miten ne voivat parantaa terveyttä?

Tutustu polkujuoksuun, suunnistukseen, metsäjoogaan, maastopyöräilyyn ja crosstrainingiin metsässä.

Lue lisää: Metsän parantava voima (Minerva 2017), Florence Williams.

Polkujuoksu

”Esimerkiksi maantiemaratoniin verrattuna polkumaraton on paljon rennompaa. Juoksijat kävelevät välillä ja juttelevat keskenään. Kovaankin suoritukseen liittyy tietty rentouden tunne.

Luontoelämykset ovat ihmisille tärkeitä. On ihan eri asia juosta linnunlaulun keskellä ja järvimaisemassa kuin kaupunkiympäristössä. Juoksulenkistä tulee samalla luontoretki.

Polkujuoksun suosio perustuu myös siihen, että ihmiset haluavat aika ajoin jotain uutta. Suomessa ensimmäinen Vaarojen maraton järjestettiin Kolilla vuonna 2006. Sen jälkeen on järjestetty yhä enemmän eri mittaisia tapahtumia eri puolella Suomea.

Poluilla juokseminen on tehokasta kestävyysliikuntaa, sillä aloittelijalla kymmenen kilometrin matkaan kuluu metsässä helposti puoli tuntia kauemmin kuin maantiellä samaan matkaan. Kuormitus on epätasaisessa maastossa kovempaa ja syke korkeammalla kuin tasamaajuoksussa. Jokainen askeleen pituus on erilainen. Harjoitus muistuttaa monesti intervallitreeniä, jossa sykevaihtelut ovat suuria.

Tasapaino kehittyy nopeasti, kun koko kehon lihakset joutuvat monipuolisesti töihin.”

Polkujuoksuharrastaja ja erikoissunnittelija Tapani Mikkola Metsähallituksen luontopalveluista

Lue Lisää: Suomen Latu kouluttaa polkujuoksuohjaajia ja järjestää juoksutapahtumia. Lenkkiseuraa poluille voi etsiä Helsinki Trail Running Clubin sivuilta. Ympäri Suomea järjestetään monenlaisia polkujuoksutapahtumia, kuten Polkujuoksuviikko Kiilopäällä

Suunnistus

”Suunnistajan reitillä on mäkiä, juurakkopolkuja, pusikoita ja lammikoita. Niistä kaikista juostaan yli tai läpi.

Vaihteleva maasto lisää kestävyyskuntoa ja tasapainoa. Ne lapset, jotka suunnistavat, hallitsevat kehoaan paremmin kuin vain tasaisella liikkuvat.

Suunnistaessa unohtuu kaikki muu, stressi töissä ja kotona. Tavallisella lenkillä tulee helposti mietittyä vaikkapa työasioita.

Kartanlukuun keskittyminen kehittää keskittymiskykyä. Nuoret suunnistajat pärjäävät usein hyvin myös koulussa. Lisäksi kartanluku kehittää havainnointikykyä, kun alkaa hahmottaa maastoa kartan perusteella.

Kartat ovat nykyään niin hyviä, että moni aikuinen, jolla on ollut vuosien tauko suunnistamisessa yllättyy siitä, miten helppoa kartanluku on.

Suunnistaessa oppii pärjäämään säällä kuin säällä metsässä. Räntä tai tuuli eivät haittaa. Myös itseluottamus kehittyy, kun rasteja alkaa löytyä.

Moni polkujuoksulla aloittanut hakeutuu nykyään sen lisäksi suunnistamaan. Kartan avulla polutkin löytyvät helpommin.

Ihmiset ovat heränneet huomaamaan, miten hyvää ulkonaliikkuminen tekee. Verenpaine laskee ja vireystila nousee, vihreys tekee hyvää ja vastustuskyky paranee.”

Suunnistuskurssien vetäjä ja aikuisliikuntapäällikkö Virpi Palmén Kisakallion urheiluopistosta.

Lue lisää: Suunnistava Uusimaa 2017 Kuntosuunnistusta voi pääkaupunkiseudulla harrastaa Iltarasteilla.

Metsäjooga

”Metsäjooga on nimensä mukaisesti joogaa metsässä. Erilainen ympäristö tekee joogasta toisella tavalla rentouttavaa kuin salilla. Luonnon äänet, kuten puiden humina tuulessa, veden liplatus tai lintujen laulu, sekä jalkapohjien alla tuntuva multa tai hiekka auttavat monia keskittymään.

Ainakaan naapurisalista ei kuulu jumppatunnin jytkettä eivätkä loisteputkivalot häikäise.

Jooga on joillekuille suorittamista, mutta metsässä se on rennompaa ja vähän leikkisämpää. Metsäjooga on tuonut paljon muuten luonnossa liikkuvia joogan pariin.

Metsässä ei tarvita välineitä, kun tukea asentoon voi hakea vieressä olevasta puunrungosta. Myös hetkessä olemisen mielentila on helppo saavuttaa kohottamalla katse taivaaseen. Maisema antaa ikään kuin voimaa ja pituutta, kun voi ajatella kurottavansa taivasta ja juurtuvansa tukevasti maahan. Tasapaino ja lihakset kehittyvät kuin varkain.”

Joogaopettaja Maija Jeskanen

Lue lisää: Joogaa ulkoilmassa järjestetään kansallispuistoissa ja joissakin joogakeskuksissa ympäri Suomea. Kaupungeissa järjestetään myös paljon puistojoogaa.

Maastopyöräily

”Muistan kerran pyöräillessäni nähneeni hakkuuaukealla loikkimassa ketunpoikasen. Toisen kerran melkein törmäsin metsoon. Ei sellaista kaupungissa pyöräillessä näe. Enkä ennen tätä harrastusta tiennyt olevani erityisemmin luontoihminen.

Poluilla on helpointa ajaa paksurenkaisella pyörällä, jolla pääsee pehmeälläkin alustalla vaivattomasti eteenpäin.

Metsä on aikatauluista riippumaton, kun ei tarvita hallivuoroa tai kausikorttia. Melkein kaikilla on kaupungissakin polku vähintään puolentoista kilometrin päässä kotoa. Myös koko perhe voi yhdessä lähteä poluille ajelemaan.

Pääkaupunkiseudullakin järjestetään maastopyöräilykursseja, yhteisiä kokoontumisia ja tapahtumia. Kohtuullisen hyvään pyörään kannattaa panostaa, ettei loukkaannu niin herkästi. Kypärä tietysti päähän!”

Maastopyöräilykurssien vetäjä Jani Kääriäinen

Lue lisää: Fillarifoorumin keskustelupalsta TourDeTuusulanjärvi MTB 2017

Crosstraining puistossa tai metsässä

”Crosstraining luonnossa lähtee siitä, että kävellään tai hölkatään reippaasti metsän tai puistoalueen läpi treenipaikalle. Harjoitus on samalla elämys. Jo metsään meneminen laskee stressitasoa ja rentouttaa.

Se, että liikutaan ryhmässä, on myös tärkeää. Metsä ja ulkona yhdessä tekeminen lisäävät yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi se, että jokainen vuorollaan heittää halkoa mahdollisimman pitkälle, on hauskaa yhdessä tekemistä.

Käytän hyväksi luonnon omia välineitä: puunrunkoja, kiviä ja halkoja. Seistään käsillä puunrunkoa vasten tai vieritetään isoja kiviä.

Treenaaminen oman kehon painolla hiekalla tai pehmeällä kosteikolla haastaa tasapainoa ja aktivoi ihan uusia lihaksia kehossa. Jo pelkkä juokseminen tai karhunkävely epätasaisella alustalla saa uudet lihakset töihin.

Crosstrainingiä luonnossa on myös helppo tehdä yksin tai omassa kaveriporukassa. Ei tarvita erillistä tilaa, vaan puisto tai metsikkö löytyy kaupungissakin läheltä.”

Terveystiedon- ja liikunnanopettaja, personal trainer ja eräopas Jenni Seppänen

Lue lisää: Luontofitnessiä Tiilikkajärven kansallispuistossa

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Luonto
  • Suunnistus
  • Polkujuoksu
  • maastopyöräily

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    2. 2

      Tanska siivoaa kerjäläisensä vankilaan – kahden viikon ehdottomia tuomioita jaetaan nyt ilman varoitusta

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät koirat odottavat vierailijoita – osa korealaisista ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun eläintä on piesty ennen teurastusta

    5. 5

      Kartta näyttää, mille alueille maahanmuutto keskittyy Suomessa – professorin mielestä hajasijoittaminen on ”periaatteessa kiva”, mutta ongelmallinen ajatus

    6. 6

      Mistä Helsingistä saa hyvännäköistä miestenmuotia? Tässä 16 erilaista kivaa kauppaa

    7. 7

      Äänestäjät saivat tahtonsa läpi: Tukholman ja Göteborgin väliä kulkeva juna nimettiin Trainy McTrainfaceksi

    8. 8

      Pullollinen olutta maksaa 30 senttiä, jos sen panee kotona – kaksiossaan ipaa tehtaileva Otto Hannikainen on osa kotiolutbuumia

    9. 9

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    10. 10

      Torille! Monty Python -mies Michael Palin onnittelee 100-vuotiasta Suomea mahtavalla videoviestillä ja laulaa legendaarisen Finland, Finland, Finland -laulun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    3. 3

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    4. 4

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    5. 5

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    6. 6

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät koirat odottavat vierailijoita – osa korealaisista ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun eläintä on piesty ennen teurastusta

    7. 7

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    8. 8

      Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

    9. 9

      Kartta näyttää, mille alueille maahanmuutto keskittyy Suomessa – professorin mielestä hajasijoittaminen on ”periaatteessa kiva”, mutta ongelmallinen ajatus

    10. 10

      Linkin Parkin laulaja Chester Bennington on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat

    11. Näytä lisää