Valikko
Hyvinvointi

Metsässä treeni tuntuu kevyeltä ja juoksu muuttuu rennoksi – Kokeile viittä terveyttä lisäävää luonto­liikuntalajia

Luonnossa liikkuminen edistää oppimista ja tarkkaavaisuutta sekä laskee verenpainetta ja stressitasoa. Moni laji sopii metsään.

Menkää ulos, sanotaan nyt usein, ei vain lapsille vaan myös aikuisille. Luonto alentaa verenpainetta ja vähentää stressiä. Mitä sinä enää sisällä kyhjötät?

Suomessa luonto on lähellä kaupungissakin. Puistoon tai metsään pääsee Helsingin ydinkeskustasta noin kymmenessä minuutissa.

”Liikunta luonnossa tuntuu kevyemmältä ja luontoa liikuntapaikkana on helpompi lähestyä kuin kuntosalia tai tennishallia”, sanoo tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen Luonnonvarakeskuksesta.

Jo pitkään on tiedetty, että vihreys, hiljaisuus ja luonnon tuoksut vaikuttavat hyvinvointiin. Tuoreimmissa tutkimuksissa on löydetty yhteys myös puhtaan ilman, luontoympäristön ja terveyden välillä. Saasteet eivät vain pilaa terveyttä, vaan puhdas ilma parantaa sitä. Metsässä kasvillisuus sitoo tehokkaasti ilmansaasteita.

”Jos esikaupunkialueilla on metsää tai muuta luontoa lähellä, ihmiset myös lähtevät liikkumaan herkemmin”, Tyrväinen kertoo.

Parhaillaan on tekeillä parikin tutkimusta siitä, miten luonnossa oleminen ylläpitää työkykyä. Siksi viher- ja metsäalueiden ylläpitäminen myös kaupungeissa on Liisa Tyrväisen mukaan mitä parhainta kansanterveyden edistämistä.

Luonto on suomalaisten mielipaikoista ehdoton ykkönen. Muun muassa yliopistot ja Metsähallitus ovat tehneet aiheesta monia selvityksiä. Jopa hyvin urbaanissa ympäristössä asuvat mainitsevat kyselyissä mielipaikakseen vehreän puiston tai meren rannan.

Suomalainen istahtaa mieluusti puistonpenkille, laiturinnokkaan, rantakivelle tai metsässä lempikuusen juurelle. Hiljaisuus, tuulen humina, linnun laulu ja laineiden liplatus puhuttelevat meitä.

Luonnon vaikutus stressistä elpymiseen perustuu hetkessä olemiseen.

”Töissä keskitytään tekeillä olevaan ja ehkä seuraavaankin hommaan, luonnossa voi seurata pilvien liikkumista tai puiden huojumista. Se ei vaadi mitään ponnisteluja”, sanoo tutkija Ann Ojala Luonnonvarakeskuksesta.

Silti luonnossa liikkumiseen liittyy kiinnostavuus: mihin tuo polku johtaa, mihin merenranta päättyy. Ihmiset hakevat luonnosta myös eri asioita, toiset elämyksiä ja toiset piilopaikkaa.

Nykyään luonto ei ole kaikille yhtä tuttu. Se näkyy siinä, että yhä useammin hakeudutaan myös ohjattujen luontoliikuntamuotojen pariin, ja niitä on tarjolla yhä enemmän.

Viisi luontoliikunnan asiantuntijaa kertoo omasta lajistaan luonnossa. Mikä näissä lajeissa kiehtoo ? Miten ne voivat parantaa terveyttä?

Tutustu polkujuoksuun, suunnistukseen, metsäjoogaan, maastopyöräilyyn ja crosstrainingiin metsässä.

Lue lisää: Metsän parantava voima (Minerva 2017), Florence Williams.

Polkujuoksu

”Esimerkiksi maantiemaratoniin verrattuna polkumaraton on paljon rennompaa. Juoksijat kävelevät välillä ja juttelevat keskenään. Kovaankin suoritukseen liittyy tietty rentouden tunne.

Luontoelämykset ovat ihmisille tärkeitä. On ihan eri asia juosta linnunlaulun keskellä ja järvimaisemassa kuin kaupunkiympäristössä. Juoksulenkistä tulee samalla luontoretki.

Polkujuoksun suosio perustuu myös siihen, että ihmiset haluavat aika ajoin jotain uutta. Suomessa ensimmäinen Vaarojen maraton järjestettiin Kolilla vuonna 2006. Sen jälkeen on järjestetty yhä enemmän eri mittaisia tapahtumia eri puolella Suomea.

Poluilla juokseminen on tehokasta kestävyysliikuntaa, sillä aloittelijalla kymmenen kilometrin matkaan kuluu metsässä helposti puoli tuntia kauemmin kuin maantiellä samaan matkaan. Kuormitus on epätasaisessa maastossa kovempaa ja syke korkeammalla kuin tasamaajuoksussa. Jokainen askeleen pituus on erilainen. Harjoitus muistuttaa monesti intervallitreeniä, jossa sykevaihtelut ovat suuria.

Tasapaino kehittyy nopeasti, kun koko kehon lihakset joutuvat monipuolisesti töihin.”

Polkujuoksuharrastaja ja erikoissunnittelija Tapani Mikkola Metsähallituksen luontopalveluista

Lue Lisää: Suomen Latu kouluttaa polkujuoksuohjaajia ja järjestää juoksutapahtumia. Lenkkiseuraa poluille voi etsiä Helsinki Trail Running Clubin sivuilta. Ympäri Suomea järjestetään monenlaisia polkujuoksutapahtumia, kuten Polkujuoksuviikko Kiilopäällä

Suunnistus

”Suunnistajan reitillä on mäkiä, juurakkopolkuja, pusikoita ja lammikoita. Niistä kaikista juostaan yli tai läpi.

Vaihteleva maasto lisää kestävyyskuntoa ja tasapainoa. Ne lapset, jotka suunnistavat, hallitsevat kehoaan paremmin kuin vain tasaisella liikkuvat.

Suunnistaessa unohtuu kaikki muu, stressi töissä ja kotona. Tavallisella lenkillä tulee helposti mietittyä vaikkapa työasioita.

Kartanlukuun keskittyminen kehittää keskittymiskykyä. Nuoret suunnistajat pärjäävät usein hyvin myös koulussa. Lisäksi kartanluku kehittää havainnointikykyä, kun alkaa hahmottaa maastoa kartan perusteella.

Kartat ovat nykyään niin hyviä, että moni aikuinen, jolla on ollut vuosien tauko suunnistamisessa yllättyy siitä, miten helppoa kartanluku on.

Suunnistaessa oppii pärjäämään säällä kuin säällä metsässä. Räntä tai tuuli eivät haittaa. Myös itseluottamus kehittyy, kun rasteja alkaa löytyä.

Moni polkujuoksulla aloittanut hakeutuu nykyään sen lisäksi suunnistamaan. Kartan avulla polutkin löytyvät helpommin.

Ihmiset ovat heränneet huomaamaan, miten hyvää ulkonaliikkuminen tekee. Verenpaine laskee ja vireystila nousee, vihreys tekee hyvää ja vastustuskyky paranee.”

Suunnistuskurssien vetäjä ja aikuisliikuntapäällikkö Virpi Palmén Kisakallion urheiluopistosta.

Lue lisää: Suunnistava Uusimaa 2017 Kuntosuunnistusta voi pääkaupunkiseudulla harrastaa Iltarasteilla.

Metsäjooga

”Metsäjooga on nimensä mukaisesti joogaa metsässä. Erilainen ympäristö tekee joogasta toisella tavalla rentouttavaa kuin salilla. Luonnon äänet, kuten puiden humina tuulessa, veden liplatus tai lintujen laulu, sekä jalkapohjien alla tuntuva multa tai hiekka auttavat monia keskittymään.

Ainakaan naapurisalista ei kuulu jumppatunnin jytkettä eivätkä loisteputkivalot häikäise.

Jooga on joillekuille suorittamista, mutta metsässä se on rennompaa ja vähän leikkisämpää. Metsäjooga on tuonut paljon muuten luonnossa liikkuvia joogan pariin.

Metsässä ei tarvita välineitä, kun tukea asentoon voi hakea vieressä olevasta puunrungosta. Myös hetkessä olemisen mielentila on helppo saavuttaa kohottamalla katse taivaaseen. Maisema antaa ikään kuin voimaa ja pituutta, kun voi ajatella kurottavansa taivasta ja juurtuvansa tukevasti maahan. Tasapaino ja lihakset kehittyvät kuin varkain.”

Joogaopettaja Maija Jeskanen

Lue lisää: Joogaa ulkoilmassa järjestetään kansallispuistoissa ja joissakin joogakeskuksissa ympäri Suomea. Kaupungeissa järjestetään myös paljon puistojoogaa.

Maastopyöräily

”Muistan kerran pyöräillessäni nähneeni hakkuuaukealla loikkimassa ketunpoikasen. Toisen kerran melkein törmäsin metsoon. Ei sellaista kaupungissa pyöräillessä näe. Enkä ennen tätä harrastusta tiennyt olevani erityisemmin luontoihminen.

Poluilla on helpointa ajaa paksurenkaisella pyörällä, jolla pääsee pehmeälläkin alustalla vaivattomasti eteenpäin.

Metsä on aikatauluista riippumaton, kun ei tarvita hallivuoroa tai kausikorttia. Melkein kaikilla on kaupungissakin polku vähintään puolentoista kilometrin päässä kotoa. Myös koko perhe voi yhdessä lähteä poluille ajelemaan.

Pääkaupunkiseudullakin järjestetään maastopyöräilykursseja, yhteisiä kokoontumisia ja tapahtumia. Kohtuullisen hyvään pyörään kannattaa panostaa, ettei loukkaannu niin herkästi. Kypärä tietysti päähän!”

Maastopyöräilykurssien vetäjä Jani Kääriäinen

Lue lisää: Fillarifoorumin keskustelupalsta TourDeTuusulanjärvi MTB 2017

Crosstraining puistossa tai metsässä

”Crosstraining luonnossa lähtee siitä, että kävellään tai hölkatään reippaasti metsän tai puistoalueen läpi treenipaikalle. Harjoitus on samalla elämys. Jo metsään meneminen laskee stressitasoa ja rentouttaa.

Se, että liikutaan ryhmässä, on myös tärkeää. Metsä ja ulkona yhdessä tekeminen lisäävät yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi se, että jokainen vuorollaan heittää halkoa mahdollisimman pitkälle, on hauskaa yhdessä tekemistä.

Käytän hyväksi luonnon omia välineitä: puunrunkoja, kiviä ja halkoja. Seistään käsillä puunrunkoa vasten tai vieritetään isoja kiviä.

Treenaaminen oman kehon painolla hiekalla tai pehmeällä kosteikolla haastaa tasapainoa ja aktivoi ihan uusia lihaksia kehossa. Jo pelkkä juokseminen tai karhunkävely epätasaisella alustalla saa uudet lihakset töihin.

Crosstrainingiä luonnossa on myös helppo tehdä yksin tai omassa kaveriporukassa. Ei tarvita erillistä tilaa, vaan puisto tai metsikkö löytyy kaupungissakin läheltä.”

Terveystiedon- ja liikunnanopettaja, personal trainer ja eräopas Jenni Seppänen

Lue lisää: Luontofitnessiä Tiilikkajärven kansallispuistossa

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Luonto
  • Suunnistus
  • polkujuoksu
  • maastopyöräily

Tilaa Hyvinvoinnin uutiskirje

Saat kerran viikossa sähköpostiisi kiinnostavimmat terveysuutiset ja treenivinkit. Uutiskirje on ilmainen.

Tilaa Hyvinvoinnin uutiskirje

Saat kerran viikossa sähköpostiisi kiinnostavimmat terveysuutiset ja treenivinkit. Uutiskirje on ilmainen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Meillä on kaikki niin hyvin”, sanoi Kirsi Karhusen, 46, mies saattohoidossa ennen kuolemaansa – Terhokodissa lapsillekin puhutaan kuolemasta suoraan

    2. 2

      Kaksi eläkeläistä ja suojana 12 poliisia – saksalaispariskunta antoi oikeistopopulismille kasvot, eivätkä kaikki pitäneet siitä

    3. 3

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    4. 4

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    5. 5

      Viro on yhä jakautunut rinnakkaismaailmoihin 10 vuotta patsasmellakoiden jälkeen – HS seurasi viron- ja venäjänkielisten nuorukaisten koulupäivää

    6. 6

      Nukutko huonosti? HS kokosi asiantuntijan vinkit unen apuvälineisiin ja parempiin yöuniin

    7. 7

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    8. 8

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    9. 9

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    10. 10

      Natsitohtori Mengele vihelteli oopperaa valitessaan uhrejaan Auschwitzissa – ihmiskokeiden tulokset olivat tieteellisesti kelvottomia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    4. 4

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    5. 5

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    6. 6

      Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

    7. 7

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    8. 8

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    9. 9

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    10. 10

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    2. 2

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    3. 3

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    4. 4

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    5. 5

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    6. 6

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää