Valikko
Hyvinvointi

Kaksi olutta mitätöi päivän treenin ja muita kuntoilumyyttejä – Asiantuntija kertoo, onko väitteissä mitään perää

Treenaamiseen ja painonhallintaan liittyy sitkeitä myyttejä. Onko alle puolen tunnin treenistä hyötyä? Lihottaako illalla syöty ateria enemmän kuin aamupala? Asiantuntija kumoaa yleisiä uskomuksia.

1. Jos nukut huonosti, mitätöit edellisen päivän treenin

Treeni ei täysin mitätöidy, vaikka sitä seuraisi huonosti nukuttu yö. Palautuminen saattaa kuitenkin kestää tavallista kauemmin. Eli kovan treenin ja valvomisen jälkeen kestää kauemmin ennen kuin keho on valmis uuteen tiukkaan harjoitukseen.

2. Sixpackin saa, jos tekee joka ilta vatsarutistuksia

Pelkillä vatsarutistuksilla ei saa näkyvää sixpackiä. Siihen vaikuttavat lihastreenin lisäksi myös perintötekijät sekä se mitä syöt. Jos rasva vatsasta ei vähene, ei lihasten kehittymisellä ole mitään vaikutusta ulkonäköön. Pelkkä vatsarutistus ei polta rasvaa. Rasvaprosenttiaan voi pienentää monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla.

Lisäksi geenit vaikuttavat lihasten näkyvyyteen. Toisille ei tule muhkuraisia vatsalihaksia, vaikka treenaisi kuinka.

3. Mitä pidempi treeni, sen parempi kunto

Jos tavoitteena ei ole pitkäkestoinen kestävyyskunto vaikkapa maratonia varten, ei ole tarvetta yli tunnin treenille. Hyvän kestävyyskunnon ja voiman voi saavuttaa alle tunnin kestävillä harjoituksilla.

4. Treeni ei ole tehokasta, jos et hikoile runsaasti

Hikoilu on yksilöllistä. Myös laji vaikuttaa hikoilun määrään. Voimaharjoittelussa ei hikeä tule yhtä paljon kuin kestävyysliikunnassa. Myös ilmasto vaikuttaa. Viileällä ja tuulisella säällä liikkuessa hikoilee vähemmän kuin kesähelteellä, sillä kehon ei tarvitse jäähdyttää itseään yhtä paljon kuin hellesäällä.

Jos liikkuessa ei tule koskaan hiki, ei kuntokaan varmaan kohoa. Silloin kannattaa miettiä, pitäisikö tehoa nostaa.

5. Kaksi olutta treenin jälkeen mitätöi treenin hyödyt

Pari olutta tuskin vaikuttaa treenin hyötyihin kovinkaan paljon. Ihan minimaalisesti oluet voivat häiritä nestevarastojen palautumista tai rasva-aineenvaihduntaa, mutta missään tapauksessa koko treenin hyöty ei mitätöidy.

Jos alkoholiannoksia on kuusi tai enemmän, treenistä palautuminen hidastuu merkittävästi. Se, miten paljon, riippuu ihmisen koosta. Kyllä painonpudotus ainakin hidastuu, jos viikolla treenaa, mutta aina viikonloppuisin syö pitsaa ja juo kaljaa. Satunnaisen yhden oluen juominen ei vaikuta kuntoon mitenkään.

6. Flunssassa voi treenata, jos olet kipeä kaulasta ylöspäin. Jos olet kipeä kaulasta alaspäin, treeni kannattaa jättää väliin

Ei pidä paikkansa. Jos on flunssainen, ei kannata treenata ollenkaan. Urheilu aiheuttaa aina pienen kuopan elimistön puolustusjärjestelmään. Vaikka vaiva olisi ylähengitysteissä, ei kannata treenata, sillä flunssa usein pahenee tai ainakin pitkittyy. Flunssatoipilaanakaan ei kannata treenata, sillä rasitus tuo helposti yskän ja nuhan takaisin.

7. Lihastreenistä ei ole hyötyä, jos paikat eivät kipeydy

Ei pidä paikkansa. Kuntoilijakin treenaa kehittyäkseen, ei kipeytyäkseen. Voimaharjoittelussa kannattaa seurata, saako seuraavalla treenillä tehtyä enemmän toistoja tai isommilla painoilla kuin edellisellä kerralla. Lihakset kipeytyvät helposti, jos treenaa harvoin. Parasta ehkäisyä lihasten kipeytymiselle on säännöllinen treeni. Siksi ensimmäisten, usein erittäin kipeyttävien treenien jälkeen kipeytyminen usein häviää.

Pidemmälle kehittyneellä voimaharjoittelijalla lihakset voivat jonkin verran kipeytyä, mutta voima ja lihasmassa kehittyvät erityisesti treenin alkuvaiheessa loistavasti ilman kipuakin.

8. Illalla syöty ruoka lihottaa enemmän kuin aamupala tai lounas

Ihmistä lihottaa pitkällä aikavälillä saatu ylimääräinen energia, ei se, mihin aikaan syö. Liikkuvalle ihmiselle on paljon isompi ongelma on se, että jättää illalla treenin jälkeen syömättä ja menee nukkumaan nälkäisenä. Silloin yön aikana palautuu heikosti. Kovan treenin jälkeen illalla on hyvä syödä jotakin ja ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi pari kinkkuleipää, marjoja ja maitoa. Kehon hiilihydraattivarastot täyttyvät ja lihakset korjaantuvat tehokkaammin yön aikana.

9. Alle puolen tunnin treenistä ei ole mitään hyötyä

Joskus on väitetty, että rasva alkaisi liikkuessa palaa vasta 20 minuutin kuluttua. Se ei pidä paikkansa. Kaikki liike auttaa polttamaan rasvaa kehosta. Kestävyysharjoittelussa on tutkimusnäyttöä siitä, että tuloksia saa jo alle kymmenen minuutin treenillä. Niin sanottu HIIT-treeni (high intensity interval training) on kovatehoista intervallitreeniä, jossa jo 3–4 kappaleella 20–30 sekunnin pyrähdyksillä täydellä teholla, 2–4 minuuttia välissä huilien, saa aikaan merkittävää kunnon kohoamista.

Kestävyyskunto kohoaa erityisesti aloittelijoilla myös tekemällä pätkissä matalalentoista treeniä. Periaatteessa treeni on yhtä tehokas, jos teet sen 10–15 minuutin pätkissä 3–4 kertaa päivässä tai 30–60 minuutin yhtämittaisena jaksona. Monen mielestä on kuitenkin mielekkäämpää treenata noin tunti kerralla.

Erittäin kiireinen saa kyllä tuloksia tekemällä vaikka kolme kertaa viikossa vajaa kymmenen minuutin treenin. Se pitää kuitenkin tehdä niin kovaa kuin pystyy.

10. Vettä pitää juoda lyhyenkin treenin aikana

Nesteen tarve riippuu harjoituksen kestosta ja tehosta. Jos on juonut päivän mittaan normaalisti ja vettä noin 20 minuuttia ennen treeniä, tunnin treenistä selviää hyvin juomatta.

Vettä kannattaa kuitenkin juoda, jos se on helposti järjestettävissä. Puoli litraa tunnissa riittää, ellei treeni ole todella rankka ja ilma todella kuuma. Silloin kannattaa juoda kaksinkertainen määrä nestettä.

11. Aamutreeni tyhjällä vatsalla kuluttaa eniten kaloreita.

Päinvastoin. Kaloreita kuluu vähemmän, jos treenaa ilman ravintoa. Matalalla verensokerilla harjoittelu laskee harjoituksen tehoa, jolloin kaloreita kuluu vähemmän. Myös rasvanpoltto ja kalorin kulutus treenin jälkeen on hitaampaa, jos ei ole syönyt mitään vaikkapa ennen lenkkiä.

12. Viikon treenitauko romahduttaa kunnon

Viikon aikana lihasmassa ja voima eivät vähene tippaakaan. Kestävyyskunnossakaan ei normikuntoilijalla tapahdu käytännössä mitään muutosta. Pienen tauon jälkeen kunto voi olla jopa hivenen parempi.

Asiantuntijana liikuntabiologi ja personal trainer Timo Haikarainen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Voimaharjoittelu
  • Treeni

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    2. 2

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    3. 3

      Tanska siivoaa kerjäläisensä vankilaan – kahden viikon ehdottomia tuomioita jaetaan nyt ilman varoitusta

    4. 4

      Äänestäjät saivat tahtonsa läpi: Tukholman ja Göteborgin väliä kulkeva juna nimettiin Trainy McTrainfaceksi

    5. 5

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät koirat odottavat vierailijoita – osa korealaisista ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun eläintä on piesty ennen teurastusta

    6. 6

      Teinielokuvaklassikko The Breakfast Clubin paras hahmo oli ”friikki”, joka ei vielä 1980-luvulla kelvannut pojille

    7. 7

      Hoitajien uupumus pitää ottaa vakavasti

    8. 8

      Mistä Helsingistä saa hyvännäköistä miestenmuotia? Tässä 16 erilaista kivaa kauppaa

    9. 9

      Kartta näyttää, mille alueille maahanmuutto keskittyy Suomessa – professorin mielestä hajasijoittaminen on ”periaatteessa kiva”, mutta ongelmallinen ajatus

    10. 10

      Audi kutsuu korjattavaksi liki miljoona dieselautoa, joita on myyty myös Euroopan markkinoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    3. 3

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    4. 4

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät koirat odottavat vierailijoita – osa korealaisista ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun eläintä on piesty ennen teurastusta

    5. 5

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    6. 6

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    7. 7

      Kartta näyttää, mille alueille maahanmuutto keskittyy Suomessa – professorin mielestä hajasijoittaminen on ”periaatteessa kiva”, mutta ongelmallinen ajatus

    8. 8

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    9. 9

      Linkin Parkin laulaja Chester Bennington on kuollut

    10. 10

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat

    11. Näytä lisää