Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kaunokirjoituksen taitaja Maria Vilenius on tienannut myös matkimalla johtajien allekirjoituksia

Pariisissa asuvan Maria Vileniuksen käsialaa ovat hyödyntäneet Chanel, Dior ja muut isot merkit. Kosintakirjeenkin hän on kirjoittanut.

Ihmiset
 
Raisa Mattila
Nikolai Jakobsen
Viime keväänä Vilenius jätti päivätyöt kaunokirjoitustaiteilijana. Hän työskentelee nyt ranskalaisen Christian Lacroix -muotitalon suunnittelutiimissä. Kaunokirjoitus on sivutyö.
Viime keväänä Vilenius jätti päivätyöt kaunokirjoitustaiteilijana. Hän työskentelee nyt ranskalaisen Christian Lacroix -muotitalon suunnittelutiimissä. Kaunokirjoitus on sivutyö. Kuva: Nikolai Jakobsen
Kolme nopeaa

Vaikeaa kalligrafiassa

1 Kirjainten kurvit

”Vaikeita kirjaimia ovat j, g ja y, joiden kurvit pitää saada kauniiksi, sujuviksi ja pyöreiksi. Ja s on pelkkää pyöreää muotoa, se vasta vaikea onkin!”

 

2 Tasainen teksti

”Kirjaimista sekä kirjainten ja rivien väleistä pitää ehdottomasti saada samankokoisia.”

 

3 Virheitä ei voi korjata

”Kerran olin Lanvinilla kirjoittamassa kutsukortteja erääseen tapahtumaan. Muutama kortti meni pieleen, ja jätin ne sivuun odottamaan. Lopuksi menin kysymään, saisinko lisää kortteja pieleen menneiden tilalle. Vastaus kuului, että olin saanut kaikki mahdolliset kortit. Yritin sitten siistiä pilalle menneitä kappaleita.”

Maria Vileniuksella, 30, on ammatti, jonka edustajia ei Suomessa kutsuta työmarkkinaneuvottelupöytiin. Se johtuu siitä, ettei kalligrafeja eli kaunokirjoitustaiteilijoita juuri toimi Suomessa.

Sen sijaan Pariisissa, Lontoossa ja muissa muotipääkaupungeissa kaunokirjoitustaide on iso bisnes, Vilenius sanoo. Hänkin asuu ja työskentelee Pariisissa.

”Asiakkaani ovat olleet isoimpia muotimerkkejä. Olen ollut kirjoittamassa tekstejä esimerkiksi Diorin toimistossa.”

Vilenius aloitti kaunokirjoitustaiteilijan työt vuosi sitten kesäkuussa. Hän oli valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi ranskalaisesta koulusta ja etsi oman alansa töitä Pariisista. Niitä ei löytynyt. Se sijaan löytyi ilmoitus, jossa haettiin freelancer-kaunokirjoittajia kalligrafiapalveluja välittävään yritykseen.

Vilenius sai paikan. Ensimmäisenä työnä oli kirjoittaa vastaanottajien nimet kauniilla käsialalla noin sataan kirjekuoreen. Työn oli tilannut Suomessakin tunnettu muotimerkki Yves Saint Laurent.

Useimmiten Vileniuksen ja hänen viiden kollegansa työnä oli kirjoittaa vastaanottajien nimiä juuri kirjekuoriin ja kutsukortteihin. Kynän terä kastettiin mustepulloon, ja sitten vain kirjoitettiin, kuori ja kutsu kerrallaan.

”Chanelilla oli kerran viisituhatta kirjekuorta, joihin me kalligrafit kirjoitimme nimet ja osoitteet. Ja kuoressa oli vain tiedote, että Chanel on julkaissut uuden kellon!”

Erityinen kiire Vileniuksella kollegoineen oli Pariisin muotiviikkojen alla, kun eri muotitalot halusivat kalligrafiapalveluja samaan aikaan. Normaalisti kirjoitustöitä ei riittänyt kaikille niin, että toimiston väki olisi tehnyt täyttä päivää koko viikon.

Muotiviikkojen alla Vilenius ja hänen viisi kollegaansa paiskivat kahdeksantuntisia päiviä viikkokausia. Viikonloppuisin tehtiin ylitöitä, koska kutsukortteja ja kirjekuoria riitti.

”Jopa paikkakortit muotinäytöksiin kirjoitettiin käsin.”

Kerran Vilenius tilattiin viikoksi Sardiniaan. Silloin toimeksiantajana oli De Grisogono -niminen luksuskorumerkki.

”Merkin kalleimmat korut maksavat 12 miljoonaa euroa”, Vilenius sanoo ja naurahtaa epäuskoisen kuuloisena.

Sardinialaisessa viiden tähden hotellissa järjestettiin korumerkin pääsuunnittelijan 67-vuotisjuhlat.

”Minä olin siellä ihan oikeasti viikon kirjoittamassa käsin kutsuttujen nimiä kortteihin. Synttäri-illallisten budjetti oli 300 000 euroa.”

”Olin ollut kalligrafina vasta kaksi kuukautta ennen sitä, joten kyllä jännitti. Nopeasti huomasin, että jälkeeni oltiin tyytyväisiä.”

Aika on, ja on aina ollut, suurinta mahdollista ylellisyyttä. Juuri siksi luksusfirmat palkkaavat ammattilaisia kirjoittamaan tekstejä käsin, Vilenius arvelee.

”Se on arvostusta vastaanottajaa kohtaan, kun tekstiä ei ole tulostettu koneella, vaan sen on kirjoittanut oikea ihminen.”

Ruovedellä kasvaneella Vileniuksella oli lapsena paljon kirjekavereita.

”Minusta oli kiva vaihtaa käsialoja kirjeitä kirjoittaessani. Kun näin, että joku oli kirjoittanut kauniilla käsialalla, halusin oppia sen itsekin.”

Graafisen suunnittelijan opinnot auttoivat hallitsemaan kynää entistä paremmin. Varsinaisia kalligrafiakursseja Vilenius ei ole käynyt.

Pariisilaisessa kalligrafiayrityksessä käytettiin pääasiassa muutamaa kirjoitustyyliä, jotka piti opetella ensimmäisinä työpäivinä. Toinen oli tietynlaista kaunokirjoitusta ja toinen siistiä ja selkeää tekstausta.

Joskus kalligrafilta kylläkin tilattiin jotain muuta.

”Jotkut toimeksiantajat pyysivät imitoimaan tietyn henkilön käsialaa. Kerran työnäni oli kirjoittaa L’Oréalin lähettämiä kiitoskortteja, joihin haluttiin ison johtajan allekirjoitus. Toisen kerran imitoin Acne Studiosin pääsuunnittelijan allekirjoitusta muotinäytöskutsuihin.”

Viime keväänä Vilenius jätti päivätyöt kaunokirjoitustaiteilijana. Hän työskentelee nyt ranskalaisen Christian Lacroix -muotitalon suunnittelutiimissä.

Kaunokirjoitus on edelleen Vileniuksen sivutyö. Hän on perustanut ranskalaisen kaverinsa kanssa yrityksen, jolta voi tilata käsinkirjoitetun rakkauskirjeen.

”Kirjoitan kirjeitä iltaisin kotona. Äskettäin kirjoitin pyynnöstä kosintakirjeen. Onhan se aika söpöä.”

Nikolai Jakobsen
Maria Vileniuksen tyylinäyte.
Maria Vileniuksen tyylinäyte.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Reseptit