Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS Ilta
tiistaina 10. maaliskuuta 2015

Unohda kvinoa ja kuskus – kuitupitoinen supervilja freekeh on pian täällä

Ikivanha arabivilja freekeh villitsee ruokamaailmaa.

HS Ilta
 
Mohamad Torokman / REUTERS
Kypsymättömiä vehnänjyviä, joita paahtamalla tehdään freekehia.
Kypsymättömiä vehnänjyviä, joita paahtamalla tehdään freekehia. Kuva: Mohamad Torokman / REUTERS

Juuri kun olimme tottuneet korvaamaan päivällispöydässä riisin kvinoalla tai kuskusilla, meidän pitää tutustua freekehiin.

Anteeksi mihin?

Freekeh tai farik on ikivanha arabialainen vehnälaji. Nyt kuitupitoisesta vihreästä vehnästä on tullut trendivilja, jonka nimeen ravintoasiantuntijat ja kokit vannovat.

Tarkkaan ottaen freekeh on kypsymättömänä kerättyä vehnänjyvää. Sen jälkeen se kuivataan ja savustetaan. Freekehin maku muistuttaa bulguria,ja rakenne tuo mieleen ohran.

Tutkimuksissa freekehin on havaittu olevan terveellisempää kuin tavallinen vehnä, koska se sisältää enemmän kuituja, proteiineja ja mineraaleja. Siinä on kolme kertaa enemmän kuituja kuin tummassa riisissä ja kaksi kertaa enemmän kuin kvinoassa. Ruuanlaitossa sitä käytetään riisin tai kvinoan tapaan.

"Freekeh vaikuttaa saksalaisen vihreän spelttivehnän ja turkkilaisen vihreän bulgurin sukulaiselta", sanoo Helsingin yliopiston viljateknologian lehtori Tuula Sontag-Strohm, joka on vasta tutustumassa superviljaan.

Saksassa speltti on kautta aikojen korjattu freekehin tapaan. Sitä ei ole tarvinnut puida, minkä vuoksi sen käsittely on helppoa. Saksassa nuoresta speltistä valmistetaan "Grüne Suppea" eli ravitsevaa ja terveellistä vihreää keittoa.

Viljateknologi seuraa vanhojen perinnelajikkeiden tuloa muotiin tyytyväisenä.

"On hyvä syy siihen, miksi niitä on käytetty vuosisatoja tai jopa vuosituhansia. Kun ihmiset työskentelivät pellolla aamusta iltaan, oli tärkeää saada ravintoa, joka piti kylläisenä pitkään. Vihreällä vehnällä, speltillä ja bulgurilla on alhainen glykeeminen indeksi. Sen vuoksi niiden hiilihydraatit imeytyvät hitaasti. Niitä syödessä ei käy niin kuin jos aterialla on valkoista riisiä, jonka jälkeen verensokeri nousee nopeasti ja laskee sen jälkeen pian. Olo pysyy hyvänä pitkään", Sontag-Strohm selittää.

Kokit kehittelevät maailmalla kilvan freekeh-reseptejä. Siihen ei voi olla törmäämättä, jos katsoo tv:n kansainvälisiä ruokaohjelmia.

Pohjolassa freekehiä on toistaiseksi vaikea saada. Tarkastussoitot muutamaan Helsingin ja Tukholman luomuruokakauppaan eivät tuottaneet tulosta. Kaikissa on kuultu freekehistä, mutta sitä ei ole vielä valikoimissa.

Se taitaa olla vain ajan kysymys, kun trendi kohta valtaa Pohjolankin.

HS ILTA

Lisää digitaaliset aikakauslehdet tilaukseesi

Suositut digitaaliset aikakauslehdet Hesarin kautta. Tilaus sisältää seuraavat lehdet: Glorian ruoka ja viini, Kodin kuvalehti, Tiede, HS Teema, Meidän perhe ja Hyvä terveys.

Hesarin tilaajille alk. 5 eur/kk. Tutustu 2 viikkoa maksutta!

Tilaa tästä!

Oletko jo tilaaja?