Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uutiset
maanantaina 11. tammikuuta 2016

Itsensä tarkkailu pilaa seksin

On monia tapoja, joilla ottaa käsivarren mitta seksiä sabotoiviin ajatuksiin, kirjoittaa HS:n kolumnisti Elina Tanskanen.

Elämä
 
Elina Tanskanen
Kirjoittaja on toimittaja, seksuaaliterapeutti ja logoterapeutti.

”Mielessäni pyörii vain se, mitä teen, miltä näytän, tunnun, maistun, kuulostan, miten kehoni reagoi ja mitä kumppanini mahtaa ajatella minusta.”

Nuori viehättävä aikuinen saa seksin uudehkon kumppaninsa kanssa kuulostamaan siltä kuin häntä arvostelisi sen aikana kykyjenetsintäohjelmista tuttu häijysanainen tuomaristo. Kuten arvata saattaa, seksi ei ole kovin kivaa, kun joutuu päänsä sisällä kritisoiduksi.

Ongelman voisi ajatella olevan mitä tyypillisin nettipornon kyllästämälle selfie-sukupolvelle. Kuitenkin seksitutkimuksen gurut William H. Masters ja Virginia E. Johnson nimesivät ilmiön osuvasti spectatoringiksi kirjassaan Human Sexual Inadequacy jo vuonna 1970.

Spectatoring eli liika itsensä tarkkailu seksin aikana tekee hallaa ihmisen kyvylle heittäytyä ja hassutella. Se taas vaikeuttaa ymmärrettävästi niin rentoutumista, kiihottumista kuin orgasmin saamista. Usein itsensä tarkkailua säestää sangen negatiivinen sisäinen puhe, ja havainnoista vedetään kaikkein katastrofaalisimmat johtopäätökset. Itseään liikaa tarkkailevaa alkaa helposti stressata koko seksi, mikä on omiaan pahentamaan tilannetta: yhteys kumppaniin pätkii, suorituspaineet kasvavat ja halut hiipuvat.

Ihmismielellä on tapana harhailla siellä täällä, eikä sitä saa tietenkään napsautettua pois päältä. On kuitenkin monia tapoja, joilla ottaa käsivarren mitta seksiä sabotoiviin ajatuksiin. Esimerkiksi kovasti hehkutetulla mindfulnessilla eli hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittamisella on tutkitusti paikkansa makuuhuoneessa, ja se auttaa muun muassa suitsimaan ylenpalttista itsensä tarkkailua.

Mielen treenaaminen vaatii kärsivällisyyttä, harjoittelua ja itsetuntemusta, sillä pinttyneitä ajattelumalleja ei saa tuosta vain muutettua. Joku hyötyy suuresti siitä oivalluksesta, että omien tunteiden ja tuntemusten tunnistaminen ja tunnustaminen on eri asia kuin niiden tuomitseminen – itseä tarkkaillessa nousevaan ajatukseen voi yrittää suhtautua yhtä neutraalin hyväksyvästi kuin taivaalla ajelehtivaan pilveen. Toiselle taas tekee hyvää kyseenalaistaa päätelmiään, erottaa fakta fiktiosta: onkohan vartalollasi käsiään kuljettava kumppanisi ihan oikeasti sitä mieltä, että olet epäseksikäs ja ällöttävä, vaikka hän on lukemattomia kertoja kertonut sinun olevan ihana?

Joskus itsensä tarkkailun tehokkain vastalääke on fokuksen vieminen kumppaniin, vaikka se vaikealta tuntuisikin. Kun uppoutuu hetkeen, voi unohtaa itsensäkin mitä ihanimmalla tavalla.

UUTISET

Lisää digitaaliset aikakauslehdet tilaukseesi

Suositut digitaaliset aikakauslehdet Hesarin kautta. Tilaus sisältää seuraavat lehdet: Glorian ruoka ja viini, Kodin kuvalehti, Tiede, HS Teema, Meidän perhe ja Hyvä terveys.

Hesarin tilaajille alk. 5 eur/kk. Tutustu 2 viikkoa maksutta!

Tilaa tästä!

Oletko jo tilaaja?