Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uutiset
sunnuntaina 27. maaliskuuta 2016

Vegaaneilla on puutteita D-vitamiinin ja jodin saannissa – tutkijat kertovat, mihin ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota

Yhä useampi suomalainen ryhtyy kasvissyöjäksi tai vegaaniksi. Vegaanien ravitsemusta selvitettiin Suomessa ensimmäisiä kertoja.

HS Ilta
 

Saavatko vegaanit riittävästi ravintoaineita vain kasviksiin perustuvasta ruokavaliostaan? – Kyllä, jos he koostavat ruokansa riittävän monipuoliseksi, kertoo Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus.

Tähän mennessä vegaanien ravitsemusta ei juuri ole Suomessa selvitetty. Uuden tutkimuksen tulokset julkaistiin PLOS ONE -tiedelehdessä.

Yhä useampi suomalainen ryhtyy kasvissyöjäksi tai vegaaniksi. Vegaanit eivät syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia ruoka-aineita. Tavallisimmin taustalla ovat eettiset syyt: Vegaanit vastustavat eläinten hyväksikäyttöä. Syyt voivat olla myös ekologisia, terveydellisiä tai uskonnollisia.

Tutkimus kertoo, että osalla vegaaneista on puutteita ruokavaliossaan. Tyypillisimpiä niistä ovat proteiinilähteiden yksipuolisuus sekä vähäinen marjojen, hedelmien ja pähkinöiden käyttö.

Valtaosa tutkituista vegaaneista käytti kuitenkin suositusten mukaisesti B12-vitamiini- ja D-vitamiinilisää ja kalsiumilla täydennettyjä juomia.

Kohderyhmänä oli 22 nuorta aikuista, jotka olivat olleet vegaaneja keskimäärin kahdeksan vuotta.

Tutkituista vegaaneista 6 oli miehiä ja 16 naista. Verrokkeina oli 8 sekaruokaa syövää miestä ja 11 naista.

Molemmat ryhmät pitivät kolmen päivän ajan ruokapäiväkirjaa syömistään ruoista. Heidän ravitsemustilansa mitattiin veri- ja virtsanäytteistä.

Vegaanit käyttivät enemmän palkokasveja, tofua ja soijajauhoja kuin verrokit, mutta muita merkitseviä eroja ryhmien ruuan välillä ei ollut.

Ravintolisiä käytti 91 prosenttia vegaaneista ja 78 prosenttia verrokeista. Vegaaneista 91 prosenttia käytti B12-vitamiinilisää, 77 prosenttia D-vitamiinilisää ja useimmat joivat myös kalsiumilla täydennettyjä juomia.

Tutkijoita kiinnostivat erityisesti niiden ravintoaineiden saanti ja pitoisuus elimistössä, joita kasvisperäisissä ruoissa on niukasti tai ei lainkaan. Sellaisia ovat B12-vitamiini, D-vitamiini, seleeni, jodi ja välttämättömät rasvahapot.

He havaitsivat, että 24 prosentilla eli noin joka neljännellä vegaanilla seerumin D-vitamiinitaso oli viitearvon alapuolella. Vegaaneilla oli myös alhaisemmat elimistön beetakaroteeni-, seleeni-, jodi- ja välttämättömien rasvahappojen pitoisuudet kuin sekaruokaa käyttäneillä verrokeilla.

Sekä vegaanien että sekaruoan syöjien vuorokausivirtsaan erittyneen jodin keskimääräinen pitoisuus oli alle viitearvoalueen.

Tutkijat huomauttavatkin, että jodin saanti on laskenut Suomessa viime vuosina. Jodia saa muun muassa maidosta ja jodioidusta suolasta, jonka käyttö on vähentynyt.

Tulokset osoittivat, että vegaanien on tärkeää saada ravitsemusohjausta ja käyttää suositeltuja ravintolisiä. ”Vegaanien D-vitamiinin ja jodin saantiin on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota”, tutkijat huomauttavat.

Vegaanien tulisi syödä suositusten mukaan päivittäin monipuolisesti täysjyväviljavalmisteita, palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä proteiinin lähteinä.

Lisäksi heidän tulisi syödä kasviksia, marjoja tai hedelmiä ja tyydyttymättömiä rasvoja. Vegaanien tulisi myös juoda kalsiumilla täydennettyjä juomia ja täydentää ruokavaliotaan B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia sisältävillä ravintolisillä.

Nyt julkaistu artikkeli on osa laajempaa kasvisruokatutkimusta, joka selvittää vegaanien altistumista kasvinsuojeluaineille ja nitraatille. Tutkimuksessa ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Helsingin yliopistollinen sairaala Hus.

UUTISET

Lisää digitaaliset aikakauslehdet tilaukseesi

Suositut digitaaliset aikakauslehdet Hesarin kautta. Tilaus sisältää seuraavat lehdet: Glorian ruoka ja viini, Kodin kuvalehti, Tiede, HS Teema, Meidän perhe ja Hyvä terveys.

Hesarin tilaajille alk. 5 eur/kk. Tutustu 2 viikkoa maksutta!

Tilaa tästä!

Oletko jo tilaaja?