perjantai 1.8.2014 | Maire  Onnittele e-kortilla

Apua, alamäki!

Hiihtolenkki stressaa, kun pelkää jyrkkiä alamäkiä. Olisiko hiihtovalmentajan opeista apua alamäkikauhuun?

13.2.2012 3:00

Ei näin. Hallitsematon pyllähdys voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Ei näin. Hallitsematon pyllähdys voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Talvi 2011, Keskuspuiston kuntorata, Espoo. Olen näillä laduilla ensimmäistä kertaa enkä tunne maastoa. Äkkiä edessä on jyrkkä mäki. Mäen alla latu kaartaa vasempaan. Kuolemanpelko iskee.

Koetan aurata hitaasti alaspäin, mutta vauhti kiihtyy, ja loppusuoralla minun on pakko kaatua. Takaa sujahtaa ohi kiroava mestarihiihtäjä. Itkua tuhertaen vannon, etten palaa tänne enää.

Helmikuu 2012. Olen jälleen samalla kuntoradalla, mutta nyt seurassani on ammattivalmentaja Teemu Pasanen Espoon Hiihtoseurasta.

Tarkoitus on opetella laskemaan mäet ilman kauhua. On tylsää hinkata aina samoja, loiviksi tietämiäni latuja.

Alamme käydä läpi perusasioita.

Latuetiketti:

Kun edessä on pelottava mäki, saat pysähtyä. Takaa tuleva nopeampi hiihtäjä on aina väistövastuussa. Arvioi lasku rauhassa: onko latu jäinen, onko latu-ura ehjä, onko alhaalla mutka ja haarautuuko latu mutkassa?

Tasapaino:

Turvallinen mäenlasku lähtee tasapainoisesta perusasennosta. Ole rento ja jousta polvista. Käsivarret ovat koukussa lähellä vartaloa. Ylävartalo nojaa eteenpäin. Sauvat osoittavat taakse, eivät ylös. Pidä paino molemmilla suksilla.

Laskuasento:

Laskuasento kannattaa valita mäen jyrkkyyden, ladun kunnon ja mutkien sekä omien taitojen mukaan. Mitä matalampi asento, sitä pienempi ilmanvastus ja kovempi vauhti.

Matalassa laskuasennossa nojaa kyynärpäillä polviin. Tämä tuo myös tukevuuden tunnetta. Kämmenet voi nostaa suojaamaan kasvoja viimalta.

Hiljentäminen:

Auraaminen jarruttaa tehokkaasti. Puske suksien sisäkantteja maahan. Älä päästä painoa liikaa kantapäille, etteivät suksien kärjet mene ristiin. Jos niin käy, kaadut varmasti.

Aurata voi myös pelkällä luistelukaistan puoleisella suksella, jolloin toinen jalka pysyy latu-urassa.

Myös ilmanvastuksen kasvattaminen hidastaa menoa. Nousemalla matalasta laskuasennosta pystympään vauhti hidastuu noin kolmasosan. Tiukan jarrutuksen saat tekemällä sivuttaisen laskettelukäännöksen luistelukaistalla.

Mutka:

Pidä paino molemmilla suksilla. Näin pysyt paremmin tasapainossa kuin jos koetat laskea kokonaan sisäkurvin jalan varassa. Luota latuun: jos latu-ura on ehjä, suksi todennäköisesti pysyy siinä.

Kallista ylävartaloa hieman sisäkaarteen puolelle, jotta horjahdusvaara pienenee. Ulkokaarteessa oleva suksi laskee aavistuksen sisäkaarteen suksen edellä.

Jos latu-ura on kulunut ja haarautuu mutkassa, nosta haarautuvan uran puoleista suksea ajoissa hieman ylös ja luota ehjässä urassa laskevaan sukseen. Laske suksi alas, kun latu-ura taas jatkuu.

Vauhdikkaat mutkat kannattaa usein laskea luistelukaistalla. Silloin tehdään askelkäännöksiä, joissa painoa siirretään nopeasti sukselta toiselle. Meno muistuttaa luisteluhiihtoa. Suksia painetaan alustaa vasten sitä nopeammin, mitä tiukempi mutka on. Askelkäännöksiä kannattaa harjoitella ensin loivissa mäissä ja opetella hallitsemaan vauhtia vähitellen.

Jäinen latu:

Jäisissä alamäissä lasku kannattaa arvioida erityisen tarkasti, sillä vauhti kiihtyy nopeasti. Jos latu on ehjä eikä alhaalla ole tiukkaa mutkaa, kannattaa pysyä ladulla.

Jos jäisen mäen alla on mutka, kannattaa jarrutella reilusti. Kovalla luistelukaistalla auraaminen on raskasta, mutta luistelukaistalle siirtyminen voi silti olla järkevää. Kahdella suksella saa enemmän jarrutusvoimaa kuin yhdellä.

Epävarman hiihtäjän varmin konsti on ottaa sukset kainaloon ja hölkätä alas. Alaspäin voi myös tampata sivuttain.

Kaatuminen:

Kaatuminen kannattaa mieluummin ennakoida ja hallita kuin pyllähtää ilman varoitusaikaa.

Levennä laskuasentoa, kyykisty ja kaadu rennosti taaksepäin. Koeta kaatua mieluummin luistelukaistalla kuin ladulla, ettei latu rikkoudu.

Tilanne hallintaan:

Jos kaadut ruuhkaisella ladulla ja sukset sojottavat minne sattuu, toimi näin: Jos et ehdi seuraavan hiihtäjän alta pois, kerää sukset ja sauvat nopeasti allesi ja jää paikallesi mahdollisimman kapeaan tilaan. Silloin takaa tulevalle jää tilaa väistää sivusta.

Lisätreeniä:

Tee loivissa laskuissa tasapainoharjoituksia liukumalla vuorotellen yhdellä suksella.

Auraamista, tiukkoja laskettelukäännöksiä, kaatuilua ja kaikenlaista kikkailua voit harjoitella vaikka pulkkamäessä.

Keskivartalosi pitää sinut pystyssä. Treenaa siis vatsa- ja selkälihaksiasi.

Tiesitkö?

Kilpahiihtäjätkin voivat pelätä alamäkiä. Arkuus voi näkyä tuloksissa lisäsekunteina. Lääke on kilpahiihtäjille sama kuin arkaileville sunnuntaihiihtelijöille: harjoittele, harjoittele ja harjoittele.

Lopputulos:

Tämä on pieni ihme. Minua jännittää, mutta lasken kuntoradan isot mäet reippaasti matalassa laskuasennossa. Kaarteessa kallistan ylävartaloani hieman vasempaan ja nojaan kyynärpäällä polveen. Ihmeellistä, miten pienellä liikkeellä lasku tuntuu paljon aiempaa tukevammalta.

Harjoituskerralla oli 15 astetta pakkasta, eikä suksi luistanut kovin vauhdikkaasti. Mäet ovat edelleen jyrkkiä, joten en tulevaisuudessakaan aio tulla tänne jäisellä kelillä. Mutta jos alla on pehmeää pakkaslunta, kaatuminen ei enää pelota.


Ajankohtainen latutilanne www.mski.fi. Osassa laduista ilmoitetaan myös ladun vaikeustaso.

Helsingin Sanomat | hs.terveys@sanoma.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>