torstai 24.4.2014 | Pertti  Onnittele e-kortilla
HYVINVOINTI

Pätkiikö?

Muistia ja keskittymiskykyä voi parantaa käyttämällä aivoja. Tässä aivojumppaohje jokaiselle viikonpäivälle.

31.1.2011 3:00

Reijo Hietanen

Pelit kehittävät tarkkaavaisuutta ja työmuistia.

Pelit kehittävät tarkkaavaisuutta ja työmuistia.

Mihin jätinkään ne avaimet? Mitä olinkaan sopinut? Olikohan se joku tapaaminen? Työssäkäyvällä keski-ikäisellä asioiden unohtelu on normaalia – kunnes se alkaa haitata arkea. Huono muisti häiritsee joka viidennen alle 35-vuotiaan työntekoa, vaikka muistin pitäisi olla parhaassa terässä.

Toistuvat black-outit kertovat, että työ ja vapaa-aika ovat kuormittaneet aivoja ja muistettavaa on liikaa. Aivot väsyvät, eivätkä pysty pitämään mielessä edes tärkeimpiä asioita. Näin se alkaa. Aivojen kuormittuminen on muistihäiriön ensimmäinen oire. Onneksi treenaminen auttaa.

 

Maanantai  

Liiku Liikunta aktivoi aivojen tarkkaavaisuusaluetta ja antaa ajatuksille tilaisuuden kulkea omia polkujaan. Näin aivot nollautuvat ja virkistyvät. Syntyy tilaa uusille asioille.

Musiikin kuuntelu aktivoi laajalti hermoverkkoa ja vaikuttaa vireystilaan, tarkkaavaisuuteen, muistiin ja tunteisiin. Jos liikunta ja musiikki yhdistyvät, aivoalueiden yhteistyö kehittyy. Aivot muovautuvat uusien taitojen oppimista varten. Yhdessä musiikki ja liikunta estävät masennusta ja parantavat stressin sietoa.

Tehtävä: Tanssi musiikin tahtiin. Mallia näyttää tanssinohjaaja Bettina Karppinen: www.hs.fi/videot.

 

Tiistai  

Pelaa pelejä Kaikki pelit kehittävät tarkkaavaisuutta ja työmuistia. Konsoli-, tietokone-, lauta- ja korttipeleissä strateginen ajattelu kehittyy, kun joutuu miettimään vastausta muiden tekemiin "siirtoihin". Tietokonepelit kehittävät nopeutta, tunnistamista, suunnitelmallisuutta, loogista päättelyä ja ongelmanratkaisua. Siksi tietokoneella pelaamisesta on hyötyä varsinkin ikääntyneille työmuistin, ongelmanratkaisukyvyn ja aivotoiminnan joustavuuden kehittämiseksi.

Tehtävä: Pelaa tietokonepeliä tai kokoa oheinen T-peli. Sen ratkaisu löytyy päivän Helsingin Sanomista.

 

Keskiviikko  

Kertaa kieliä Kielten opettelu käy aivojumpasta. Ikääntyessä aivojen eri alueiden välinen yhteistyö alkaa hitaasti "kangistua". Vieraan kielen oppiminen ylläpitää joustavuutta ja henkistä toimintakykyä. Yhdistä opiskeluun lukeminen. Juonellisia kirjoja lukiessa aivot luovat mielikuvia ja tapahtumaketjuja, jolloin tulee käytettyä useita aivojen alueita. Aivot saavat tekemistä, kun ne yhdistelevät uutta ja aiemmin hankittua tietoa. Vielä paremmin aivot aktivoituvat, jos keskustelee lukemastaan muiden kanssa.

Tehtävä: Lue kiinnostava vieraskielinen romaani tai artikkeli netistä.

 

Torstai  

Riko rutiini Rutiineissa ei ole mitään pahaa, mutta välillä niitä on hyvä rikkoa. Jos rutiinit tuntuvat tylsiltä, se tarkoittaa, että tuttu tekeminen ei enää stimuloi aivoja tarpeeksi.

Yhdistele rutiineihin uusia toimintatapoja työ- tai vapaa-ajalla. Kävele vaikka eri reittiä kuin tavallisesti. Muistilaput ja kalenteri auttavat painamaan asioita mieleen, mutta aivoja voi bodata jättämällä ainakin osan to do -listoista kirjoittamatta.

Tehtävä: Jätä kauppalista kotiin ja tee ostokset ulkomuistista.

 

Perjantai  

Ratko kielipulmia Ristisanatehtävät kehittävät aivojen etuosassa sijaitsevaa työmuistia. Työmuisti on lyhytkestoinen muisti, josta kaiken tärkeän pitäisi tallentua pitkäkestoiseen muistiin ja turhan unohtua. Ristisanat vaativat useiden aivoalueiden käyttöä, koska niitä tehdessä joutuu yhdistelemään näköhavaintoja ja aiemmin hankittua tietoa sekä miettimään, missä järjestyksessä tehtävässä pitää edetä.

Tehtävä: Täytä ristikko. Perjantaisin lehden loppuosassa on suurristikko.

 

Lauantai  

Ole porukassa Vilkas sosiaalinen elämä vahvistaa aivojen hermoverkostoja. Hermosolujen välille rakentuu uusia yhteyksiä, sillä porukassa joutuu huomioimaan erilaisia mielipiteitä ja käyttämään aistejaan monipuolisesti. Elämään saa jopa vuosia lisää, kun osallistuu useaan sosiaaliseen verkostoon. Näitä ovat esimerkiksi perhe, työkaverit, naapurit tai pokeripiirin pojat.

Tehtävä: Kutsu tuttavia kylään tai sovi tapaaminen.

 

Sunnuntai  

Lepää Jatkuva muutaman tunnin univaje aiheuttaa muistihäiriöitä. Riski kasvaa etenkin vuorotyötä tekevillä. Väsyneenä tekee mieli tukeutua rutiiniratkaisuihin. Väsymys myös kyynistää ja masentaa. Lyhytkin unenpuute heikentää vireystilaa ja keskittymiskykyä. Kun keskittymiskyky on huono, työ takkuilee.

Täytyy nukkua 7–8 tunnin yöunet, jotta voi oppia, muistaa ja toimia luovasti. Unen aikana aivot saavat uutta energiaa ja tilaa uusille asioille. Kun aivot ovat levänneet, ideoita alkaa syntyä ja uusi viikko alkaa hyvin.

Tehtävä: Nuku ainakin kahdeksan tuntia.

 


Kirjoitusta varten on haastateltu tutkimusjohtaja Merja Hallikaista Itä-Suomen yliopiston aivotutkimusyksiköstä.

Helsingin Sanomat | hs.terveys@sanoma.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>