torstai 24.4.2014 | Pertti  Onnittele e-kortilla

Kaupan halpamerkit rynnivät

Teollisuus pelkää, että omien merkkien menestys kasvattaa kaupan valtaa entisestään.

23.11.2011 3:00

Pirkka, Rainbow, Euro Shopper, X-tra.

Näiden ja muiden kaupan omien tuotemerkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Keskon Pirkka-sarjan myynti kasvoi tammi–syyskuussa 38 prosenttia, kun K-ruokakauppojen koko myynti kasvoi kuutisen prosenttia.

Koko päivittäistavarakaupan ostoista omien merkkien osuus on noussut jo liki viidennekseen.

Osa kuluttajista iloinnee brändituotteita edullisemmista elintarvikkeista. Elintarviketeollisuudessa pelko sen sijaan on, että omat merkit kasvattavat Suomen keskittyneen kaupan valtaa edelleen.

Jo nykyisellään kaupan siivu ruoan hinnasta on paisunut koko 2000-luvun, Pellervon taloustutkimuksen hiljattain julkaisema selvitys osoitti.

"Private labelit lisäävät kauppojen neuvotteluvoimaa selvästi. On hyvä nähdä, miten kuluttajat reagoivat siihen aikanaan", Elintarviketeollisuusliiton (ETL) toimitusjohtaja Heikki Juutinen toteaa.

Omien merkkien myynti on kasvanut lähinnä, koska tarjontaa on lisätty. Kaupalle valikoimien laajentaminen kannattaa: kilpailu elintarviketuotannossa kasvaa, kauppa pystyy tarjoamaan edullisia tuotteita kuluttajille ja vetämään ihmisiä kassoilleen.

Lisäksi omilla merkeillä halutaan erottua kilpailijoista.

"Jos brändituote ei pysty alempaan hintatasoon, niitä voidaan saada kuluttajille omilla merkeillä", sanoo Suomen Lähikaupan tuotehallinnan johtaja Anu Ora.

Omien merkkien hinnat ovat kymmeniä prosentteja halvemmat kuin brändituotteiden. Laatu ei kaupan mukaan eroa. Syynä hintaan on muun muassa se, ettei tuotteita juuri markkinoida.

Lisäksi tuotantoerät ostetaan suurissa kilpailutetuissa erissä, jolloin yksikkökustannukset laskevat.

Juuri kilpailutukset, joilla kauppa tilaa teollisuudelta toivotut tuotteet valikoimaansa, hiertää tavarantoimittajia.

Sekä kaupan merkkejä että omia tuotteitaan valmistavan Järvi-Suomen Portin toimitusjohtaja Kari Piispanen laskee, että kaupan oman merkin tulo markkinoille voi puolittaa yrityksen vastaavan brändituotteen myynnin. Tällöin tarjouskilpailuissa on paljon pelissä ja hintoja poljetaan tilauksen saamiseksi.

Piispanen pelkää, että kustannusten painaminen vaikuttaa ennen pitkää ruoan laatuun. "Suuri vaara siihen on."

ETL:n Juutisen mukaan tiukka hintakilpailu pistää yritykset ahtaalle erityisesti halvimmissa merkkiluokissa kuten X-trassa, Euro Shopperissa ja First Pricessa, joita valmistetaan suurissa erissä usealle eurooppalaiselle kaupparyhmälle. "Moni suomalaisyritys ei pysty edes tarjousta tekemään", hän sanoo.

Juutinen muistuttaa, että omia merkkejä valmistamalla yritykset toisaalta säästävät muun muassa markkinointikustannuksissa.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitossa kannetaan puolestaan huolta kilpailutusten luomasta epävarmuudesta. Määräaikaisten työsuhteiden ja vuokratyösuhteiden käyttö kasvaa, arvioi liittopuheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.

"Valmistajalla voi olla esimerkiksi neljän kuukauden erä valmistettavana tiettyä tuotetta. Pienelle yritykselle se on merkittävä erä, mutta samalla se lisää epävarmuutta."

SOK:n päivittäistavarakaupasta vastaava johtaja Vesa Kyllönen korostaa, että myös teollisuus hyötyy omien merkkien synnyttämästä kilpailusta.

"Jos toimintatapa koko ketjussa muuttuu, on usein kyse siitä, ettei edellinen malli ole ollut tarpeeksi tehokas."

Kyllönen toteaa, että kuluttajat odottavat hinta-laatusuhteeltaan edullisia tuotteita. Omilla merkeillä pyritään vastaamaan kysyntään.

Helsingin Sanomat | hs.talous@sanoma.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>