perjantai 25.7.2014 | Jaakko, Jimi  Onnittele e-kortilla

Oman elämänsä predikaatit

Kuivaa kielioppia elävöitetään draaman avulla espoolaiskoulussa.

5.12.2010 3:00

Tapio Vanhatalo

Äidinkielen kielioppi on monen oppilaan mielestä peruskoulun tylsimpiä aineita.

Turun opettajankoulutuslaitoksen professori Katri Sarmavuori ryhtyi kehittämään elävämpää tapaa opiskella. Predikaatit ja subjektit käyvät hänen mielestään draaman roolihahmoiksi, ja ablatiivit ja allatiivit jäävät paremmin mieleen tanssin ja pantomiimin avulla. Syntyi toiminnallinen kielioppi.

Hänen menetelmiään on kokeiltu ja kehitetty muun muassa Kilonpuiston koulussa Espoossa. Tunneilla on tehty räppiä ja sarjakuvia. On tarjoiltu sanaluokkasalaattia ja kieliopillista hernepussin heittoa. Ne muistuttavat perinteisiä seuraleikkejä, joihin on muokattu oppisisältöjä sekaan.

Harmaana aamuna Kilonpuiston 8 E tekee draamaa subjektista, predikaatista ja objektista. Luokan edessä kahvilassa puhelevat äiti, mummu ja teini. Luokka on laatinut lauseita keskustelun avuksi.

"Sataa." "Juna oli myöhässä." "Sinulla on jokin ongelma, teini?"

"Hauskaa, mutta olisin ehkä oppinut enemmän jämäkämmällä tekniikalla", arvelee Joonatan Heinonen. "Roolileikki on hiukan lapsellinen, mutta yksinkertaistamalla ihan sopiva alemmille luokille."

"Joonatan on tyypillinen kahdeksasluokkalainen, kriittinen kaikkea kohtaan", kuittaa professori Sarmavuori, joka on tullut seuraamaan opettaja Nina Maunun vetämää tuntia Espooseen.

Tekniikkojensa tehosta kertoo Sarmavuori esimerkin seiskaluokasta, jonka kielioppikokeiden keskiarvo nousi seiska plussasta yhdeksään toiminnallisen kurssin jälkeen.

Neljäsluokkalaisten arvoasteikossa kielioppitunnit kiipesivät lähes kärkeen oltuaan sitä ennen pohjimmaisia.

Sarmavuori uskoo, että draamaa voi käyttää monien aineiden opetuksessa.

Erillistä draamaopetusta hänestä ei tarvita, vaan draaman tekniikkaa tulisi sisällyttää kaikkien opettajien koulutukseen. Kukin voisi sitten tehdä siitä sovelluksia aineisiinsa.

"Pedagoginen draama onkin aivan eri asia kuin taidedraama", sanoo myös ilmaisutaidon tunteja vetävä Maunu.

Toiminnallisuus tunnilla lisää myös yhteisöllisyyttä, Maunu sanoo. Hän kertoo oppilaan iloisesta ilmeestä tämän saatua käteensä lauseenjäsenpelikortin. Oppilas ei olekaan enää massaa, hänellä on rooli.

Miklas Kuoppala kertoo pitäneensä eniten tehtävästä "Milloin olen ollut todellinen predikaatti?" Predikaatti on lauseen kingi, moottori ja sydän, jonka ympärille kehitettiin näytelmä.

Kuoppala on rustannut näytelmiä myös englannin tunneilla.

Toiminnallisesta kieliopista on tulossa oppikirja. Uusia opettajia koulutetaan, ja idea on kiinnostanut myös muissa pohjoismaissa.

Helsingin Sanomat | hs.kaupunki@sanoma.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>