6.4.2009 3:00
Ruoka synnytyksessä lisäsi äitien tyytyväisyyttä.
Syöminen synnytyksen aikana lisää äidin tunnetta siitä, että hän hallitsee tilanteen. Ruokailleet äidit olivat myös vesipaastolla olleita tyytyväisempiä.
Tämä ilmeni lontoolaisessa synnytyssairaalassa tehdyssä tutkimuksessa, joka julkaistiin The British Medical Journal -lehdessä.
Tutkimuksessa verrattiin kahdenlaista syömiskäytäntöä synnytyksen aikana.
Osa naisista sai nauttia vain vettä, toiset saivat syödä kevyesti muun muassa hedelmiä ja energiapitoisia juomia.
Molempien ryhmien synnytykset kestivät keskimäärin yhtä kauan, keisarileikkausten osuus oli sama eikä äitien tai vauvojen terveydessä synnytyksen jälkeen todettu eroja.
Tutkimukseen osallistui 2 400 tervettä ensisynnyttäjää, jotka saivat yhden täysiaikaisen vauvan.
Helsingin Sanomat | hs.terveys@sanoma.fi