Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Helsingin uusille pyöräteille aikalisä

 |   | 
 

Pyörätieverkon laajentaminen etenee takkuillen Helsingissä.

Ajankohtaiset Runeberginkadun ja Helsinginkadun liikennesuunnitelmat saivat tiistaina kyytiä kaupunkisuunnittelulautakunnassa, kun päättäjien enemmistö palautti ne valmisteluun.

Päättäjät eivät halua, että kohteiden kanssa käy samalla tavalla kuin Mechelininkadulla, jonka pyöräkaistojen rakentamiseen tähtäävä katusuunnitelma on nostattanut raivon Töölössä.

Palautusten puolesta äänestivät kokoomuksen, demarien ja perussuomalaisten jäsenet.

Mannerheimintien pyörätiejärjestelyt sen sijaan etenivät.

Runeberginkadun ja Helsinginkadun palautuksia esittäneet Matti Niiranen (kok) ja Jape Lovén (sd) haluavat, että lähialueen asukkaiden, kaupunginosayhdistysten ja taloyhtiöitten mielipiteitä kuullaan ennen uusien liikennehankkeiden hyväksymistä.

Sen lisäksi poistuville autopaikoille olisi osoitettava korvaavat paikat, ja Helsingin seudun liikenteestä (HSL) olisi kysyttävä lausunto hankkeiden vaikutuksesta joukkoliikenteelle.

"Esityksen mukaan Hesarilla olisi Kurvin ratikkapysäkin jälkeen seuraava pysäkki Brahen kentällä. Pyöräkaistojen sijoittelu on järjetöntä. Poistuvien pysäköintipaikkojen tilalle esitetään korvaavia paikkoja jopa Satamaradankadulta, joka on kilometrin päässä", Lovén listaa.

Hänen mielestään pyöräkaistoja voisi sovitella nykyiselle jalkakäytävälle.

Tämän ratkaisun Elina Moisio (vihr) tuomitsee.

"On tutkimuksia ja kokemusperäistä tietoa siitä, ettei jalkakäytävien ja pyöräkaistojen yhdistäminen onnistu. Me olisimme voineet hyväksyä, että liikennesuunnitelmat palautetaan valmisteluun asukaskuulemisen takia, mutta tällaisia perusteluja emme hyväksy", sanoo Moisio.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty muistuttaa, että Kurvin jälkeen seuraava ratikkapysäkki olisi Fleminginkatu, ei Brahen kenttä.

Poistettavaksi on esitetty Kustaankadun pysäkki ja yhdistettäviksi Kaarlenkadun ja Urheilutalon pysäkit.

"Ratikka 8:n kehittämissuunnitelmassa on laskettu matka-aikaa säästyvän 4–5 minuuttia, jos kaikki järjestelyt toteutuvat. Se on paljon", Räty arvioi.

Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski myöntää, että asukkaita on kuultu liikennehankkeiden yhteydessä epäsäännöllisesti. Siihen on luvassa parannusta.

Lautakunta päätti, että viraston pitää vastedes kuulla nykyistä johdonmukaisemmin asianosaisia merkittävissä liikennesuunnitelmissa.

Vaikka yksittäiset hankkeet ovat olleet vaikeuksissa, lautakunta hyväksyi soveltuvin osin pyöräilyn kehittämisohjelman sekä uuden Baana-verkon.

Ohjelman tarkoituksena on edistää pyöräilyn houkuttelevuutta.

Baana-verkolla puolestaan tarkoitetaan pyöräilyn runkoväyliä läpi kaupungin. Ne koostuisivat sekä uusista osuuksista että parannettavista nykyisistä pyöräteistä.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi


Uutiset