Nürnbergin metrovaikeudet toistuvat Helsingissä

Kaupunki
 
Daniel Karmann DPA
Nürnberg oli Saksan ensimmäinen metron automatisoinut kaupunki.
Nürnberg oli Saksan ensimmäinen metron automatisoinut kaupunki. Kuva: Daniel Karmann DPA

Nürnberg selvisi lopulta automatisointiurakasta kunnialla. Siitä tuli Helsingin metrojohtajalle "parempi mieli".

Vaikeuksista voidaan selvitä, on Nürnbergin liikennelaitoksen viesti Helsingille metron automatisointihankkeelle. HKL:n viisimiehinen asiantuntijaryhmä palasi Nürnbergistä torstaina hieman toiveikkaampana kuin sinne lähtiessään.

"Heillä on ollut ihan samanlaisia vaikeuksia kuin meillä. Heidän projektinsa myöhästyi, mutta nyt homma näyttää toimivan", luonnehtii HKL:n projektipäällikkö Kimmo Reiman.

Tästä on kyse

Vertaistukea automattimetroon

 Helsinki haluaisi automatisoida metron. Automatisoidussa metrossa ei ole kuljettajaa ja se voi kulkea lyhyemmällä vuorovälillä kuin perinteinen metro.

 Automatisointi ei ole edennyt suunnitelmien mukaan.

 Nürnbergistä haettiin vertaistukea, sillä siellä metron automatisoinnin on totetuttanut sama yritys kuin Helsingissä.

HKL:n miehet tapasivat automatisointihankkeen vetäjiä, haastattelivat varikon ja huollon edustajia ja matkustivat metrojunilla.

Nürnberg valikoitui tutustumiskohteeksi, koska paikallinen liikennelaitos on ilmoittanut, ettei se odotuksista huolimatta aio automatisoida kolmatta metrolinjaansa.

Nürnberg otti käyttöön automaattisen ohjausjärjestelmän uudella U3-metrolinjalla vuonna 2008. Runsaan vuoden kuluttua vanha metrolinja U2 muutettiin automaattiseksi. Järjestelmän toimitti Siemens, jonka pääpaikka sijaitsee juuri Nürnbergissä.

Joulukuussa liikennelaitos ilmoitti, että vanhin U1-metrolinja pysyy manuaalisena. Tämä on herättänyt Suomessa vilkasta keskustelua ammattilaisfoorumeilla Helsingin automatisointihankkeen riskeistä.

"Nürnbergin vastaus on, että kustannusten ja hyötyjen suhde jäi U1:llä alle yhden eli sijoitus ei vain ollut kannattava", summaa HKL:n metrojohtaja Tapio Hölttä.

Kahdelle automatisoidulle metrolinjalle rakennettiin uusia asemia ja syntyi uutta asutusta. Matkustajamäärät kasvoivat, jolloin junille tarvittiin tiheä vuoroväli. Ruuhka-aikana automaattijunat kulkevat sadan sekunnin vuorovälillä.

Kolmas eli kaupungin vanhin linja taas oli jo tiiviissä kaupunkirakenteessa eikä sitä aiottu jatkaa. Vanhalla linjalla riittää manuaalisen järjestelmän noin kolmen minuutin vuoroväli.

Automatisointiprojektia vetänyt Nürnbergin VAG:n johtaja Andreas May on kuitenkin tyytyväinen, koska mittavista hankaluuksista huolimatta budjetti piti.

"Meidän onneksemme olimme kirjanneet tarkat tilausvaatimukset, joten Siemens kykeni laskemaan kustannuksensa täsmällisesti", sanoo May.

Ensimmäisen linjan automatisointi myöhästyi kaikkiaan kahdella vuodella, ja neuvottelut Siemensin kanssa olivat katketa kokonaan. May sanoo suoraan, että Siemens aliarvioi urakan vaativuuden. Teknisiä ongelmia oli paljon.

Kokemusten samankaltaisuus lohduttaa HKL:n metrojohtajaa, kun Nürnbergissä on kuitenkin päästy hyvään tulokseen.

"Minulle tuli parempi mieli", metrojohtaja Tapio Hölttä summaa.