Taksin tilaussovellukset yleistyvät: Syksyllä lanseerataan kaksi uutta palvelua

Taksin tilaussovellukset yleistyvät. Nyt puolet takseista otetaan tolpalta tai lennosta.

Kaupunki
 
Kaja Kunnas
Marko Mumm
Taksifyn perusti 20-vuotias virolainen Markus Villig.
Taksifyn perusti 20-vuotias virolainen Markus Villig. Kuva: Marko Mumm

Syksyllä Suomeen lanseerataan kaksi älypuhelinsovellusta taksin tilaamiseen. Toinen on Taksiliiton valtakunnallinen, taksivälityskeskusten kanssa yhdessä toimiva sovellus, ja toinen virolaisen start-up-yrityksen sovellus Taxify.

Taksin on voinut tilata esimerkiksi Helsingin taksikeskuksen käyttämällä Taksimobi Pro -sovelluksella ennenkin. Sovelluksia käytetään Taksiliiton mukaan kuitenkin vielä vähän.

Tallinnassa tilanne on toinen: vajaassa vuodessa liki puolet Tallinnan 2 500 virallisesta taksista on ottanut käyttöönsä Taxify-sovelluksen, joka välittää tilauksia puhelinkeskuksen sijaan.

Taxify on hiljattain laajentunut Tallinnasta Riikaan ja Vilnaan. Helsingin lisäksi se laajenee myös Tukholmaan, Amsterdamiin ja Minskiin. Virossa se toimii Tallinnan lisäksi Kuressaaressa, Pärnussa, Haapsalussa ja Tartossa.

Taxifyn Helsingin aluepäällikkö Matti Vaininen kertoo, että palveluun on rekisteröitynyt jo kymmeniä kuljettajia Suomessa, mutta tuote otetaan virallisesti käyttöön vasta lähiaikoina.

"Nyt teemme testiajoja. Asiakkaat pääsevät käyttämään sovellusta heti, kun meillä on tarpeeksi autoja mukana", Vaininen sanoo.

Virossa Taxifyn avulla voi löytää halvimman taksin, mutta Suomessa matkan hinta pysyy samana. Kyydin tilaaminen ei Taxifylla maksa, mutta kuski maksaa palvelusta 20 euron kuukausimaksun ja euron per toteutunut kyyti.

Suurin ero nykyisiin sovelluksiin on, että asiakas voi valita kartalta lähimmän taksin ja seurata auton saapumista reaaliaikaisesti. Lisäksi kyydit voi arvioida ja sovelluksen kautta soittaa kuljettajalle.

Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola pitää Taxifya vain yhtenä sovelluksena muiden joukossa. Liittoon tuli alkukesästä paljon puheluita, kun sovelluksen sopimusehtoja ei pyynnöstä huolimatta toimitettu kuskeille. Nyt ehdot näkyvät internetissä, mutta Jaakola suhtautuu niihin varauksella.

"Tuntuu erikoiselta, että meidän yhteydenottoihimme ei ole vastattu", Jaakola sanoo.

Taxifyn Vaininen selittää, että Suomeen tultuaan yrityksellä oli ensin toinen yhteyshenkilö, mutta lopulta päädyttiin perustamaan suomalainen tytäryhtiö. Siksi yhteydenotot eivät tulleet Vainiselle asti, mutta hän on jo keskustellut asiasta Taksiliiton toimitusjohtajan kanssa.

Jaakola ei usko sovellusten haastavan taksikeskuksia kovin nopeasti ainakaan kaupungeissa, joissa suurin osa taksikyydeistä tilataan keskuksen kautta. On myös kuljettajia, jotka eivät käytä taksikeskusten välityspalvelua, mutta Jaakolan arvion mukaan heidän on vaikea saada asiakkaita.

"Jokainen ulkopuolisten sovellusten kautta tehty tilaus on pois keskuksilta, mutta näin pienillä käyttäjämäärillä niillä ei ainakaan vielä ole suurta merkitystä", Jaakola sanoo.

Liitto lanseeraa syksyllä oman valtakunnallisen sovelluksensa. Se toimii yhteistyössä taksikeskusten kanssa eikä maksa taksivälityskeskuksen palveluita jo ostavalle kuljettajille mitään. Asiakas maksaa tilauksesta vanhan tekstiviestitilauksen hinnan, vaikkei sovellus enää hyödynnä tekstiviestitekniikkaa.

Helsingin taksiautoilijoiden puheenjohtajan Jukka Kuusiston mukaan noin 18 prosenttia takseista tilataan tekstiviestillä. Luvussa ovat mukana tilaukset Taksimobi Pro -sovelluksesta, jota on ladattu yhteensä noin 30 000 kertaa. Kuusisto ei pelkää kilpailevia sovelluksia.

"Jos joku haluaisi oikeasti kilpailla, pitäisi rakentaa kaikki samat tilaustavat kuin meillä. Jos pelkkä sovellus riittäisi, mehän voisimme purkaa koko tilauskeskuksen", Kuusisto toteaa.

Huoli ei ole kovin ajankohtainen. Sovellukset eivät nimittäin ole ainakaan vielä mullistaneet taksibisnestä. Kuusiston mukaan puolet takseista otetaan edelleen joko tolpalta tai lennosta.

Kaja Kunnas
Virve Rissanen HS
Kluuvi

Korjaus maanantaina kello 9.57: Suomalaisen sovelluksen nimi on Taksimobi Pro eikä Taximobi, kuten jutussa aikaisemmin kirjoitettiin.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi