Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Helsingin liikuntajohtaja haluaa city-maasturin

Helsingin liikuntajohtaja haluaa auton, jonka päästöt ylittävät rajat

Kaupunki
 
Kuvat: TEa karvinen, harry kuurio, lexus, tapio vanhatalo
Citymaasturi Honda 5D CR-V on liikuntajohtaja Anssi Rauramon nykyinen auto. Kuvan auto on liki vastaava malli. Honda on hankittu kuusi vuotta sitten.
Citymaasturi Honda 5D CR-V on liikuntajohtaja Anssi Rauramon nykyinen auto. Kuvan auto on liki vastaava malli. Honda on hankittu kuusi vuotta sitten. Kuva: Kuvat: TEa karvinen, harry kuurio, lexus, tapio vanhatalo

Helsingin liikuntajohtaja Anssi Rauramo pyytää kaupunginjohtajalta lupaa hankkia uuden citymaasturin. Järeän auton tarvetta Rauramo perustelee sillä, että hänen autoaan käytetään tarvittaessa öljyntorjuntaan.

"Jos hankin tavallisen henkilöauton, pitää keskustella siitä, tarvitseeko virasto lisäksi toisen uuden auton öljyntorjuntatehtävien varalle."

Rauramo sanoo, ettei hän ole vielä miettinyt tarkemmin auton merkkiä tai mallia.

Artikkeliin liittyvät

"Olen vasta tehnyt hankinnasta esityksen."

Sen mukaan auton tulisi olla nelivetoinen ja "riittävän maastokelpoinen, citymaasturi-tyyppinen henkilöauto". Rauramo arvioi, että auto maksaisi noin 30 000–40 000 euroa. "Sen hintainen auto joka tapauksessa on, jos vaihdan autoa."

Rauramon haluama auto saastuttaisi enemmän kuin kaupungin raja-arvot sallivat. Kaupungin raja uusien työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöille on sata grammaa kilometriltä. Rauramo arvioi, että hänen tarvitsemaansa autoa ei löydy niin vähäpäästöisenä. Realistisena hän pitää 150 gramman rajaa.

Öljyntorjunnalla Rauramo viittaa siihen, että Helsingin rantaviiva on pitkälti liikuntaviraston vastuulla.

"Jos sattuisi onnettomuus, viraston velvollisuutena on osallistua öljyntorjuntaan. Olemme rakentaneet organisaatiota onnettomuuksien varalle. Myös kalustoa on hankittu tehtävää silmällä pitäen."

Tähän mennessä liikuntajohtajan autoa ei ole tarvittu öljyntorjuntatehtäviin.

Rauramon nykyauto, Honda CR-V, on niin ikään citymaasturi. Se on ollut hänellä kuusi vuotta.

"Minulla olisi ollut oikeus vaihtaa auto jo neljän vuoden jälkeen. Olen odottanut pidempään, koska liikuntavirastolla on määrärahoissa tiukkaa."

Kaupungin rahoitusjohtaja Tapio Korhonen tyrmää Rauramon haaveet. "Päästörajassa ei tehdä poikkeuksia. Se koskee kaikkia, eikä siitä keskustella."

Korhosen edustama talous- ja suunnittelukeskus valmistelee uusien autojen hankinnan. Päätöksen niistä tekee kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok).

Korhonen myöntää, että päästöraja on erittäin tiukka.

Raja on Suomen tiukin, sanoo Staran johtava asiantuntija Asko Forsberg, joka vastaa kaupungin työsuhdeautojen hankinnasta.

Forsberg kummastelee perusteluja maasturin tarpeelle.

"Syy on täysin teennäinen. Kaupungilla on kymmeniä nelivetoisia autoja käytettävissä öljyntorjuntatehtäviin."

Nelivetoisissa, vähäpäästöisissä maastureissa vaihtoehdot ovat erittäin vähissä, arvioi autoliike Automaan johtaja Pekka Korhonen.  

 

Kuvien autojen hintatietojen lähde: automerkit.fi