Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinki–Tallinna-tunneli ottaa askeleen eteenpäin – Suomi ja Viro sopivat selvityksestä

Kaupunki
 
Suomenlahti kapenee: Talsinki vuonna 2024
Suomenlahti kapenee: Talsinki vuonna 2024
Tallinnan ja Helsingin väliä liikkuu enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin. Kymmenettuhannet ihmiset elävät puoliksi Suomessa, puoliksi Virossa. Tulevaisuudessa he muodostavat kaksoiskaupungin, Talsingin. Toimittajat: Kaja Kunnas, Janne Toivonen. Kuvaus: Marko Mumm. Grafiikka ja editointi: Teemu Hotti

Tallinna. Junatunneliutopia Helsingin ja Tallinnan välillä muuttuu yhä vakavammin otettavaksi valtioiden väliseksi projektiksi.

Tunnelin toteutusmahdollisuuksien tutkimisesta sovitaan ensimmäistä kertaa valtiotasolla tiistaina Tallinnassa, kun Suomen ja Viron liikenneministerit Anne Berner ja Kristen Michal allekirjoittavat muistion liikenneyhteistyöstä yhdessä Helsingin ja Tallinnan johdon kanssa.

Suomi ja Viro anovat EU:lta yli miljoonan euron tukea selvittääkseen Suomenlahden alittavan junatunnelin edellytyksiä aiempaa perusteellisemmin. Selvitys ulottuu sosiaalistaloudellisista vaikutuksista geologisiin analyyseihin.

”Valtiot sitoutuvat kehittämään liikennettä Suomen ja Viron välillä. Vaikka matkustajat kulkevat Helsingin ja Tallinnan kautta, kyse on valtioiden välisestä liikenteestä”, sanoo erityisasiantuntija Ulla Tapaninen Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osastolta.

Vuosi sitten julkaistun alustavan tutkimuksen tulos oli, ettei Suomenlahden alittavaa junatunnelia pitäisi unohtaa taloudellisesti mahdottomana projektina.

Alustavan tutkimuksen mukaan tunnelin kannattavuus nojaisi paljolti työmatkaliikenteeseen. Autotunneli ei kannattaisi, vaan kyseeseen tulisi junatunneli, jossa matka Helsingin keskustasta Tallinnan Ülemisten asemalle taittuisi alle 45 minuutissa.

Ülemisteen on suunniteltu myös Baltian läpi Keski-Eurooppaan vievän Rail Baltic-pikaradan asema. Rail Baltic-rata on Virossa pääosin piirretty maastoon, ja radan on tarkoitus valmistua 2020-luvun alussa. Tunnelin toteutumismahdollisuudet ovat paljon kauempana tulevaisuudessa.

Toteutuessaan Helsingin ja Tallinnan välisessä tunnelissa olisi sama kapea, länsieurooppalainen raideleveys kuin Rail Baltic -pikaradalla.

”Junatunnelia ei pidä unohtaa mahdottomana”, sanoo Tapaninen.

Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen sujuvoittamiseksi on käynnissä useita muitakin projekteja. Suunnitteilla on digitaalisia palveluja sekä matkustajille että rahtiliikenteeseen.

Korjaus 4.1. klo 14.45: Ulla Tapaninen on erityisasiantuntija kaupunginkanslian elinkeino-osastolla, ei enää kaupunkisuunnitteluvirastossa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat