Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Koululaisten tietoturvaopetus jää uudessakin opetussuunnitelmassa vajaaksi

Kaupunki
 
Anna Kristiina El-Khoury
Näin nopeasti kaikki sinusta paljastuu hakkerille
Näin nopeasti kaikki sinusta paljastuu hakkerille
Tietoturvakonsultti Janne Kauhanen näyttää, mitä kaikkea opiskelija Iiris Sydänmaalakan elämästä saa kaivettua esiin internetin syövereistä.

Millaisen jäljen jätät verkkoon? Kuka osaa kaivella sinusta tietoa? Miten koulussa voitaisiin opastaa nuoria paremmin?

Tietoturvasta keskusteltiin Sanomatalon Mediatorilla maanantaina 11.1. klo 17–18.30. Lavalla olivat muun muassa vloggaaja eli videobloggaaja Maiju ”Mansikka” Voutilainen, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ja Microsoftin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Max Mickelsson. Tilaisuuden juontavat Nuorten Ääni -toimituksen toimittajat Anna Kristiina El-Khoury ja Iiris Laisi.

Helsingin Sanomat kertoi nuorista ja tietoturvasta laajassa uutisessa perjantaina:

Ronja Holopainen Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta ymmärtää, mitä netissä kannattaa jakaa ja mitä ei.

”En kuitenkaan tiedä, millä tavoin ihmiset hakkeroivat tilejä, joten en osaa suojautua siltä”, Holopainen, 15, kertoo.

Holopaisen tietoturvataidoista vain pieni osa tulee koulusta. Hän uskoo, että opettajat osaavat tietoturva-asiat mutta he eivät jaa osaamistaan oppilaiden kanssa, koska uskovat näiden jo osaavan kyseiset asiat.

”Nyt tietoturvaa ei opeteta ollenkaan, mutta välillä muistutetaan, että oppilaiden pitäisi jakaa vain materiaalia, jota ei tarvitse myöhemmin hävetä. Tietoturvan opetusta tulisi parantaa, sillä läheskään kaikki eivät saa tietoturvaan liittyvää tietoa kotoa.”

Tiedon kaivaminen on helppoa. Yllä olevalla videolla Janne Kauhanen Nixu-tietoturvayhtiöstä näyttää, kuinka paljon hän saa selville Nuorten ääni -toimittaja Iiris Sydänmaanlakasta lyhyen kahvitauon aikana.

Syksyllä 2016 käyttöön otettava uusi opetussuunnitelma ohjeistaa opettamaan peruskoululaisille, miten mahdollisilta tietoturvariskeiltä suojaudutaan ja mitä tietosuoja ja tekijänoikeus tarkoittavat.

”Tavoitteena on opastaa oppilaita käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa vastuullisesti ja turvallisesti. Opetus perustuu kriittiseen suhtautumiseen tietoon, jota esimerkiksi verkosta on saatavissa. Nuorille opetetaan myös, miten omia tietoja, valokuvia ja videoita jaetaan”, kertoo opetusneuvos Leo Pahkin Opetushallituksesta.

Opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulisi pyrkiä siihen, että tieto- ja viestintätekniikan käyttö olisi luonteva osa oppilaan oppimista. Uusi opetussuunnitelma ei kuitenkaan varsinaisesti lisää tietoturvan opetusta kouluissa.

Yläasteen tietotekniikan opettaja Pasi Andersson Munkkiniemen yhteiskoulusta kertoo, että uudessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintätekniikasta on tehty yksi laaja-alainen osaamisalue.

”Koska tietotekniikka ei ole pakollisena oppiaineena, sitä pitää sisällyttää kaikkiin oppiaineisiin. Se, kuinka paljon tietoturvaa opetetaan, vaihtelee kouluittain ja sen mukaan, paljonko opettajat itse hallitsevat tietotekniikkaa.”

Tutkija Meri-Tuulia Kaarakainen Turun yliopistosta huomauttaa, että uudistus ja digitaalisten välineiden käytön lisääminen edellyttävät opettajilta, että heidän pitää ottaa selvää siitä, mikä on ihmisten, ohjelmistojen ja laitteistojen tietoturva.

”Luulen, että lähes kaikilla opettajilla on käsitys tietoturvasta, mutta voimme järjestää täydennyskoulutusta. Opettajat voivat myös kysyä apua kollegoiltaan ja muilta asiantuntijoilta tai hakea itsenäisesti tietoa tietoturvasta”, Pahkin pohtii.

Munkkiniemen yhteiskoulun yläasteen opetuksessa tullaan edelleen tarjoamaan tietotekniikkaa valinnaisena aineena.

”Tarkoituksena on vielä erikseen käydä läpi tieto- ja viestintätekniikan perusteet, mutta oppitunteja ei ole kuin noin neljä kouluvuoden aikana”, Andersson kertoo. Hän on sitä mieltä, että moni nuori tietää internetiin liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä.

Kaarakaisen tutkimuksen mukaan nuoret luottavat tietoturvataitoihinsa, mutta testeissä samat nuoret eivät ymmärtäneet annettuja tehtäviä.

Hän arvioi nuorten tietämättömyyden tietoturva-asioista johtuvan esimerkiksi siitä, että nykytekniikka on niin helppokäyttöistä, ettei nuori tule miettineeksi, mihin tieto menee ja kuka siihen pääsee käsiksi.

Vaikka Kaarakainen toivoo, että kouluissa opittaisiin enemmän tietoturvasta, myös vanhemmilla ja oppilaalla itsellään on vastuu tietoturvariskien tiedostamisesta.

Kirjoittaja on Pääkaupunkiseudun Nuorten Ääni -toimituksen toimittaja.

Verna Virkkunen
Ronja Holopainen, 15, toivoisi lisää tietoturvan opetusta kouluun.
Ronja Holopainen, 15, toivoisi lisää tietoturvan opetusta kouluun.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat