Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pahoin painunut Turunväylä odottaa korjausrahaa

Liikenneministeriö ratkaisee kuukauden päästä, mihin korjaushankkeisiin pannaan sadan miljoonan lisäraha.

Kaupunki
 
Sami Kero / HS
Vesi tulvi Turunväylälle Lommilan liittymän kohdalla, Ikean lähellä, joulukuussa 2011.
Vesi tulvi Turunväylälle Lommilan liittymän kohdalla, Ikean lähellä, joulukuussa 2011. Kuva: Sami Kero / HS
Fakta

600 miljoonaaliikenneverkon korjausvelkaan

 Hallitus varasi kärkihankkeisiin yhteensä 1,6 miljardia euroa.

 Siitä 600 miljoonaa euroa ohjataan liikenneverkon korjausvelan taittamiseen kuten maanteiden päällystämiseen, teiden rakenteiden parantamiseen ja siltojen kunnostamiseen sekä ratojen laitteiden uusimiseen.

 Korjauksiin ohjataan

100 miljoonaa euroa

vuonna 2016, 300 miljoonaa euroa vuonna 2017 ja 200 miljoonaa vuonna 2018.

 Liikennevirasto ja Ely-keskukset valmistelevat hankkeita ja kilpailuttavat ne.

Pahoin painunut Turunväylä on kerännyt jo vuosia tulvavesiä Kirkkojärven kohdalla Espoon keskuksessa, ja moottoritien kaistoja on jouduttu myös sulkemaan.

Reilun puolen kilometrin korotustyöt maksavat 14 miljoonaa euroa. Uudenmaan Ely-keskus odottaa malttamattomasti, lohkeaako korjaustyöhön rahaa.

Liikenneministeriön ylijohtaja Mikael Nyberg lupaa helmikuussa päätöksen, mihin korjauskohteisiin hallituksen sadan miljoonan euron lisäpotista liikenee rahaa. Teiden ja ratojen korjausvelan purkaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista.

”Tulvat aiheuttavat vaaratilanteita, ja paikka on pakko korjata. Siihen tarvitaan lisärahaa”, sanoo ylijohtaja Rita Piirainen Uudenmaan Ely -keskuksesta.

Muutkin Ely -keskukset sekä alan yritykset toivovat, että ministeriö päättäisi korjaushankkeiden listasta mahdollisimman pian.

Uudenmaan hankkeista Piirainen nostaa esiin myös Länsi-Uudenmaan Mustion ja Salon välisen tien korjaamisen. ”Pitkälahden kohdalla tie on sortumavaarassa, ja sitä on jo jouduttu kaventamaan.”

”Urakoita pitäisi päästä ajoissa kilpailuttamaan, jotta työt ehdittäisiin aloittaa keväällä,” Piirainen sanoo.

Aikalisää tarvitaan, sillä jos kilpailutuksista valitetaan, töiden aloittaminen viivästyy kuukaudella, kahdella.

Liikennevirastolla on HS:n tietojen mukaan ollut jo marras-joulukuun vaihteessa lähes valmis lista korjauskohteista. Vielä ei kuitenkaan ole julkistettu, miten sadan miljoonan summa jakautuu maan eri osiin.

Nybergin mukaan aikaa on kulunut siksi, että ministeriö selvittelee teiden käyttäjien kuten vientiyritysten näkemyksiä korjaustarpeista.

”Nyt ollaan jo jälkijunassa. Urakoitsijoiden pitäisi päästä kiireesti tekemään tarjouslaskelmia”, sanoo Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.

Jos kaikkea sadan miljoonan potista ei saada käytettyä tänä vuonna, raha siirtyy käytettäväksi vuonna 2017.

Silloin käyttämätön summa tulee 300 miljoonan euron jatkeeksi, jonka hallitus ohjaa liikenneverkon korjauksiin. Siksi joihinkin töihin pelätään syntyvän kapasiteettipulaa.

Syrjö ehdottaa, että nyt erittäin halvan öljyn hinnan aikana liikenneministeriö ohjaisi rahaa erityisesti teiden päällysteiden uusimiseen. ”Bitumi on nyt 15 prosenttia tavanomaista halvempaa”, hän huomauttaa.

Nyberg sanoo, että ilman muuta päällystäminen kannattaa näillä hinnoilla.

Kun 50 miljoonalla sai aiemmin tuhat kilometriä, nyt saisi 150 kilometriä enemmän.

”Bitumia ei ole kaupan hyllyllä odottamassa, vaan se täytyy tilata ulkomailta ja toimitus kestää kuukausia. Siksikin linjauksia tarvitaan ajoissa”, ylijohtaja Nyberg huomauttaa.

Vesa Moilanen / Lehtikuva
Yksi kaista oli pois käytöstä Turun moottoritiellä Espoossa 19. joulukuuta 2011, kun Espoonjoki tulvi tielle runsaiden vesisateiden takia.
Yksi kaista oli pois käytöstä Turun moottoritiellä Espoossa 19. joulukuuta 2011, kun Espoonjoki tulvi tielle runsaiden vesisateiden takia.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat