Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Junat kulkevat lumipyryssä lähes suunnitelmien mukaisesti – raitioliikenne ongelmissa, kolareita tieliikenteessä

Kaupunki
 

VR:n päätös perua jo ennakkoon lähes puolet pääkaupunkiseudun lähijunavuoroista näyttää purevan. Aamuyöllä alkaneesta sakeasta lumipyrystä huolimatta se junaliikenne, jonka on suunniteltu kulkevan, on myös kulkenut verrattain hyvin tiistaiaamuna.

Junat ovat myöhästelleet niin lähi- kuin kaukoliikenteessäkin, mutta pelättyä vähemmän.

Lumipyry on toistaiseksi haitannut pahiten Helsingin raitiovaunuliikennettä, kertoo Helsingin seudun liikenne (HSL). Ongelmia on ollut muun muassa Eirassa, Ullanlinnassa, Jätkäsaaressa, Arabianrannassa ja Katajanokalla.

”Lunta tulee niin paljon, ettei sitä pystytä putsaamaan samassa tahdissa”, kertoo liikenteenohjaaja Niina Uolamo Helsingin kaupungin liikennelaitokselta (HKL). HSL tilaa Helsingin raitiovaunu- ja metroliikenteen järjestämisen HKL:ltä.

Raitiovaunuliikenteessä ei ollut kello 11.30:n aikaan pahoja sumppuja, mutta tilanne voi Uolamon mukaan vaihdella nopeastikin.

Aiemmin aamulla raitiolinja 9:n kulku Länsisatamaan estyi täysin, koska liukkauden vuoksi jumittuneet rekat tukkivat reitin. Myös muun muassa linjojen 4 ja 10 raitiovaunut ovat pahimmillaan seisoneet kokonaan.

Huono näkyvyys ja vaikea ajokeli myöhästyttää myös bussien liikennöintiä. Kaikki joukkoliikenteen poikkeukset voi tarkistaa HSL:n ja VR:n verkkosivuilta.

VR perui jo ennakkoon runsaasti junavuoroja erityisesti siksi, että lumen pelättiin tukkivan vaihteita. Suuremmilta ongelmilta on kuitenkin toistaiseksi vältytty.

Kuljetuspäällikkö Timo Vanhanen VR:n operaatiokeskuksesta kertoi hieman kello 10.30:n jälkeen, että myöhästymiset ovat lähiliikenteessä 5–10 minuutin luokkaa. Aamuruuhkan aikaan pisimmät, jopa puolen tunnin myöhästymiset sattuivat rantaradalla, koska Kirkkonummelta lähtenyt U-juna rikkoontui Luoman ja Kauklahden väliselle rataosuudelle.

Junat, myös Turun suuntaan kulkevat kaukojunat, pääsivät ajamaan vain yhtä raidetta pitkin, kunnes hajonnut juna saatiin siirrettyä pois.

”Hyvä, että tehtiin jo eilen päätös liikenteen supistamisesta. Muuten voisi olla käynnissä paljon pahempi junakaaos”, Vanhanen kertoi tiistaiaamuna.

Myös aamun työmatkaliikenteessä lähijunilla kulkeneilta matkustajilta on tullut samanlaista viestiä. Esimerkiksi H-juna lähti kello 8.23 vain minuutin myöhässä Hyvinkäältä. Vantaankosken radalla myöhästymiset ovat puolestaan olleet viiden minuutin luokkaa.

VR on saanut kiitosta myös sosiaalisen median kautta. Erään viestipalvelu Twitterissä VR:n seinälle kirjoittaneen junamatkustajan mukaan ”juna melkein jarrutteli, ettei se olisi etuajassa”.

VR ajaa harvennetut junavuorot enimmäispituuksisina, eli junissa on ylimääräisiä vaunuja. Näin ollen esimerkiksi uusiin Flirt-juniin mahtuu noin tuhat matkustajaa.

Kaikki Y-, E-, A- ja K-junat on peruttu kokonaan. VR päätti asiasta jo maanantaina iltapäivällä.

N-junat kulkevat pääradalla 30 minuutin vuoroväleillä. Pääradan R- ja H-junat ajetaan, minkä lisäksi tunnuksettomat junat pysähtyvät Keravalla ja Tikkurilassa.

Kehäradan junat I ja P liikennöivät 20 minuutin vuoroväleillä. Rantaradalla ajetaan puolestaan S- ja U-junat.

Leppävaaran kaupunkiradan matkustajille järjestetään korvaavia busseja.

Myös kaukojunilla on ollut poikkeusliikenne tiistaina. VR perui jo ennakkoon 16 junaa Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Tampereen välillä.

Pahiten myöhään jäänyt kaukojuna on Vanhasen mukaan kello 6.35 Kajaanista Helsinkiin lähtenyt Intercity-juna, joka saapuu määränpäähänsä yli tunnin myöhässä. Junaa viivytti Siilinjärven kohdalla sattunut veturirikko.

Lapinlahti–Siilinjärvi-rataosuudella sattui puolestaan aamupäivällä sähköratavaurio. VR järjestää matkustajille bussikuljetuksia.

Liikennevirasto varoitti tiistaiaamuna erittäin huonosta ajokelistä Uudellamaalla ja koko Etelä-Suomessa. Syynä on paitsi lumipyry myös tiistaiksi ja keskiviikoksi ennustettu voimakas tuuli.

Liikennevirasto kertoi, että se on varautunut tehostamaan teiden ja raiteiden kunnossapitoa. Viraston mukaan teitä ei voida suolata ennustetun pakkasen takia, mikä pakkaslumen kanssa aiheuttaa vaikean ajokelin.

Poliisi kertoi yhdeksältä, että Helsingin aamuliikenteessä on sattunut jo kuusi peltikolaria. Vakavilta onnettomuuksilta on kuitenkin toistaiseksi vältytty.

Antti Tiainen / HS
P-juna Helsinki–Vantaan-lentoaseman ja rautatientorin välillä liikennöi tiistaina 20 minuutin vuorovälillä.
P-juna Helsinki–Vantaan-lentoaseman ja rautatientorin välillä liikennöi tiistaina 20 minuutin vuorovälillä.

Junien poikkeusaikataulut saattavat olla voimassa vielä keskiviikkonakin. Kuljetuspäällikkö Timo Vanhanen kertoo, että VR, HSL ja Liikennevirasto kokoontuvat pohtimaan asiaa tiistaina puoliltapäivin.

”Lähiliikenteessä tehdään noin 200 000 matkaa per päivä eli tämä koskee noin sataatuhatta matkustajaa”, sanoo HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

”Liikenneolosuhteet tulevat olemaan kaikilla liikkumistavoilla huonot ja aika vähissä ovat ne, jotka eivät huomaa kelillä olevan jotain vaikutusta matkantekoon”, muistutti Sinisalo jo maanantaina.

”Keskiviikon ohjelmasta päätetään tiistaina, mutta sääennusteet viittaavat siihen, että myös keskiviikkona joudutaan poikkeustoimiin.”

Sinisalon mukaan lähiliikenteen junia perutaan hankalan säätilanteen vuoksi mieluummin ennakoidusti kuin odotetaan täydellistä junakaaosta.

”Käytäntö on osoittanut, että luotettavien sääennusteiden perusteella kannattaa poikkeusaikataulut ottaa käyttöön suunnitellusti kuin lähteä jo liikkeellä olevia junia muuttamaan”, Sinisalo sanoi.

Näin junilla liikkuville jää aikaa ennakoida ja miettiä vaihtoehtoja liikkumiseen etukäteen.

”Hallittu, suunniteltu supistamissuunnitelma on matkustajillekin paras.”

Miksi näin mittava määrä junia perutaan?

”Meillä on huonoja kokemuksia siitä, että lähdetään huonoissa sääoloissa katsomaan miten käy. Nyt on sääennusteiden mukaan tulossa rautatieliikenteen kannalta todella huono keli ja on parempi tehdä etukäteen kuin odottaa kaaosta”, vastasi liikennejohtaja Petri Auno VR:ltä.

”Kohtuullisen voimakas lumisade, tuuli ja pakkanen vaikeuttavat rautatieliikennettä”, Auno perusteli junien peruutuksia.

”Ennustettu tuulen suunta on vielä sellainen, että se vaikuttaa Helsingin ja Pasilan välisessä rautatiekäytävässä vaihteiden toimintaan. Ratapiha on täynnä vaihteita ja jos lumi täyttää alueen ja pakkautuu vaihteisiin, niin se hidastaa junien kulkua ja liikenne helposti sumppuuntuu.”

Aunon mukaan kevyt pakkaslumi saattaa pöllytä myös junakaluston paineilmajärjestelmiin.

”Lumi aiheuttaa hankaluuksia myös oville. Petkelepartiot ovat valmiina.”

Liikennejohtaja Auno neuvoo, että ihmiset varaisivat lumipyrypäivinä junalla ja muillakin kulkupeleillä tavallista enemmän aikaa liikkumiseen.

Jaakko Kangasluoma / HS
Mäkelänkadulla Helsingin Käpylässä pyrytti lunta varhain tiistaiaamuna.
Mäkelänkadulla Helsingin Käpylässä pyrytti lunta varhain tiistaiaamuna.
Esa Syväkuru / HS
Bussivuorot korvasivat paikallisjunat Leppävaarassa.
Bussivuorot korvasivat paikallisjunat Leppävaarassa.
Mika Ranta / HS
Rekka jäi jumiin Mäkelänkadulla tiistaiaamuna.
Rekka jäi jumiin Mäkelänkadulla tiistaiaamuna.
Mika Ranta / HS
Neljä aura-autoa Pasilassa tiistaiaamuna.
Neljä aura-autoa Pasilassa tiistaiaamuna.
Pipot päähän – pureva viima iskee
Pipot päähän – pureva viima iskee
Vaikka pakkanen on etenkin Etelä-Suomessa lauhtunut, jopa myrskypuuskiin yltävä tuuli pitää kylmän iholla. Yhdessä lumisateen kanssa syntymässä on melkoinen myräkkä. HS:n meteorologi Jesse Heikkilä hytisee Sanomatalon tuulisella 9. kerroksen terassilla ja kertoo lähipäivistä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat