Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsinki täyttää taas hehtaarikaupalla merta Hernesaaressa: ”Idioottimainen suunnitelma”

Pursiseura ja asukasaktiivit kritisoivat kaupunkisuunnitteluviraston satamasuunnitelmia.

Kaupunki
 
Juha Salminen
HSS-pursiseuran puheenjohtajan Tapio Lehtisen mukaan Hernesaaren rakennussuunnitelma on täynnä ongelmia.
HSS-pursiseuran puheenjohtajan Tapio Lehtisen mukaan Hernesaaren rakennussuunnitelma on täynnä ongelmia. Kuva: Juha Salminen
Fakta

Satamasuunnitelmat

 Hernesaareen suunnitellaan noin 6 000 ihmisen asuinaluetta. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto käsittelee osayleiskaavaehdotusta tiistaina.

 Saaren eteläkärkeen kaavaillaan 900 venepaikan satamaa.

 Suomen vanhin pursiseura NJK muuttanee Hernesaareen, kun sen vanhaan kotisatamaan Koivusaareen rakennetaan asuntoja.

 Suomen toisiksi vanhin pursiseura HSS ja Pro Herne -kaupunginosaliike vastustavat sataman vaatimia maatäyttöjä.

Kirosanoja ja takinkääntösyytöksiä. Helsingin toiseksi vanhin pursiseura Helsingfors Segelsällskap (HSS) ja Pro Herne -kansalaisliike kritisoivat värikkäästi Hernesaareen suunnitteilla olevaa jättimäistä venesatamaa.

”Tämä on aivan idioottimainen suunnitelma. Jos tätä nimitetään kilpapurjehduksen tukemiseksi, se on vähän kuin ehdottaisi, että Lahden hyppyrimäen alastulorinteeseen rakennettaisiin parkkitalo”, sanoo vuonna 1893 perustetun HSS-pursiseuran puheenjohtaja Tapio Lehtinen.

Kaupunkisuunnitteluvirasto kaavailee Hernesaareen noin 6 000 ihmisen asuntojen lisäksi 900 venepaikan venesatamaa. Viraston suunnitelmissa uudesta venesatamasta tulee Helsingin purjehduksen keskuspaikka, josta käsin järjestetään jatkossa kaikki kansainvälisen tason purjehduskilpailut.

Lehtisen mukaan sataman vaatimat maatäytöt ja aallonmurtajat tulevat kuitenkin kaupungin parhaan kilpapurjehdusradan päälle. Hernesaaren itäpuolella sijaitsevalla C-radalla yhdistyy kaksi kansainvälisen tason purjehduskilpailulle elintärkeää asiaa: radalla puhaltaa usein sopiva tuuli ja se on katsojaystävällisen lähellä rantaa.

”Toinen ongelma on se, että suunniteltu maantäyttö kaventaa Hernesaaren ja Pihlajasaaren välistä kulkevaa vilkasta runkoväylää. Siitä syntyy vakava veneilyturvallisuusriski. Samaan väliin ohjataan ensi kesästä lähtien myös laivoja.”

Pro Herne -kansalaisliikettä edustava Saynur Imaditdin-Auer muistuttaa, että kaupunginhallitus on jo kerran palauttanut kaupunkisuunnitteluviraston maatäyttöä vaatineet Hernesaari-suunnitelmat uudelleen valmisteluun.

”Nyt maatäytöt ovat kuitenkin tulleet mukaan tähän uuteenkin suunnitelmaan”, Imaditdin-Auer sanoo.

Hän kertoo olevansa huolissaan veneilijöiden turvallisuudesta, ruoppausten vaikutuksesta uimaveteen ja näkymien kärsimisestä.

Kaupunginhallituksen vuonna 2013 hylkäämässä osayleiskaavaesityksessä Hernesaaren kaakkoiskärjen tuntumaan ehdotettiin maatäyttöä. Sen päälle olisi voitu sijoittaa helikopterikenttä.

Kaupunginhallitus päätyi kuitenkin palaamaan suunnittelupöydän ääreen, koska järjestely olisi vaatinut kaupungilta lähes sadan miljoonan euron investointeja ja kaventanut huomattavasti Hernesaaren ja Pihlajasaaren väliin jäävää väylää.

Kaupunginhallituksen palautuspäätöksessä todetaan, että Hernesaareen suunniteltavan asuntorakentamisen ja risteilijälaivasataman tilatarpeet ”toteutetaan ensisijaisesti olemassa olevan Hernesaaren puitteissa”.

Ensi tiistaina kaupunkisuunnittelulautakunnan kokoukseen tuleva venesatama on kaupunkisuunnitteluviraston mukaan 10–70 miljoonan euron projekti. Kilpapurjehduskeskuksen lisäksi Hernesaaren olisi tarkoitus toimia jatkossa myös valtavana huvivenesatamana.

Tapio Lehtisen mukaan kilpapurjehdussatama voitaisiin rakentaa noin viidellä miljoonalla eurolla, HSS:n kotisatamaa, Merisatamaa muokkaamalla.

Suomen purjehdusseurojen kattojärjestö Suomen purjehdus ja veneily ry:ssä ei pidetä satamasuunnitelmien kritiikkiä oikeutettuna.

Liiton hallituksessa valmennuksesta ja huippukilpapurjehduksesta vastaava Henrik Andersson myöntää, että rata lyhenee maantäytön vuoksi vähän, mutta korostaa, että samalla kilpakentästä tulee areenamaisempi ja katsojaystävällisempi.

”Kyllä sinne olympialuokat mahtuvat jatkossakin”, Andersson sanoo.

Hernesaaren osayleiskaavasta vastaava arkkitehti Matti Kaijansinkko ja Helsingin sataman matkustajasatamien johtaja Kari Noroviita taas kiistävät väitteet veneilyturvallisuuden vaarantumisesta.

”Pihlajasaaren itäpuolta kulkevaa väylää ollaan leventämässä, joten ei tuollaista ongelmaa pääse syntymään”, Noroviita sanoo.

Hernesaaren uudesta satamasta on tulossa koti Helsingin suurimmalle ja vanhimmalle purjehdusseuralle, vuonna 1861 perustetulle NJK:lle, joka lähtee nykyisestä satamastaan Koivusaaresta rakentamisen tieltä. NJK havittelee Hernesaaresta 400 venepaikkaa.

Myös NJK vastusti Hernesaaren aiemman osayleiskaavaehdotuksen maatäyttöjä. Kaupunkisuunnitteluviraston uuteen suunnitelmaan seurassa ollaan kuitenkin tyytyväisiä.

”Suunnitelma on aivan erilainen. Aiemman ehdotuksen helikopterikenttä olisi tullut paljon kauemmaksi merelle kuin satama tässä ehdotuksessa”, NJK:n puheenjohtaja Claes Tallberg sanoo.

Helsingin kaupunginmuseo
Vuonna 1937 Hernesaari oli liitetty maakannaksella Helsingin mantereeseen, ja satama-alue oli laajentunut Jätkäsaaren täyttömaalle.
Vuonna 1937 Hernesaari oli liitetty maakannaksella Helsingin mantereeseen, ja satama-alue oli laajentunut Jätkäsaaren täyttömaalle.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat