Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tämä mies on tehnyt kaikki mainoslaulut, jotka vielä muistat ulkoa – Testaa, tunnetko takavuosien mainoslauseet

Kaarlo Kaartinen tunnetaan mainoskappaleista ”Halvan maukasta lakritsaa” ja ”Ajatar on Forumissa”.

Kaupunki
 
Kuuntele yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista mainoksista ja sen syntytarina
Kuuntele yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista mainoksista ja sen syntytarina
Forumin Ajatar-mainos painui suomalaisen tv-yleisön yhteiseen muistiin. Useat muistavat mainoksen edelleen. Teoksen sävelsi ja sanoitti Kaarlo Kaartinen eli Jingle-Charlie.
Kuka?

Kaarle Kaartinen

  Syntynyt vuonna 1930 Helsingissä, vietti lapsuutensa Etu-Töölössä.

  Aloitti klarinetinsoiton 17-vuotiaana.

  Opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja Markkinointi-Instituutissa.

  Työskenteli mainosmusiikin parissa vuosina 1957-1990.

  Naimisissa, kaksi aikuista lasta.

  Asuu Helsingin Tammisalossa ja keikkailee edelleen satunnaisesti.

Tammisalo

Muistatko vielä tämän mainoksen: Suomen suosituin riisi on Risella?

Moni muistaa, sillä se on ajalta, jolloin kaikki suomalaiset katsoivat samoja tv-ohjelmia. Kun tv-mainoksessa laulettiin ”Ajatar on Forumissa”, tiesivät kaikki tv-katsojat missä Ajatar sijaitsee.

Näiden ikimuistoisten mainoskappaleiden isä on Suomen ehkä ahkerin mainossäveltäjä Kaarlo Kaartinen, 85, liikanimeltään Jingle-Charlie.

Lempinimi ei ole liioittelua.

85-vuotias muusikko on tehnyt uransa aikana Teoston mukaan 339 mainossävelmää eli jingleä.

”Joku arvioi, että niitä olisi 600, mutta en minä tiedä”, Kaartinen huikkaa ja laittaa soimaan Ajataren mainoksen.

Kaartinen muistelee kuinka eräs työtoveri arveli sen olevan liian yksinkertainen.

”Olihan se törkeä”, Kaartinen tuumii, mutta ei näytä olevan lainkaan pahoillaan. Mainoksestahan tuli hitti .

”Monesti me tehtiin liiankin monimutkaisia sävellyksiä, jotka jäivät lopulta puheen alle”, Kaartinen muistelee. Vähempikin olisi riittänyt,.

”Olisi kannattanut vain pyytää pasunisti paikalle soittamaan mainoksen loppuun vaikka tällaisen fraasin”, Kaartunen tapailee säveliä. ”Da-papa-duu-pa-daa ja se olisi riittänyt.”

Kaartinen ajautui mainosmusiikin pariin kuten kaikki alan ammattilaiset tuolloin: vahingossa.

Mies oli jättänyt koulun kesken saatuaan äidiltään klarinetin vuonna 1947.

”Klarinetti oli sen ajan kitara. kaikilla tärkeillä bändiliidereillä oli klarinetti, Benny Goodmanilla ja Artie Shawlla.”

Kaartinen keikkaili jo 1950-luvulla ahkerasti. Lisäksi piti saada jotain askaretta päiviin, päivätyö.

Siihen aikaan ei ollut tapana lähettää ansioluetteloa yrityksiin vaan työpaikkoja saatiin sattumalta tai kavereiden kautta.

”Tärkeää oli se mitä osaa. Ja ystävät olivat erittäin tärkeitä, heidän kautta pääsi töihin.”

Niin kävi myös Kaartiselle. Häntä pyydettiin ensin valokuvaajaksi, sillä hänellä oli oma kamera, mitä ei monella ollut.

Kun mainostelevisio syntyi vuonna 1957, Kaartisen soittotaito keksittiin yhdistää mainoksiin. Hän aloitti tuotantopäällikön työt Filmitalo Oy:ssä.

Mainosväki ja yritysjohtajat tuolloin tunsivat kaikki toisensa. Kaartinen ei näihin illanviettoihin ennättänyt, sillä mainosmusiikki vei kaiken ajan. Eikä mainosmusiikki olisi kapakassa syntynytkään.

”Ajattele, jos siinä olisi vielä ollut joku stimulantti, eihän siitä olisi tullut mitään. Minä poltin tupakkaa ja join kahvia, siinä oli ihan tarpeeksi.”

Sävellystyö ja uusien ideoiden metsästäminen oli vaikeaa.

”Siinä pitää puristaa itsestään kaikki irti. Usein sitä piti alkaa väkisin tehdä.” Kaartisen aivot raksuttivat ideoita vielä kotisohvallakin ja työpäivät tahtoivat venyä pikkutunneille.

1970-luvun Helsingissä siirryttiin tekemään mainosmusiikkia koneilla, syntetisaattoreilla.

”Ne eivät kyllä parantaneet musiikin laatua, mutta niillä oli pakko tehdä kun mainostoimistoväki niin vaati.”

Tästä ei mainosmaailma ole paljon Kaartisen mukaan muuttunut.

”Ne juoksee aina kaiken uuden perässä. Jos ne näkee, että amerikkalaisessa mainoksessa joku rullaluistelee niin heti on saatava joku rullaluistelemaan mainokseen.”

Kaartisella oli onneksi valttikortti: 40-luvun jazz-musiikki. Se ei mene koskaan pois muodista.

”Ei niiden tuolla landella tarvinnut sitä ymmärtääkään, kyllähän siitä kuuli heti, että se on hienoa ja uudenaikaista. Jazz on sellainen laadun tae”, sanoo mainossävelmien erikoismies.

”Joka niissä hommissa leimautuu vanhanaikaiseksi, ei kauaa hommia tee. Mieluummin kannattaa sitten vaikka ottaa se rullaluistelija sinne, ettei vaan jää toiseksi.”

Kimmo Räisänen
Mainosmusiikin säveltäjä Kaarlo Kaartinen kotinsa työhuoneessa.
Mainosmusiikin säveltäjä Kaarlo Kaartinen kotinsa työhuoneessa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat