Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Käteismaksu katosi kahvilasta Katajanokalla – enää alle viidennes maksaa päivittäisostoksensa enimmäkseen käteisellä

Helsinkiläisen kahvilan kokemukset pelkkään korttiveloitukseen siirtymisestä ovat olleet hyviä

Kaupunki
 
Ville Männikkö
Helsingin Katajanokalla toimivassa Johan & Nyström -kahvilassa voi maksaa vain pankki- tai luottokortilla. Kohta näin on myös töölöläisessä Cafe Regattassa.
Helsingin Katajanokalla toimivassa Johan & Nyström -kahvilassa voi maksaa vain pankki- tai luottokortilla. Kohta näin on myös töölöläisessä Cafe Regattassa. Kuva: Ville Männikkö

Kolikoiden kilinä kassakoneessa alkaa olla yhä useammassa palveluyrityksessä historiaa, kun asiakkaiden edellytetään maksavan ostoksensa joko pankki- tai luottokortilla.

Ruotsalaisen Johan & Nyström -paahtimon Helsingin Katajanokalla toimiva konseptimyymälä ja kahvila luopui käteisen käytöstä vuoden alussa. Asiasta kertoi ensimmäisenä Aromilehti.fi

Töölössä toimiva Cafe Regatta aikoo siirtyä pelkkään korttiveloitukseen vielä tammikuun aikana. Kummallakin yrityksellä on muutokseen omat syynsä.

Johan & Nyströmin kahvilapäällikön Karoliina Pelanderin mukaan kokemukset käteisestä luopumisesta ovat olleet myönteisiä, vaikka muutoksesta ei vielä ole paljon aikaa kulunutkaan.

”Tosi hyvää palautetta olemme saaneet, vaikka aluksi muutosta hieman jännitimmekin. Asiakkaat ovat kehuneet kortilla maksamista käteväksi, helpoksi ja järkeväksi. Meidän kannaltamme se on myös turvallista”, Pelander kertoo.

Hänen mukaansa yritys halusi päästä eroon käteisen kuljettamisesta yökassaan ja sen hakemisesta pankista.

”Ei tällä alueella turvatonta ole, mutta ainahan on riski liikkua rahan kanssa”, Pelander sanoo.

Kahvila halusi Pelanderin mukaan myös esimerkillään osoittaa, että harmaaseen talouteen usein liitetty ala voi toimia läpinäkyvästi.

”Ja kassa täsmää nyt aina.”

Päätökseen käteisen rahan luopumisesta vaikuttivat myös hygieniaan liittyvät asiat.

”Baarin takana juomien sekoittajan ei enää tarvitse käsitellä rahaa.”

Helsinkiläiskahvilan Tukholmassa sijaitseva tytärmyymälä luopui käteisestä jo viime vuonna.

Yhden poikkeuksen Johan & Nyström sanoo maksuperiaatteessa tekevänsä: turisteille käteisen käyttö useimmiten sallitaan.

”Lähtökohtaisesti meillä on kyllä tiukka linja, mutta jos turistilla ei vain satu olemaan korttia ja hän on varta vasten meille tullut, niin hän saa käteistä käyttää”, Pelander selvittää.

Hänen mukaansa myös turistit ovat kuitenkin omaksuneet kortilla maksamisen mutkatta.

”Vaikka Saksassa käytetään käteistä rahaa todella paljon, myös sieltä tulevat matkailijat ovat ymmärtäneet periaatteemme.”

Pelanderin mukaan jo ennen vuodenvaihteen muutosta suuri osa kahvilan asiakkaista käytti maksukortteja.

”Mutta kyllä käteinenkin oli yllättävän yleistä.”

Töölöläinen merenrantakahvila Cafe Regatta siirtyy käteisen rinnalla korttimaksamiseen lähiaikoina, kertoo kahvilan omistaja Raine Korpela.

Käyttöön tulee etäluettava maksupääte.

”Kahvilan asiakas voi vastaisuudessa vain näyttää korttia lukulaitteelle”, Korpela toteaa.

Käteisen käyttö vähenee koko ajan. Esimerkiksi Helsingissä pysäköintimittarit eivät kohta enää ota vastaan kolikoita. Ensi vuonna käteisellä ei suunnitelmien mukaan voi maksaa enää raitiovaunulippuakaan.

Suomen Pankin ja Finanssialan keskusliiton tilastojen mukaan enää alle viidennes suomalaisista maksaa päivittäisostoksensa enimmäkseen käteisellä. 20–34-vuotiaista näin tekee vain joka kymmenes.

Samalla erilaisia maksupalveluja tarjoavien yritysten ja sovellusten määrä kasvaa.

Oikaisu: Cafe Regatta ei Raine Korpelan mukaan luovu käteisellä maksamisesta. Kahvilassa on hänen mukaansa kevään aikana mahdollisuus maksaa käteisellä, lounassetelillä ja pankkikortilla, kun asiat on saatu kaikkien toimijoiden kanssa selvitettyä.

Antti Hämäläinen
Korttimaksaminen säästää palvelun tarjoajan aikaa ja vaivaa ja lisää turvallisuutta.
Korttimaksaminen säästää palvelun tarjoajan aikaa ja vaivaa ja lisää turvallisuutta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat