Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Joka kymmenennestä parkkisakosta valitetaan Helsingissä – lähes puolet valituksista menee läpi

Helsinki aikoo ottaa opiksi korkeimman hallinto-oikeuden perumasta parkkisakosta

Kaupunki
 
Tatu Lertola
Pysäköinninvalvonnan mukaan päätökset parkkisakoista tehdään kentällä yksi kerrallaan.
Pysäköinninvalvonnan mukaan päätökset parkkisakoista tehdään kentällä yksi kerrallaan. Kuva: Tatu Lertola

Lähes joka kymmenennestä Helsingin kaupungin kirjoittamasta parkkisakosta valitetaan. Vuonna 2014 määrätyt noin 160 000 pysäköintivirhemaksua poikivat noin 14 000 oikaisuvaatimusta.

Varsin usein valittaminen kannattaa, sillä noin 4 000 oikaisuvaatimusta meni läpi ja 2 000 tapauksessa maksu muuttui huomautukseksi, kun virheen todettiin olleen vain vähäinen. Oikaisuvaatimuksista hylättiin kokonaan noin 8 000.

Paljon harvinaisempaa on sen sijaan se, että pysäköintivirheitä puidaan korkeissa oikeus-asteissa. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi tällä viikolla kiistan kolme vuotta vanhasta pysäköintimaksusta autoilijan hyväksi.

Helsingin pysäköinninvalvonta perusteli sakkoa Toukolassa liikennemerkillä, joka sijaitsee yli kahden kilometrin päässä Pasilassa.

”Asian ratkaisemisen kannalta merkitykselliset liikennemerkkien sijaintipaikat on ilmoitettu vasta yli kaksi vuotta tapahtumahetken jälkeen asiaa täällä käsiteltäessä”, korkein hallinto-oikeus totesi.

Johtava pysäköinninvalvoja Otto Kuitunen sanoo, että tapauksesta otetaan opiksi.

”Jokainen tapaus on kuitenkin uniikki”, hän toteaa. Päätökset parkkisakoista tehdään kentällä yksi kerrallaan, olosuhteet ovat aina vähän erilaiset joka kerta.

Pysäköinninvalvojien kannalta suurin muutos viime aikoina on liittynyt parkkikiekkoihin. Nykyisin niiden ulkoasusta ei olla enää niin tarkkoja kuin ennen.

Helsingissä parkkisakkoja kerätään entistä vähemmän, sen sijaan kaupungin pysäköintimaksuista saamien tulojen määrä kasvaa.

Kuitunen epäilee syyksi taloustilannetta, mutta ei ehkä yksin sitä.

Viime vuonna parkkisakkoja kirjoitettiin noin 150 000, kun vuotta aiemmin määrä oli noin 10 000 korkeampi. Suunta on ollut jo pidempään sama. Erilaisista sakkomaksuista toki silti kertyy miljoonia kuntien kassoihin.

”Toivomme tietysti, että tärkein muutos tässä on tapahtunut kuljettajien päänupissa ja ihmiset toimivat pysyvästi fiksummin. On tietenkin hyvä, jos läsnäolomme auttaa tekemään liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa”, Kuitunen sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat