Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Liikenneministeriön entinen kanslia­päällikkö: Pääkaupunki­seudun liikennettä suunnitellaan liikaa ”puuhastelevan” Helsingin ehdoilla

Tällä hetkellä Helsingin liikennesuunnitelmissa huomion saavat kävely, pyöräily ja julkinen liikenne. Juhani Korpelan mukaan Helsingin puuhastelu loitontaa seudun kaupunkeja toisistaan.

Kaupunki
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/a27ef1c07ddbea22d3d4fb11c0693442c5973376-2403609-HS_LIIKENNESUUNNITTELU3_220116_08.jpg
Onko Helsinki ajamassa autoja pois kantakaupungista?
Helsingin liikennesuunnittelupolitiikka on muuttunut rajusti viime vuosina. Ennen auto oli kuningas, nyt korostetaan kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Miten käy yksityisautoilijoiden? Toimitus ja kuvaus: Lari Malmberg, leikkaus: Janne Järvinen

Pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelmia tehdään tällä hetkellä liikaa Helsingin ehdoilla, väittää entinen liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela.

Helsingin liikennettä on suunniteltu vuosikymmeniä henkilöautoilua ajatellen, mutta tällä hetkellä liikennesuunnitelmissa huomion saavat kävely, pyöräily ja julkinen liikenne.

Yhä tiiviisti liikenneasioita seuraavan Korpelan mielestä tämän hetken liikennesuunnittelua Helsingin seudulla vaivaa se, että kuntien välinen yhteistyö on loppunut.

”Pitäisi katsoa, miten koko alueen liikenneverkko toimii, mutta nyt mennään Helsingin ehdoilla, ei koko alueen ”, Korpela harmittelee.

”Tämä on yhden kaupungin liikennepolitiikkaa.”

Tässä on Korpelan mielestä ristiriita, kun muutoin puhutaan kuntarajojen uudelleenvedoista ja pääkaupunkiseudun yhteistyön laajentamisesta.

”Toivon ihmettä, että kunnat menisivät yhteen ja tulisi koko seudun kattava liikenteellinen yhteinen näkökulma, mutta Helsingin puuhastelu vain loitontaa kaupunkeja toisistaan”, väittää Korpela, joka toimi liikenneministeriön kansliapäällikkönä 1985–2006.

Hänestä Helsingin suunnitelmissa pitäisi paremmin ottaa huomioon esimerkiksi tavaraliikenne.

”Pääkaupunkiseudulla pitää pystyä parantamaan logistiikan kilpailukykyä ja huolehtia siitä, että elinkeinoelämän kuljetusten kustannukset eivät nouse liikaa”, Korpela huomauttaa.

”En minä mitään autoliikettä kannata, mutta jotta liikenne kokonaisuutena toimii, tarvitaan julkista liikennettä, tavaraliikennettä, autoliikennettä ja raideliikennettä.”

Korpelan mukaan toki myös kevyeen liikenteeseen pitää myös panostaa, mutta ei sillä voi kaikkea liikennettä kaikissa oloissa hoitaa.

”Esimerkiksi nyt kovilla pakkasilla kovin vähän on näkynyt kevyttä liikennettä tuolla.”

Kritisoitavaa Helsingin liikennesuunnitelmissa on Korpelan mielestä myös niiden kannattavuudessa.

”Kaikkien liikennehankkeiden pitää olla yhteiskuntataloudellisesti kannattavia. Pisararata tai Tallinnan tunnelisuunnitelmat eivät sitä ole. Eikä valtio voi keskittyä vain Helsinkiin, kun liikenneverkon korjaamista riittää koko maassa.”

Martti Kainulainen / Lehtikuva
Liikennettä Kehä III:lla 18. tammikuuta.
Liikennettä Kehä III:lla 18. tammikuuta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!