Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vantaa syyttää Helsingin ulkoistavan ruuhkat

Kaupunki
 

Vantaan kaupungin mielestä Helsinki voisi keskustella myös naapurikuntien kanssa moottoriteiden bulevardisoinnin vaikutuksista. Lausunnossaan Helsingin yleiskaavan ehdotuksesta Vantaa huomauttaa, että kaupunkibulevardien ja uusien raitiolinjojen päättyminen kehäteiden väliin on jätetty pääosin ratkaisematta.

Helsinki suunnittelee muuttavansa moottoritiemäisiä sisääntuloväyliä bulevardeiksi, joiden varteen voisi sijoittua lisää asuntorakentamista. Kaupunkibulevardeille raivattaisiin omaa tilaa raideliikenteelle.

Vantaan näkemyksen mukaan bulevardisoinnin heijastusvaikutukset ovat selkeät. Helsinki olisi käytännössä ulkoistamassa ruuhkia naapurikuntiin.

Vantaan kaupunginhallitus jätti lausunnon vielä pöydälle maanantaina. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tapani Mäkinen (kok) sanoo, että seuraavassa kokouksessa hallituksella on aikaa kuulla asiasta perinpohjainen selostus. Lausunnon muuttamiseen ei Mäkisen arvion mukaan ole tarvetta.

Vantaan maankäytön apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä ei paheksu Helsingin bulevardisointihankkeita. Kaupunkirakenteen tiivistäminen on hänen mielestään kannustettava periaate.

”Me vain huomautamme hyvin rakentavassa hengessä, että Helsingin suunnitelmat tuovat lisää ruuhkia Vantaalle. Siksi tällaisia ratkaisuja pitäisi tarkastella seudulla yhteisesti”, Penttilä sanoo.

Vantaalla ei uskota, että Lahdenväylää tai Porvoonväylää edes pystytään muuttamaan kaupunkibulevardeiksi, koska kummankaan vyöhykkeillä ei ole tilaa siirtää autoliikennettä raiteille.

Sen sijaan bulevardisointikokeilu Vihdintien varressa voisi Vantaan mielestä olla järkevä koekohde.

Hämeenlinnanväylän bulevardisointi taas edellyttäisi junakapasiteetin kasvattavista sekä rantaradalla että kehäradalla. Tämä taas tarkoittaa käytännössä Huopalahden aseman laajentamista.

Vantaa on myös huolissaan siitä, että Helsingin uuden Kuninkaantammen asuinalueen autoliikenne kulkee Hämeenlinnanväylältä Vantaan tukkoisten risteysten kautta. Yleiskaavaan merkitty uusi eritasoliittymä Hämeenlinnanväylällä sujuvoittaisi liikennettä Kuninkaantammeen.

”Tämä kaikkihan liittyy lähes jo kuopattuun Kehä II:een. Jos sitä oltaisiin tekemässä, mitään ongelmaa ei olisi. Nämä ovat näitä yhteisen rajan iloja”, Penttilä sanoo.

Rajahankkeista uutena nousee esiin kaupunkien yhteinen maauimala Jakomäen itäpuolella. Vantaan mielestä Helsinki voisi säästää Somerikkotien itäpuolisen alueen asuinrakentamiselta ja kehittää sitä virkistysalueena. Käytöstä poistetuille hiekkakuopille voisi kuntien yhteisvoimin tehdä uuden maauimalan.

”Meillä on Kuninkaantammen pohjoispuolella Vetokankaan uimaranta hyvä esimerkki siitä, miten maauimala hiekkakuoppaan voitaisiin toteuttaa”, Penttilä mainostaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat