Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yllätyskäänne: Valtio antaa Espoon ja Helsingin yhdistävälle Raide-Jokerille lähes sata miljoonaa euroa

Kaupunki
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Kalle Kuivalainen nousi linjan 550 bussiin viime viikolla Otaniemessä. Bussi on tarkoitus korvata pikaraitiotiellä eli Raide-Jokerilla.
Kalle Kuivalainen nousi linjan 550 bussiin viime viikolla Otaniemessä. Bussi on tarkoitus korvata pikaraitiotiellä eli Raide-Jokerilla. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Raide-Jokeri saa valtiolta 83 miljoonaa euroa eli kolmanneksen Espoosta Helsingin Itäkeskukseen ulottuvan, 275 miljoonaa maksavan raideyhteyden rakentamiseen.

Tieto on yllätys, sillä vielä syksyllä näytti, ettei hallitus tarjoa Helsingin seudun kuntien suurille liikennehankkeille rahaa.

Nyt asuntoasioista vastaava ministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) kertoo, että rahapotille on kaikkien muidenkin hallituspuolueiden tuki. Näin Tiilikaisen esitys on menossa läpi hallituksen kehysneuvotteluissa maaliskuussa.

”Rahat otetaan Valtion asuntorahastosta (VAR), koska rahat auttavat asuntorakentamisen lisäämistä Helsingissä ja Espoossa”, Tiilikainen kertoo HS:lle.

Summa on kertaluonteinen ja osuu Tiilikaisen mukaan hyvin nykyiseen taloudelliseen tilanteeseen. Aiemmin tällaisiin väylähankkeisiin ei ole otettu rahaa Valtion asuntorahastosta, jossa on arviolta 600–700 miljoonaa euroa.

”Nyt pannaan taseet töihin, rahahan edistää asuntorakentamista. Tuotannon lisääminenhän kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin,” ministeri Tiilikainen tähdentää.

Valtion asuntorahastosta irrotetaan rahaa poikkeuksellisesti, ettei ”Raide-Jokeri ei syö muita liikennerahoja”.

Suurimman osan Helsingin aluella kulkevan Raide-Jokerin rahoittaminen on Tiilikaisen mielestä reilua. ”Vantaa on saanut tukea kehäradan rakentamiseen ja Espoo länsimetroon. Nyt on Helsingin vuoro, enkä usko, että tästä tulee kaupunkien kesken kiistaa.”

Tiilikainen korostaa, että valtion rahapotti jaksotetaan vuosille 2017–2019 eli Juha Sipilän (kesk) hallituskaudelle. ”Näin emme sido tulevien päättäjien käsiä”, Tiilikainen korostaa.

Hän toivoo, että Helsinki ja Espoo ryhtyvät nopeasti viimeistelemään kaavahankkeita.

”Tämä antaa nyt näkymän eteenpäin, ja on avaus poikittaiseen raideliikenteeseen. Kun yhteys syntyy, asuntoja saadaan paljon, mikä tasapainottaa asuntojen hintoja.”

”Rahaa ei voida myöntää, ellei rakentamista saada vauhtiin”, Tiilikanen muistuttaa.

Sisäministeriö on parhaillaan valmistelemassa lievennyksiä väestösuojien normeihin ja esteettömyysmääräyksiin.

”Kaupunkien pitää tinkiä vaatimistaan autopaikkojen normejaan. Kaikilla näillä muutoksilla saadaan alennettua rakentamisen hintaa ja hillitsemään asuntojen hintakehitystä.”

Ministeri Tiilikainen toivoo, että nyt saadaan vauhti päälle Helsingin seudun kuntien ja valtion maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) aiesopimusneuvotteluissa. Tavoite on saada sopimus aikaan vapun tienoissa.

Kun valtio tulee vastaan, kuntien pitäisi tulla Tiilikaisen mukaan vastaan niin, että ilmastopolitiikan tavoitteista leivottaisiin sopimukseen. Hän viittaa Pariisin ilmastokokouksessa hyväksyttyihin tavoitteisiin.

”Helsingin seudun pitäisi päästä eroon fossiilista polttoaineista. Rakentamisen pitäisi tapahtua mahdollisimman hiilineutraalisti.”

Yhtenä tavoitteena Tiilikaisella on puurakentamisen edistäminen. Tätä voidaan edistää kaavoituksella. ”No kaikkia materiaaleja betonia- ja terästäkin tarvitaan.”

”Tavoitteena on lisätä myös kaupunkien viihtyisyyttä.”

Oikaisu 27.1 kello 11.50: Lievennyksiä väestösuojien normeihin ja esteettömyysmääräyksiin valmistelee sisäministeriö, ei ympäristöministeriö kuten uutisessa aiemmin virheellisesti kerrottiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat