Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen kolarirysä Kehä I saa peltipoliisit puolentoista kilometrin välein – Autoliitto pitää niitä rahankeräyskoneina

Autoliiton mielestä 900 000 euroa menee väärään paikkaan.

Kaupunki
 
Reijo Hutka
Lukijan kuva kehän uusista kameratolpista.
Lukijan kuva kehän uusista kameratolpista. Kuva: Reijo Hutka

Espoosta Helsingin halki Itäkeskukseen kiertävä Kehä I on Suomen vaarallisin tie, jos vaarallisuutta mitattaisiin onnettomuuksien määrällä. Kehä I on tieosuus, jossa sattuu eniten onnettomuuksia Suomessa.

Nyt tätä onnettomuusrysää tulee rauhoittamaan liuta peltipoliiseja. Niistä ensimmäinen räpsähti maanantaina. Runsaan 24 kilometrin mittaisen tien varteen tulee 35 kameratolppaa.

Käytännössä niitä on väylän kullakin puolella puolentoista kilometrin välein.

Autoliitto pitää kehän noin 900 000 euroa maksaneita valvontakameroita hukkainvestointina.

”Kamerat tulevat väärään paikkaan, jos tarkoitus on parantaa liikenneturvallisuutta. Tietysti ne ovat paikallaan, jos liikennevalvonnan on tarkoitus kerätä valtiolle mahdollisimman paljon rahaa”, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Kehä I:llä tapahtuu vuosittain noin 240 liikenneonnettomuutta ja 40 henkilövahinkoa. Vuosittain tieosuuden kolareissa osallisena yli 500 ajoneuvoa.

Niemisen mukaan onnettomuudet ovat kuitenkin tyypillisesti peräänajoja ja tapahtuvat usein peltipoliisien katveeseen jäävillä liittymäalueilla.

”Vakavia kuolonkolareita siellä ei juuri tapahdu”, Nieminen huomauttaa.

Poliisin mukaan ylinopeudet ovat kehällä hyvin tavallisia. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat tiellä mitatut ylinopeudet ovat yli 10 kilometriä tunnissa yli rajoituksen.

Kehällä kaahataan etenkin öiseen aikaan, ja isoista ylinopeuksista suurin osa tapahtuu Vihdintien ja Turuntien välillä Mestarintunnelissa.

Kehän uudet valvontakamerat kattavat koko matkan Tapiolasta Itäkeskukseen.

Kaikki tolpat ovat käyttövalmiina lähiviikkojen aikana, kertoo liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

Ely-keskus on kartoittanut peltipoliisien myötä myös autoilijoiden suhtautumista niihin.

Tiedotteen mukaan 72 prosenttia haastatelluista suhtautui niiden tuloon myönteisestä ja noin viidennes oli automaattista nopeusvalvontaa vastaan.

Valtakunnallisesti kameravalvonnan on laskettu säästävän paitsi henkilövahinkoja myös rahaa, kun nopeudet laskevat. VTT:n vuonna 2009 tekemän tutkimuksen mukaan valvonnan ansiosta säästyy vuosittain noin 30 liikennekuolemaa ja 100 henkilövahinko-onnettomuutta.

”Henkilövahinko-onnettomuuden laskennallinen kustannus on noin 500 000 euroa ja liikennekuoleman noin kaksi miljoona euroa, mutta todellisuudessa ihmishengelle ei voi määritellä hintaa”, Kelkka sanoo poliisin tiedotteessa.

Kehä I:n useissa mittauspisteissä ajaa laskelmien mukaan noin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Niistä huomattava osa ajaa ylinopeutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat