Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen vilkkain väylä Kehä I remonttiin – luvassa lähes kahden vuoden liikennesumppu

Kaupunki
 
Liikennevirasto
Työmaa-alueet Liikenneviraston tiistaina julkaisemassa kartassa.
Työmaa-alueet Liikenneviraston tiistaina julkaisemassa kartassa. Kuva: Liikennevirasto

Normaalistikin joka arkipäivä ruuhkautuva Kehä I muuttuu entistä pahemmaksi liikennesumpuksi, kun siellä käynnistyy mittava remontti maaliskuun alussa. Urakan on määrä valmistua loppuvuodesta 2017.

Korjaus- ja rakennustyöt levittäytyvät Espoon ja Helsingin rajalta Hämeenlinnanväylälle asti.

Kehä I:llä kulkee arkena lähes 100 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennevirasto myöntää suoraan, että remontti tulee väistämättä puurouttamaan Kehä I:n liikennettä entisestään.

”Kyseessä on Suomen vilkkaimmin liikennöidyn väylän keskeinen kohta”, sanoo projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

”Myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän liikenne hidastunee rakennustöiden vuoksi”, hän arvioi.

Työmaa-aluetta ei Liikenneviraston mukaan pääse kiertämään kovinkaan helposti. Nirhamo neuvookin autoilijoita siirtämään matka-ajankohtansa mahdollisuuksien mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle.

Tietöitä tullaan tekemään yhtä aikaa kahdessa kohdassa: Espoon rajan ja Vihdintien välillä sekä Kantelettarentien ja Hämeenlinnanväylän eritasoliittymän alueella.

Espoon ja Helsingin rajalta Vihdintielle ulottuvalle tieosuudelle rakennetaan Liikenneviraston mukaan muun muassa lisäkaistoja, minkä lisäksi siltoja levennetään. Myös Kehä I:ltä Hämeenlinnanväylän pohjoissuuntaan johtavat ajorampit ja vanhat sillat uusitaan.

Parannusta on remonttisuunnitelman mukaan tulossa bussipysäkeillekin, ja pyrkimyksenä on samalla sujuvoittaa linja-autojen liittymistä muun liikenteen sekaan. Korjaukset ulottuvat Liikenneviraston mukaan myös kevyen liikenteen reittien kohentamiseen ja meluntorjunnan tehostamiseen.

Liikennevirasto päätti tilata parannusurakan tiistaina Graniittirakennus Kallio Oy:ltä. Hintaa hankkeelle on tulossa 19 miljoonaa euroa.

Urakan rahoittavat valtio ja Helsingin kaupunki.

Kehä I:llä on käynnissä myös läntisen aloituskohdan eli Karhusaarentien mittavat rakennustyöt. Siellä tehdään muun muassa tunnelia, ja töiden ensimmäinen vaihe kestää loppuvuoteen 2018 saakka.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat