Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Puhelinkielto ei auta, jos koulussa on muita ongelmia: ”Yksinäisille kännykän käyttö on pakopaikka” – osallistu HS:n kyselyyn

Opetushallitus valmistelee kouluille kännykkäetikettiä.

Kaupunki
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Rudi Eskola (vas.), Veeti Juvonen, Veeti Haapalehto, Hanna-Liis Ostonen ja Julia Markkula välitunnilla.
Rudi Eskola (vas.), Veeti Juvonen, Veeti Haapalehto, Hanna-Liis Ostonen ja Julia Markkula välitunnilla. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

”Kun ongelma tuntuu olevan netissä tai kännykässä, kannattaa katsoa netin ulkopuolelle.”

Näin arvioi Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) nuorisotyön päällikkö Juuso Repo. Hän haluaa evästää kommenteillaan opetushallituksen suunnittelemaa koulujen järjestyssääntömallia, johon kuuluu myös kännykkäetiketti.

Hänen mukaansa nuoret ovat itse tuoneet esille sen, että netissä roikkuminen esimerkiksi välitunnilla riippuu ihan siitä, miten hyvä on porukan yhteishenki ja mitä muuta järkevää tekemistä on tarjolla.

”Yksinäisille kännykän käyttö on pakopaikka, koska sen kanssa ei näytä siltä, että olisi yksin. Aikuiset käyttäytyvät sosiaalisissa tilanteissa ihan samalla tavalla.”

Niin MLL:n kuin opettajien ammattijärjestö OAJ:n edustajat pitävät periaatteessa oikein hyvänä, että koulut saavat uusista ohjeista selkärankaa omien järjestyssääntöjensä tekemiseen.

”Siinä tämä kännykkä on vain pieni osa”, sanoo OAJ:n kehittämispäällikkö Nina Lahtinen.

”Toinen hyvä asia on esimerkiksi se, että ainakin ohjeiden luonnosten mukaan järjestyssäännöissä on tuotava esille, onko jokin asia suositus vai määräys. Esimerkkinä on mainittu, ettei voi todeta, että kouluun ei saa tulla polkupyörällä. Sellaista voi vain suosittaa”, Lahtinen sanoo.

Uudet ohjeet on tarkoitus lähettää kouluille maaliskuun loppuun mennessä. Järjestyssäännöistä päätetään kunnissa ja kouluissa. Lahtinen ei usko uusien ohjeiden tuovan kännykkäkäytäntöihin suurta muutosta:

”Mielestäni lainsäädäntö tälläkin hetkellä mahdollistaa sen, että opettaja voi ottaa opetusta häiritsevän esineen pois”, sanoo Nina Lahtinen.

”OAJ suosittaa kaikkien tietotekniikkavälineiden käyttöä, sillä se on osa tätä päivää, oppimista ja tiedon hankintaa siinä missä oppikirjakin. Mutta opettajalla on oikeus päättää, mitä opetusvälineitä tunnilla käytetään.”

Hänen mielestään kännykän käyttö voidaan kieltää myös välitunnilla, ellei sitä osata käyttää esimerkiksi toisten yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.

Myös MLL:n Repo kertoo hyvin ymmärtävänsä sen, että opettajat ja koulut kaipaavat valtakunnallisista ohjeista tukea kännyköiden aiheuttamiin hankauksiin.

Itse asia ei normeilla ratkea. ”Eikä koulu voi olla lentokone, jossa laitetaan kaikki sähkölaitteet kiinni.”

”Niin lasten kuin aikuistenkin elämä on verkossa, ja sen kanssa pitää vain opetella tasapainoisesti elämään”, Repo sanoo.

Opetella pitäisi, ja ”myytti diginatiiveista” pitää unohtaa. ”Ei se mene niin, että lapset automaattisesti oppivat terveen ja kehittävän suhteen teknologiaan.”

”Tasapainoinen elämä tarkoittaa sitä, että on muutakin tekemistä kuin ruutu: että on kavereita, liikuntaa ja keskittymistä.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat