Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sata bussia tunnissa – kasvava Iso Omena nielee pian kymmeniä tuhansia espoolaisia

Viisisataa työntekijää rakentaa Ison Omenan laajennusta, joka avataan muutama päivä ennen länsimetroa

Kaupunki
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/71b5625ee13885e77dcf3b5b1404b92451bbd550-Lansimetro.jpg
Tältä näyttää länsimetron matka Ruoholahdesta Matinkylään
Espoon metrolinjan rakennustyöt ovat edenneet siihen vaiheeseen, että raiteita pitkin pääsee kulkemaan metron nykyiseltä pääteasemalta Ruoholahdesta Matinkylään asti. HS:n kamera oli kyydissä maanantain vastaisena yönä, kun viimeinen kiskojenkuljetusvaunu kulki länteen, tunnelin päähän. Kuvaus: Janne Järvinen, grafiikka: Boris Stefanov, leikkaus: Arttu Luhtala
Fakta

Tavoitteena 50 prosentin kasvu

 Kauppakeskus Isolla Omenalla on nyt yhdeksän miljoonaa kävijää vuodessa.

 Vuodeksi 2018 tavoitteena on saada 14,5 miljoonaa kävijää ja 375 miljoonan euron liikevaihto.

 Läheisyyteen on tulossa uimahalli, Merimatin lukio, aikuisopisto, nuorison kulttuuriareena sekä seniorikeskus.

Matinkylä

Vaikka pikkunosturit ja työkoneet häärivät vielä Ison Omenan laajennusosassa, työt ovat itse asiassa lähes loppusuoralla.

Tänne jo ennestään kookkaaseen kauppakeskukseen ohjataan pian kaikki, jotka haluavat liikkua joukkoliikenteellä Matinkylästä, Olarista ja koko Länsi-Espoosta Helsingin suuntaan.

Jukka Gröndahl / HS
”Iso Omena muistuttaa eurooppalaisia kauppakeskuksia, joissa jopa kymmenys neliöistä täyttyy kahviloista, pikaruokapaikoista ja ravintoloista”, kiinteistökehitysjohtaja Citycon Oyj:n Risto Seppo kertoo.
”Iso Omena muistuttaa eurooppalaisia kauppakeskuksia, joissa jopa kymmenys neliöistä täyttyy kahviloista, pikaruokapaikoista ja ravintoloista”, kiinteistökehitysjohtaja Citycon Oyj:n Risto Seppo kertoo.

Korttelin kulman suuaukko syö liityntäbusseja ja päästää niiden 35 000 päivittäistä matkustajaa kauppojen ääreen. Busseille on yhdeksän laituria, tunnissa linja-autoja pyörähtää terminaalissa sata. Polkupyörille on tarjolla viisisataa paikkaa.

Terminaalista halukkaat siirtyvät syvemmälle maan alle metroon. Asemahalli on jo saanut tunnistettavan muodon.

Yksityisautolla saapuvien varalle kauppakeskukseen tulee lopulta noin 3 000 pysäköintipaikkaa.

Nykyiseen Isoon Omenaan verrattuna laajennusosan käytävät ovat kapeita.

Rakennustyömaalla kävellessä vastaan tulee välillä aukio, jota reunustavat myöhemmin kahvilat ja ravintolat.

Lasikatto erottaa kulkijan ulkoilmasta.

Rakennustelineet häviävät pian, ja kahviloiden ja ravintoloiden sisustaminen alkaa.

Valmista pitäisi olla 11. elokuuta, vain vähän ennen kuin ensimmäinen metrojuna ajaa Helsingin puolelta Matinkylän pääteasemalle 15. elokuuta.

”Silloin ei tarvitse enää lähteä Helsingin keskustaan syömään niin kuin tähän asti. Tänne mahtuvat myös lauttasaarelaiset”, sanoo koko ikänsä Espoossa asunut Risto Seppo.

Miehellä on oma lehmä ojassa, sillä hän on kiinteistökehitysjohtaja Citycon Oyj:ssä. Yhtiö omistaa Ison Omenan ja sijoittaa laajennukseen peräti 250 miljoonaa euroa. Liikkeiden määrää kasvatetaan 120:stä yli kahteensataan.

Ison Omenan uudisosaan valmistuu aukio, jonka ympärille tulee kahviloita ja ravintoloita.
Ison Omenan uudisosaan valmistuu aukio, jonka ympärille tulee kahviloita ja ravintoloita.

Etelä-Espoon ostovoimasta kilpailee myös uudistuva Tapiolan keskusta, josta tulee niin ikään metron liityntäliikenteen napa.

Ison Omenan laajennuksen toinen vaihe avataan keväällä 2017. Se sijoittuu kauppakeskuksen länsireunalle.

Silloin aloittaa parikymmentä uutta ruoka- ja kahvipaikkaa, joihin mahtuu peräti 3 500 asiakasta.

Ruoka- ja juomapuolen painottaminen on maailmalta tuttu ilmiö.

”Iso Omena muistuttaa eurooppalaisia kauppakeskuksia, joissa jopa kymmenys neliöistä täyttyy kahviloista, pikaruokapaikoista ja ravintoloista”, Seppo kertoo.

Käynti ravintoloihin järjestetään niin, että osa niistä voi olla viikonloppuisin auki neljään asti yöllä.

Rullaportaat seisovat suojakääreissä aukion laidalla, mutta hissi vie ylös kolmanteen kerrokseen – pois kaupallisista palveluista.

Vastassa on avara tila, jossa on kirkkaanvärisiä seiniä ja puuovia. Siitä tulee uudentyyppinen, avoin 6 000 neliön julkisten palveluiden keskittymä, jota markkinoidaan palvelutorina.

”Lääkärille ja laboratorioon pääsyä voi odottaa vaikka kirjastossa”, Seppo sanoo.

Iso Omena imee itseensä kirjaston lisäksi terveyskeskuksen, Kelan, kaupungin yhteispalvelukeskuksen ja Husin laboratorion.

Myös Olarin seurakunnan kappeli muuttaa kulman taakse. Samalla avautuu nuorten bändeille harjoittelutila.

Lisäksi elokuvateatteri kasvaa kolmisalisesta seitsensaliseksi.

Matinkylän asema Etelä-Espoon liikenteen solmukohtana heikkenee 2020-luvulla, kun länsimetron jatke Kivenlahteen avataan. Sen jälkeen Ison Omenan kitaan ajaa aiempaa harvempi liityntälinja.

Toisaalta Finnooseen ja muualle lähiseudulle tulee kymmeniä tuhansia uusia asukkaita, joita kauppakeskus toivoo asiakkaikseen.

Akseli Valmunen / HS
Jukka Gröndahl / HS
”Isoon Omenaan ensi elokuussa avautuvalla palvelutorilla voi lääkärille odotellessa lukea kirjaston lehtiä”, kertoo kiinteistökehitysjohtaja Risto Seppo Citycon Oy:stä.
”Isoon Omenaan ensi elokuussa avautuvalla palvelutorilla voi lääkärille odotellessa lukea kirjaston lehtiä”, kertoo kiinteistökehitysjohtaja Risto Seppo Citycon Oy:stä.
Ison Omenan liikkeiden määrää kasvatetaan 120:stä yli kahteensataan.
Ison Omenan liikkeiden määrää kasvatetaan 120:stä yli kahteensataan.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat