Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Maarit Rossi saattaa olla maailman paras opettaja – millaista hänen tunnillaan sitten on?

Matikantunnilla pitää olla älyttömän hauskaa, sanoo palkittu opettaja Maarit Rossi

Kaupunki
 
Opettaja Maarit Rossi on ehdolla maailman parhaaksi opettajaksi.
Opettaja Maarit Rossi on ehdolla maailman parhaaksi opettajaksi.
Suomalainen matematiikanopettaja Maarit Rossi on nimetty merkittävän kansainvälisen Global Teacher Prize 2016 -opetuspalkinnon 50 parhaan valintalistalle. Rossi opettaa Kartanonrannan koulussa Kirkkonummella. Palkinnon arvo on miljoona dollaria eli 900 000 euroa.

Kirkkonummen Kartanonrannan koulun kuudesluokkalaisille opettaa matematiikkaa mahdollisesti maailman paras opettaja. Millaista tunnilla on?

”Mitattiin kengällä, kuinka pitkä on seinä. Saatiin kauppalappu ja arvioitiin sitten, paljonko mikäkin maksaa. Tarkistettiin sitten netistä oikeat hinnat ja laskettiin loppusumma”, kuvailee Max Vihra.

”Tehtiin kukkakepeistä kuutio ja katsottiin, montako meitä sopi sinne sisään. Kaksitoista. Tilavuuden hahmotti ihan eri tavalla”, sanoo Jessica Rubinstein.

”Matikka oli ennen inhokki. Nyt se on kivaa”, tiivistää Elsa Kortelainen.

Kuudesluokkalaiset käyttäytyvät haastattelutilanteessa samoin kuin opettaja, josta he kertovat. He puhuvat toistensa päälle, nauravat paljon, ovat vilpittömän innoissaan. Matematiikasta.

Opettaja Maarit Rossi taas intoilee lapsista, siitä miten oppilaan pitäisi päästä koulussa keskiöön. Kokenut opettaja uskoo vuosi vuodelta vahvemmin, että suomalaisen koulun olisi pitänyt muuttua jo.

Nyt Siuntiossa asuva Rossi on tosiaan valittu maailman kymmenen parhaan opettajan joukkoon Varkey-säätiön Global Teacher Prize 2016 -kisassa. Maaliskuun 13. Dubaissa selviää, voittaako suomalaisopettaja miljoona dollaria.

”Matematiikka on vallan väline. Minä osaan ja sitten kysyn, että osaatko sinä”, Rossi sanoo.

Hän sanoo opettaneensa vuosia perinteisesti. Mieli muuttui, kun hän vieraili edistyksellisessä Leedsin yliopistossa. Siellä osallistujat pistettiin ryhmänä ratkaisemaan vaikeaa ongelmaa, ihmettelemään ja väittelemään.

Uteliaisuudesta lähtee myös Rossin oma menetelmä, vaikka jostain oppilaan arkeen liittyvästä. Miksi saarnata tasasivuisen kolmion ominaisuuksista? Lapsille voi ennemmin antaa tutkittavaksi monia kolmioita ja antaa heidän itse tutkia, mikä niitä erottaa ja yhdistää?

”Lapsilla pitää olla älyttömän kivaa yhdessä matematiikan tunnilla.”

Koko Suomen koulujärjestelmän kehitystä Rossi on miettinyt milloin missäkin roolissa 90-luvulta asti ja testannut oppilaslähtöisyyttä käytännössä ensin omassa luokassaan ja sitten Kirkkoharjun koulun rehtorina. Siinä sivussa hän on tehnyt oppikirjoja ja sähköistä oppimateriaalia.

”Kesälomilla ja vapaa-ajalla. Kehitystyö on intohimo.”

Nyt Rossi voisi jo olla kokonaan eläkkeellä, mutta hän ei millään malta. Rehtorin työstään hän luopui 2013, mutta jatkaa nyt Paths to Math -yrityksessään eli tekee sähköistä oppimateriaalia kansainvälisille markkinoille. Uusin vaihe suomalais-amerikkalaisella yrityksellä on yhteistyö Roviosta ponnistavan Fun academyn kanssa, joka kehittää sähköistä oppimisalustaa.

Lisäksi Rossi opettaa tuntiopettajana Kirkkonummella, jotta säilyttäisi yhä kosketuksen lapsiin ja nuoriin. ”Suomalainen peruskoulu on edelleen kova. Mutta me olemme jähmettyneet paikallemme”, hän sanoo.

Hänestä muutos on välttämätön, vaikka joku yksittäinen opettaja voikin olla huippu perinteiselläkin tavalla.

Muutosta ei saa jättää yksittäisen opettajan harteille. Oppimateriaalia ei synny tyhjästä, työ on muutenkin aiempaa hektisempää. Pitää olla esimiehen tuki, työkaluja, aikaa miettiä ratkaisuja porukalla. Ja sitten se tärkein syy tehdä rakastamaansa työtä.

”Lapset ja nuoret ovat upeita, rehellisiä, loistavia. Heidän takiaan tätä jaksan tehdä.”

Mitä superope tuumaa nykykoulusta?

Pisamenestys

”Pisan myötä Suomen koulut nousivat maailman tietoisuuteen. Ennustan, että seuraavat kerrat mennään listalla alaspäin. Meidän täytyy nyt muuttua.”

Ilmiöoppiminen

”Ilmiöoppiminen vaatii opettajalta paljon. Sitä ei pidä hokea mantrana ilman mitään sisältöä. Muuten siitä tulee vain tämän vuosikymmenen ryhmätyö.”

Uusi opetussuunnitelma

”Muutosvastarinta on kovaa. Ymmärrän, että jotkut opettajat ovat väsyneitä eikä opettajaa saisi koskaan jättää tekemään muutosta yksin. Tarvitaan instituution tukea.”

Digiloikka

”Yhdessä tekeminen voi olla myös yhdessä koneella tekemistä, oikeassa paikassa oikealla hetkellä.”

Jukka Gröndahl / HS
Kartanonrannan kuudesluokkalaiset matematiikanopettaja Maarit Rossin ympärillä. ”Maaritista huomaa, että hän pitää työstään. Hän tulee luokkaan jotain merkillisiä kukkakeppejä kainalossa ja ihan innoissaan, ja sitä tietää, että jotain hauskaa on tulossa”, sanoo Max Vihra, kuvassa opettajan oikealla puolella.
Kartanonrannan kuudesluokkalaiset matematiikanopettaja Maarit Rossin ympärillä. ”Maaritista huomaa, että hän pitää työstään. Hän tulee luokkaan jotain merkillisiä kukkakeppejä kainalossa ja ihan innoissaan, ja sitä tietää, että jotain hauskaa on tulossa”, sanoo Max Vihra, kuvassa opettajan oikealla puolella.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat