Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Historiallinen käänne Helsingissä: Autojen määrän kasvu pysähtyi

”Nyt aikuisiksi kasvavat sukupolvet eivät enää automaattisesti ostakaan autoa”, sanoo Helsingin ympäristösuunnittelija Johanna Af Hällström

Kaupunki
 
Sari Gustafsson
Autoistuminen näyttää loppuneen Helsingissä.
Autoistuminen näyttää loppuneen Helsingissä. Kuva: Sari Gustafsson
Fakta

Liikennekäytössä olevien autojen määrä (2014)

Helsingissä 234 834

Espoossa 113 576

Vantaalla 111 281

Tampereella 98 733

Oulussa 83 904

Turussa 75 154

Autojen määrän kasvu on pysähtynyt Helsingissä. Suomen suurimpien kaupunkien ekologista kestävyyttä vertailevan raportin mukaan autojen kokonaismäärä ja niiden määrä suhteessa asukaslukuun on vertailuvälillä 2011–2014 laskenut hienoisesti.

Autojen määrän kasvu on ollut Helsingissä tasaista. Vielä edellisellä vertailukaudella 2006–2010 vuosittainen kasvu oli huomattavaa.

”Tätä selittävät täydennysrakentaminen ja hyvät joukkoliikenneyhteydet. Nyt aikuisiksi kasvavat sukupolvet eivät enää automaattisesti ostakaan autoa”, Helsingin ympäristökeskuksen ympäristötaloussuunnittelija Johanna af Hällström kertoo.

Myös Turussa autoistumisen taittumisesta on alkanut 2010-luvulla näkyä merkkejä. Sen sijaan Espoossa, Oulussa, Tampereella ja Vantaalla autoistuminen jatkuu.

Kaikkein nopeimmin autojen määrä suhteessa väkilukuun kasvaa Oulussa, jossa myös joukkoliikenteen käyttö on vähäistä.

Helsinki on monien maailman metropolien tavoin alkanut viime vuosina panostamaan entistä vahvemmin kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen. Kaupungin väestönkasvun pelätään johtavan tulevaisuudessa pahoihin liikenneruuhkiin, jos autoistumiseen ei puututa.

Helsinki on nostanut liikennesuunnittelua ohjaavassa liikkumisen kehittämisohjelmassaan kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yksityisautojen edelle. Panostuksia pyöräilyyn on lisätty ja kaupunkia pyritään rakentamaan entistä tiiviimmin raideliikenteen varrelle. Ruuhkien hallitsemiseksi Helsingissä selvitetään myös mahdollisuutta ottaa käyttöön ruuhkamaksujärjestelmä.

”Joukkoliikenteen matkamäärät ovat viime vuosina kasvaneet Helsingin seudulla 1–2 prosenttia vuodessa”, HSL:n joukkkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila sanoo.

Suurimpien kaupunkien ekologista kestävyyttä vertailevassa raportissa joukkoliikenteen matkamäärät ovat kuitenkin pienentyneet Helsingissä.

”On nähtävissä kehitystä, että lyhyiden joukkoliikennematkojen määrä on laskussa, mutta pitkien kasvussa. Esimerkiksi raitiovaunulla tehtyjen matkojen määrä on laskenut viime vuosina”, Anttila sanoo.

Ilmiö selittyy kevyen liikenteen ja pyöräilyn suosion lisääntymisellä, leudoilla talvilla, kiristyneellä taloustilanteella ja osin myös raitiovaunujen kulkua vaikeuttaneilla ratatöillä. Anttilan mukaan raportin tilastoa saattaa kuitenkin vääristää todennäköisesti myös se, miten matkustajamäärät on jaettu eri kuntien kesken.

”HSL tarkkailee joukkoliikenteen matkustajamääriä linjoittain ja eri joukkoliikennemuodoittain. Tässä raportissa on ilmeisesti jaettu matkustajia liian karkealla tavalla eri kuntien kesken”, Anttila sanoo.

Autoistumisen loppu on ollut 2010-luvulla kuuma peruna myös muualla maailmassa. Kansainvälisen finanssikriisin jälkeinen taloudellinen taantuma vähensi henkilöautoilla ajettujen kilometrien määriä ympäri maailmaa, mutta monien teoreetikkojen mukaan autoilun kasvu ei myöskään enää palaa vanhoille kasvu-urilleen maailman talouden elpymisestä huolimatta.

Australian hallitukselle vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan autoilun kasvu on hidastunut 2000-luvulla suuressa osassa kehittynyttä maailmaa.

”On kuitenkin mahdotonta sanoa, onko tämä lopullinen kehityksen suunta Helsingissä. Ilmiöön vaikuttavat tietoisuuden lisääntyminen ja uudenlaiset asenteet, mutta varmasti myös taloudellinen taantuma”, Johanna af Hällström sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat