Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

VR:n monopolin murtuminen lähestyy

Kunnat ostavat VR:n osuuden junista. Kilpailuttamisen edellytykset uusitaan.

Kaupunki
 
Aku Isotalo / HS
Junia on HSL:n mukaan lisätty esimerkiksi kehäradalla.
Junia on HSL:n mukaan lisätty esimerkiksi kehäradalla. Kuva: Aku Isotalo / HS

Helsingin seudun junaliikenteen kilpailuttamisen perusteet selkenevät. VR ja Helsingin seudun liikenne (HSL) ovat neuvotelleet uudet ehdot junaliikenteen jatkosopimukselle, joka ulottuu vuoden 2021 kesään.

Jatkosopimus on tuomassa 32 miljoonan euron säästön viidessä vuodessa vanhaan sopimukseen verrattuna. Vielä vuosi sitten toukokuussa kustannushyöty laskettiin pari miljoonaa euroa pienemmäksi.

”Junaliikennettä on nyt enemmän. Kehäradalle on otettu lisää junia, jotta liikenne pysyy aikataulussaan. Myös Y-junan järjestelyt ovat kasvattaneet HSL:n junaliikennettä”, perustelee HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL piti hinnanalennusta ehtona kolmen vuoden jatkosopimukselle. Alun perin sopimuskauden piti päättyä vuoden 2017 lopussa, ja HSL oli varautunut kilpailuttamaan junaoperaattorin siihen mennessä. VR kuitenkin esitti jatkoaikaa.

HSL suostui, koska se halusi ratkaista tarjouskilpailun kannalta hankalasti hinnoiteltavia kunnossapitojärjestelyjä.

Hinnanalennuksen valmistelu on teettänyt runsaasti töitä VR:n lähiliikenteessä.

”Viimeisen parin vuoden aikana lähiliikenteessä on tehostettu toimintaa hartiavoimin”, luonnehtii VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola.

HSL:n hallitus käsittelee jatkosopimusta tiistaina ja VR:n hallitus maaliskuun alussa.

Jos sopimukseen päästään, merkittävin muutos on VR:n Ilmalan varikon avautuminen ulkopuolisille operaattoreille. VR on vuokraamassa pääkaupunkiseudun kuntien yhteiselle Junakalustoyhtiölle oman tilan, jossa sen omistamia lähijunia voidaan huoltaa.

Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja VR:n omistama kalustoyhtiö on runsaassa kymmenessä vuodessa hankkinut 41 lähijunaa. Seuraavien kahden vuoden aikana lähiliikenteeseen tulee vielä 40 junaa lisää. Kalustoyhtiö vuokraa junia junaoperaattoreiden käyttöön.

Vaikka suurin osa junien arkisesta huollosta tehdään jo ulkona maastossa ja ratapihoilla, junat tarvitsevat harvinaisempia, mutta välttämättömiä huoltotoimia varten varikkotilan. Vuokrasopimusluonnokseen on kirjattu myös eräiden kalliiden koneiden kuten esimerkiksi VR:n pyöräsorvin sekä VR:n pesuhallin yhteiskäytöstä.

VR on myös luopumassa noin kolmanneksen osuudestaan Junakalustoyhtiössä. Pääkaupunkiseudun kunnat lunastavat VR:n ulos yhteensä 70 000 euron kauppasummalla. Suurimman omistajaksi nousee Helsingin kaupunki 49,5 prosentin osuudella.

Jatkosopimuksen luonnokseen on nyt pikkutarkasti perattu niitä riskitekijöitä, jotka suoraan vaikuttavat tarjouskilpailun onnistumiseen. HSL on halunnut varmistua, ettei VR ole kilpailua vääristävässä etulyöntiasemassa tarjouskilpailun koittaessa.

HSL on tähän mennessä maksanut pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä noin 70 miljoonaa euroa vuosittain. Summa on niin suuri, että se on jo pitkään kiinnostanut kansainvälisiä toimijoita. Tarjouskierroksesta povataan aikaavievää, joten kilpailun on määrä käynnistyä jo ensi vuoden lopulla.

Vaikka liikennekausi alkaa vasta viiden vuoden kuluttua, mahdollisille valituksille ja käytännön järjestelyille halutaan varata riittävästi aikaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat