Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Puoli vuotta myöhässä, mutta nyt piina on ohi – Helsinki-Vantaan juna-asema saa loppusilauksensa

Lentoaseman pahasti myöhästynyt rullaporras valmistuu – HS kertoo, mikä meni pieleen.

Kaupunki
 
Tässä ovat Helsinki-Vantaan kohutut liukuportaat
Tässä ovat Helsinki-Vantaan kohutut liukuportaat
Helsinki-Vantaan matkustajaterminaali avataan maaliskuun lopussa lähes 5 kuukautta aikataulua myöhässä. HS kertoo, mikä portaissa kesti. Toimittaja: Joonas Laitinen, kuvaus ja editointi: Janne Järvinen
Fakta

800 miljoonan euron kaupunkirata

 Kehärata on yli 18 kilometriä pitkä kaupunkijunarata, joka yhdistää pääkaupunkiseudun raideliikenteen muuhun Suomeen.

 Kehärataan kuuluu yli 20 juna-asemaa.

 Radan päivitetty kustannusarvio on noin 798 miljoonaa euroa.

 HSL odottaa radalle noin 400 000 matkustajaa päivässä.

Helsinki-Vantaa. Helsinki-Vantaan lentokentän juna-asemat ovat pian täysin valmiit. Lentoaseman viimeisin silaus valmistuu parin viikon kuluttua, kun juna-asemalta matkustajaterminaaliin johtavat liukuportaat avataan käyttöön.

Akseli Valmunen / HS
Helsinki-Vantaan matkustajaterminaaliin vievät liukuportaat kuuluvat Suomen suurimpiin liukuportaisiin. Ne on tarkoitus avata matkustajille maanantaina 21. maaliskuuta. Tiistaina portaisiin tehtiin viime hetken säätöjä. Ylhäällä vasemmalla näkyy portaiden valmistumista hidastanut taidelasi.
Helsinki-Vantaan matkustajaterminaaliin vievät liukuportaat kuuluvat Suomen suurimpiin liukuportaisiin. Ne on tarkoitus avata matkustajille maanantaina 21. maaliskuuta. Tiistaina portaisiin tehtiin viime hetken säätöjä. Ylhäällä vasemmalla näkyy portaiden valmistumista hidastanut taidelasi.

”Liukuportaat avautuvat matkustajille maanantaina 21. maaliskuuta”, lupaa Kehäradan projektijohtaja Juha Kansonen.

Heinäkuun alussa valmistunut Kehärata on kärsinyt pienistä vastoinkäymisistä koko lyhyen alkutaipaleensa ajan.

Ensin rata jouduttiin avaamaan niin, etteivät junat vielä pysähtyneet lentoasemalla ollenkaan. Junat alkoivat kulkea Helsinki-Vantaalle 10 päivää Kehäradan avaamisen jälkeen.

”Panostimme heinäkuussa kaikki resurssit siihen, että saimme lentoaseman auki Tietotien kautta silloin 10. heinäkuuta. Meillä ei ollut resursseja panostaa samaan aikaan terminaalin suuntaan”, Kansonen sanoo.

Matkustajaterminaalien puoleisen sisäänkäynnin piti avautua viime lokakuussa, mutta toisin kävi.

Akseli Valmunen
Hissiyhteys Helsinki-Vantaan juna-asemalta matkustajaterminaaliin avattiin joulukuussa.
Hissiyhteys Helsinki-Vantaan juna-asemalta matkustajaterminaaliin avattiin joulukuussa.

Hissiyhteys juna-asemalta matkustajaterminaaliin avautui pari kuukautta myöhässä 18. joulukuuta.

Kansonen sanoo, että matkustajaterminaalien sisäänkäynnin avautumista viivästyttivät lähinnä yli 30 metriä syvän liukuporraskuilun esityöt. Töitä on paljastunut enemmän kuin aikatauluja suunniteltaessa arvioitiin.

Kuilu on ahdas, joten noin 70 metriä pitkät portaat jouduttiin laskemaan sinne 6–7 metrin palasissa. Portaita on kolme rinnakkain.

Työtä vaikeutti myös liukuporraskuilun molemmin puolin asennettu taidelasi.

”Liukuporrasrunkoja tuli sinne kaikkiaan 150 tonnia. Koneen miehet ovat tehneet pitkää päivää ja lauantaitkin töitä, että liukuportaat saadaan nytkään käyttöön”, Kansonen sanoo.

”Alkuperäinen asennusaika oli 14 viikkoa, joten aikataulua on otettu asennusvaiheessa kiinni.”

Kehäradan kustannukset ovat yhteensä hieman alle 800 miljoonaa euroa. Lentoaseman junayhteyksien viivästyminen on aiheuttanut noin miljoonan lisäkustannukset, Kansonen arvioi. Kustannuksia on syntynyt muun muassa korvaavien bussiyhteyksien käytöstä.

”Ei siellä merkittäviä lisäkustannuksia ole tullut, juurikin siitä syytä, että lentoasemalle on päässyt junalla koko ajan.”, Kansonen sanoo.

Matkustajien näkökulmasta matkustajaterminaaliin vievien hissien avautuminen oli liukuportaiden valmistumista merkittävämpi asia. Hissien valmistumisen jälkeen ei ole enää tarvinnut kiertää Tietotien kautta.

”Hissit ovat palvelleet matkustajia kohtuullisen hyvin. Iltapäiväruuhkan eli kahden kolmen aikaan voi olla hisseille parin minuutin jono. Olemme saaneet matkustajilta hyvää palautetta”, Kansonen sanoo.

”Luulen, että valtaosa matkalaukkujen kanssa kulkevista matkustajista käyttää jatkossakin hissejä. Niin kävi Tietotielläkin, vaikka siellä liukuportaat olivat alusta asti käytössä.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat