Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tällaisia ovat Helsingin uudet kaupunkipyörät – ”Se on kirkkaankeltainen perusmummis”

Uusi kaupunkipyörä kolmevaihteinen, tukeva ja pitää sisällään satelliittipaikannusjärjestelmän.

Kaupunki
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/25551c113fa9dbb96c13622c96bf25c534302d21-2495467-HS_kaupunkipyora_0403_16.jpg
Tässä on Helsingin uusi kaupunkipyörä - HSTV kävi koeajolla
HSTV tutustui Helsingin uuteen kaupunkipyörään Messukeskuksessa. Video kertoo, miten pääset pyöräilemään ja mitä se maksaa. Toimittaja ja kuvaus: Mark Autio.

Uusi kaupunkipyörä kolmevaihteinen, tukeva ja pitää sisällään satelliittipaikannusjärjestelmän.

”Se on sellainen kirkkaankeltainen perusmummis”, kuvailee pyöräilyn edistämisohjelmasta vastaava Helsingin kaupungin liikennelaitoksen projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Mummiksella hän tarkoittaa mummomallista naistenpyörää, jota voi ajaa esimerkiksi hame päällä.

Katukuvaan kaupunkipyörät saapuvat toukokuun alussa.

Aluksi käyttöön otetaan 500 pyörää ja 50 pyöräasemaa. Pyöriä voi käyttää kantakaupungissa alueella, joka rajoittuu Ruoholahteen, Taka-Töölöön ja Sörnäisiin.

”Vuotta myöhemmin järjestelmä laajenee Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Silloin pyöriä on käytössä 1500 ja pyöräasemia 150”, Mäkinen kertoo.

HKL:n mukaan pyöräasemat sijaitsevat noin 300 metrin välein.

”Asemia pitää olla riittävän tiiviisti, että pyörän käyttäminen ja palauttaminen on helppoa. Tämä tiheys on maailmalla havaittu toimivaksi”, Mäkinen sanoo.

Yhteiskäyttöpyörän voi lunastaa käyttöönsä kuka tahansa Helsingin seudun liikenteen (HSL) palveluun rekisteröitynyt.

Rekisteröityä voi huhtikuun alusta lähtien.

Käyttäjä syöttää palveluun pankkikortin tai luottokortin tiedot. Tämän jälkeen saa koodin, jolla pyörän voi ottaa käyttöön, mutta satulaan voi nousta myös matkakorttia näyttämällä.

Pyörään ostetaan käyttöoikeutta päiväksi (5 euroa), viikoksi (10 euroa) tai vuodeksi (25 euroa).

Maksulla pyörää saa käyttää ilmaiseksi puolen tunnin ajan, jonka jälkeen se tulisi palauttaa pyöräasemalle. Pidemmästä käyttöajasta veloitetaan lisämaksu.

Enintään kaupunkipyörää saa käyttää viiden tunnin ajan.

Mikäli pyörää ei tämän jälkeen palauta, sakkona on viikon lainauskielto.

”Pyörissä on paikannusjärjestelmä, joten se voidaan hakea takaisin. Mikäli pyörä jää kateisiin, joutuu sen käyttöönsä rekisteröinyt henkilö korvaamaan noin viisisataa euroa. On tietenkin eri asia, mikäli pyörä varastetaan”, Mäkinen kertoo.

HSL
Kaupunkipyörän käyttö kallistuu ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. Kaikkiaan pyörää saa käyttää viiden tunnin ajan.
Kaupunkipyörän käyttö kallistuu ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. Kaikkiaan pyörää saa käyttää viiden tunnin ajan.

Kaupunkipyöriä kokeiltiin Helsingissä ensimmäisen kerran jo 2000-luvun alussa. Silloin pyörän sai lainaan kolikkopanttia vastaan. Kun pyörän lainaajaa ei voitu nimetä, jäi niitä kateisiin ja rikottiin.

”Silloiset pyörät oli tarkoituksella suunniteltu sellaisiksi, ettei niitä haluttu varastaa. Ne olivat siis painavia ja huonoja. Uudet kaupunkipyörät ovat täysin päinvastaisia, kauniita ja hyviä ajaa”, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Ensimmäisiä kaupunkipyöriä rikottiin ja niitä katosi paljon.
Ensimmäisiä kaupunkipyöriä rikottiin ja niitä katosi paljon.

HKL on budjetoinut kaupunkipyöriin kymmenen vuoden ajalle 13 miljoonaa euroa.

Lisäksi pyöriä rahoitetaan sponsorirahalla ja mainosmyynnillä.

”Pyöriin ja pyöräparkkeihin tulee ulkomainontaa”, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Mark Autio HS
Helsingin uudet kaupunkipyörät ovat keltaisia.
Helsingin uudet kaupunkipyörät ovat keltaisia.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat