Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Auto rullasi itsekseen Helsingin keskustassa – työmaamonttu esti luisumisen mereen

Rikosoikeudellisesti tapaus on mutkikas, sanoo ylikomisario Jorma Makkonen

Kaupunki
 
Kirsi Koivu
Kadunvarsiparkista karkuun päässyt henkilöauto rysähti työmaamonttuun Kaartinkaupungissa torstaina aamupäivällä. Kuva on lukijan ottama.
Kadunvarsiparkista karkuun päässyt henkilöauto rysähti työmaamonttuun Kaartinkaupungissa torstaina aamupäivällä. Kuva on lukijan ottama. Kuva: Kirsi Koivu

Kaartinkaupunki

Perä edellä ilman kuljettajaa rullannut henkilöauto aiheutti vaaratilanteen Helsingin Kaartinkaupungissa torstaina aamupäivällä. Kukaan ei jäänyt alle, mutta auto rysähti lopuksi suoja-aitojen läpi putkityömaalle.

Ylikomisario Jorma Makkonen Helsingin poliisilaitokselta kertoo, että hätäkeskus sai kello 10.25 ilmoituksen karkuteille lähteneestä autosta.

”Se oli tullut Kasarmitorin suunnalta Pohjoista Makasiinikatua pitkin”, Makkonen sanoo.

Risteyskolarin riski oli suuri, kun Kia-merkkinen auto valui Unioninkadun yli. Tämän jälkeen edessä häämötti jo Vanhan kauppahallin kulma ja satama-allas, mutta auton karkumatka pysähtyi ennen merta työmaamonttuun.

Silminnäkijöiden mukaan putkityömaalla oli hitsaaja, kun auto syöksyi aitojen läpi.

”Kukaan ei jäänyt alle”, Makkonen kertoo.

Poliisi epäilee, että kuljettaja oli unohtanut vetää käsijarrun päälle kadunvarteen pysäköimisen päätteeksi. Kuljettaja ei ollut paikalla, kun poliisit saapuivat työmaalle.

”Auton hinaus ja mahdolliset muut korvausvaateet jäävät auton omistajan murheeksi.”

Rikosoikeudellisesti tapaus on Makkosen mukaan mutkikas. On ilmeistä, että hallitsemattomasti ilman kuljettajaa liikkuva auto on riskitekijä – etenkin kaupungin keskustassa.

Makkonen pohtii, että auton karkaamista ei voi kuitenkaan välttämättä tulkita liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi, koska autossa ei ole ollut tapahtumahetkellä kuljettajaa. Rikosnimikkeeksi voisi Makkosen mukaan sopia myös vaaran aiheuttaminen, jota harvemmin käytetään tieliikenteeseen liittyvien juttujen yhteydessä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat